سیاست حفظ میراث فرهنگی

از دانشنامه ملل
هوآنگ شان، آنهوی

یكی از زمینه­ های گسترش صنعت توریسم و جلب گردشگر برای چین پس از اجرای اصلاحات، پرداختن به میراث­ های فرهنگی و احیاء، بازسازی، و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی و اطلاع رسانی در این زمینه به كسانی كه مایل به گردشگری در چین هستند، می­ باشد.

احداث موزه ­های متنوع و گوناگون تاریخی، فرهنگی، هنری، سفال، كاغذ، چای، شراب، نظامی، صلح، یادبود قربانیان جنگ ژاپن، لباس ­های اقلیت­ های قومی، تمبر و صدور مجوز برای تأسیس صدها موزه و مجموعه اشیای موزه ­ای توسط بخش خصوصی و شخصی، افزون بر كمك به جذب گردشگر، زمینه ­ی رونق تجارت اشیای عتیقه و آثار تاریخی و حفظ مواریث فرهنگی را نیز فراهم ساخته است.

مجسمه های جنگجو

معروف است كه چینی­ ها هر كاوشی كه به عمل می ­آورند، یك اثر تاریخی را از آنجا بیرون آورده و با ساختن تاریخ چند صد­ساله و هزاران ساله برای آن اثر، دور محوطه را بازسازی كرده و با چاپ عكس ­های رنگی و بروشورهای تبلیغاتی، آن محل را به یك موزه و محل بازدید گردشگران تبدیل و به عنوان منبع در آمد از آن بهره برداری می ­كنند.

ولی باید گفت، دست اندركاران حفظ میراث فرهنگی، با جدیت تمام و بهره بردای از كلیه ­ی امكانات موجود، در حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی سرزمین كهن چین تلاش نموده و دولت نیز همگام با آنان در این راستا قدم بر می­ دارد.

با تلاش دولت چین و دست اندركاران حفظ میراث فرهنگی، تاكنون 42 اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی چین در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده وتلاش می‌شود در اجلاس ­های آتی یونسكو تعداد بیشتری از آثار چینی وارد فهرست میراث جهانی شود. از چند سال قبل، مسئولان امر برای آماده سازی مقدمات امر و فراهم نمودن شرایط لازم برای ثبت چندین اثر فرهنگی- تاریخی در فهرست میراث جهانی، به مرمت، بازسازی و رسیدگی به وضعیت ظاهری حدود 70 اثر دیگر كه شرایط لازم برای ورود به این فهرست را دارند پرداخته اند. با توجه به گستردگی و تنوع آثار باستانی موجود و كشف آثار مهم جدید، احتمال می­رود در سال­های آینده چندین اثر دیگر از چین در فهرست میراث فرهنگی جهان گنجانده شده واز این طریق علاوه بر كسب جایگاه مهم جهانی و حفاظت از آثار تاریخی- فرهنگی، زمینه برای جذب و جلب هر چه بیشتر گردشگر خارجی فراهم گردد[۱].

نیز نگاه کنید به

صنعت گردشگری در چین؛ مدیریت ملی گردشگری چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.