سیاست حفظ میراث فرهنگی

از دانشنامه ملل
هوآنگ شان، آنهوی. قابل بازیابی از https://www.pinterest.com/pin/stone-bridge-between-two-cliffs--171066485818711773/

یکی از زمینه­ های گسترش صنعت توریسم و جلب گردشگر برای چین پس از اجرای اصلاحات، پرداختن به میراث­ های فرهنگی و احیاء، بازسازی، و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی و اطلاع رسانی در این زمینه به کسانی که مایل به گردشگری در چین هستند، می­ باشد.

احداث موزه ­های متنوع و گوناگون تاریخی، فرهنگی، هنری، سفال، کاغذ، چای، شراب، نظامی، صلح، یادبود قربانیان جنگ ژاپن، لباس ­های اقلیت­ های قومی، تمبر و صدور مجوز برای تأسیس صدها موزه و مجموعه اشیای موزه ­ای توسط بخش خصوصی و شخصی، افزون بر کمک به جذب گردشگر، زمینه ­ی رونق تجارت اشیای عتیقه و آثار تاریخی و حفظ مواریث فرهنگی را نیز فراهم ساخته است.

مجسمه های جنگجو. قابل بازیابی از https://www.flickr.com/photos/hbarrison/5838052394

معروف است که چینی­ ها هر کاوشی که به عمل می ­آورند، یک اثر تاریخی را از آنجا بیرون آورده و با ساختن تاریخ چند صد­ساله و هزاران ساله برای آن اثر، دور محوطه را بازسازی کرده و با چاپ عکس ­های رنگی و بروشورهای تبلیغاتی، آن محل را به یک موزه و محل بازدید گردشگران تبدیل و به عنوان منبع در آمد از آن بهره برداری می ­کنند.

ولی باید گفت، دست اندرکاران حفظ میراث فرهنگی، با جدیت تمام و بهره بردای از کلیه ­ی امکانات موجود، در حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی سرزمین کهن چین تلاش نموده و دولت نیز همگام با آنان در این راستا قدم بر می­ دارد.

با تلاش دولت چین و دست اندرکاران حفظ میراث فرهنگی، تاکنون 42 اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی چین در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده وتلاش می‌شود در اجلاس ­های آتی یونسکو تعداد بیشتری از آثار چینی وارد فهرست میراث جهانی شود. از چند سال قبل، مسئولان امر برای آماده سازی مقدمات امر و فراهم نمودن شرایط لازم برای ثبت چندین اثر فرهنگی- تاریخی در فهرست میراث جهانی، به مرمت، بازسازی و رسیدگی به وضعیت ظاهری حدود 70 اثر دیگر که شرایط لازم برای ورود به این فهرست را دارند پرداخته اند. با توجه به گستردگی و تنوع آثار باستانی موجود و کشف آثار مهم جدید، احتمال می­رود در سال­های آینده چندین اثر دیگر از چین در فهرست میراث فرهنگی جهان گنجانده شده واز این طریق علاوه بر کسب جایگاه مهم جهانی و حفاظت از آثار تاریخی- فرهنگی، زمینه برای جذب و جلب هر چه بیشتر گردشگر خارجی فراهم گردد[۱].

نیز نگاه کنید به

صنعت گردشگری در چین؛ مدیریت ملی گردشگری چین

کتابشناسی

  1. سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص. 592-593.