ساخت مجسمه های کاغذی در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۱۴ توسط Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
مجسمه های کاغذی لی هونگ بو. برگرفته از سایت panartmag، قابل بازیابی از https://panartmag.com/%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%BA%D8%B0%DB%8C-%D9%84%DB%8C-%D9%87%D9%88%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%88/

مجسمه‌­های کاغذی چین از مراسم و تشریفات تشییع جنازه سرچشمه گرفته و یک نوع هنر مردمی است­ که در آن هنرهای کاغذبری، مجسمه سازی سفالی و نقاشی رنگی، به خوبی باهم درآمیخته است. مردم معمولا در برگزاری مراسم قربانی از این مجسمه­‌ی کاغذی استفاده می‌­کنند.

مجسمه‌­ی کاغذی چهار نوع است:

1- مجسمه‌­ی فرشتگان که در مقابل مقبره­‌ها سوزانده می‌­شوند.

2- آدمک‌هایی به شکل پسر و دختر، و آدمک­‌های اپرایی.

3- ماکت‌­های ساختمانی، دروازه و عمارت، نمادهای وسایل حمل و نقل.

4- ظروف، مانند ظروف غذایی و ظروف برای گذاشتن اشیای قربانی.

آثار هنری مجسمه‌­های کاغذی از نظر ظاهر جذاب و بلحاظ فن ­آوری آن پیشرفته هستند.[۱]

نیز نگاه کنید به

چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص955 و 956.