هفته نامه پاری ماچ
پاری ماچ (Paris Match) از قدیمی ترین مجلات خبری عمومی و سیاسی فرانسه است. در 1937 نخستین مجله فرانسوی که یکسره بر محور عکس پایهگذاری شده بود، با عنوان ماچ منتشر و رفته رفته از نفوذ خاصی بهرهمند شد. پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، این مجله را ژان پرووست(Jean Prouvost) خرید. در 1949 مالک مجله نام آن را پاری ماچ گذاشت و بری آن از الگوی مجله لایف استفاده کرد. این مجله با هدف اثرگذاری بر لایههای گوناگون جامعه و معرفی زندگی شخصیتهای برجسته به ویژه با استفاده از عکس رنگی، در دهه1960 با شمارگانی بیش از 5/1 میلیون نسخه در هفته تبدیل به یکی از پرخوانندهترین مجلات فرانسه شد و با وجود کاهش تیراژپ در 2003، هنوز با تیراژی نزدیک به 770 هزار نسخه از برجستهترین مجلات فرانسه به شمار میآید.
پاری ماچ گاهی تا 70% از کل صفحات خود را به عکس اختصاص میدهد و بلاصطلاح در شمار نشریات زرد است. هم اکنون نیز با وجود کاهش شمارگانش، همچنان نفوذ خود را حفظ کرده و تامینکننده هزینه بیشتر آژانسهای عکاسی فرانسه است. با توجه به علاقه لایههای پایین و میانی جامعه فرانسه به زندگی خانوادههای سلطنتی، بسیاری از شمارههای پاری ماچ به معرفی سرگذشت اعضای خانوادههای سلطنتی اروپا و جهان اختصاص دارد ودر 40 سال گذشتته بارها عکس خانواده پهلوی روی جلد این مجله چاپ شده است. در ماههای تابستان شمارگان این مجله تا یک میلیون نسخه افزایش مییابد. شعار پاری ماچ این است: " وزنه واژگان، شوک عکسها".[۱]
نیز نگاه کنید به
هفته نامه های زیمبابوه؛ هفتهنامههای تایلندی ؛ مهم ترین نشریات ادواری مصر؛ مهم ترین نشریات ادواری مالی؛ مهم ترین نشریات ادواری زیمبابوه؛ روزنامههای مهم و پرتیراژ به زبان تایلندی؛ مهم ترین نشریات ادواری اسپانیا؛ مهم ترین نشریات ادواری اردن؛ مهم ترین نشریات ادواری اتیوپی؛ مجلات و نشریات ادواری تاثیرگذار در قطر؛ مجلات تاثیرگذار در کوبا
کتابشناسی
- ↑ نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،