پیدایش نخستین اسطوره های چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۵ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == پیدایش نخستین اسطوره­های چینی == در به قدرت رسیدن نخستین دولت افسانه­ای شانگ و آغاز تمدن چینی، دو عامل نقش حیاتی داشتند، یکی مهارت تکنیکی(تخصصی) در کاربرد برنز که مفهوم آن برتری در جنگ بود و دیگری اختراع یک نظام نوشتاری کاربردی(حدود1200ق‌م) که...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

پیدایش نخستین اسطوره­های چینی

در به قدرت رسیدن نخستین دولت افسانه­ای شانگ و آغاز تمدن چینی، دو عامل نقش حیاتی داشتند، یکی مهارت تکنیکی(تخصصی) در کاربرد برنز که مفهوم آن برتری در جنگ بود و دیگری اختراع یک نظام نوشتاری کاربردی(حدود1200ق‌م) که در برگیرنده‌ی نگاره یا علائم نوشتاری بود که باعث پیشرفت روش­های سازماندهی اجتماعی در کنترل اداری و دیوان سالارانه، اقتصاد، نظارت سالانه‌ بر امور کشاورزی، امور خارجی، روابط و امور دینی گردید. اگر چه سیستم نوشتاری را دولت شانگ[1] به­وجود آورد، اما کارکرد اصلی آن که پیشگویی بود، توسط روحانیت و بعدها شخص شاه صورت می­گرفت. هزاران نسخه‌ی حکاکی شده روی استخوان یا لاک‌ لاکپشت­ها که در شهر آنیانگ[2] یافت شده، به نظر می­رسد به منظور ثبت نژاد، اسطوره‌ها یا تاریخ مذهبی آنان بوده است. در متن کتاب کلاسیک«تغییر»، به روش­های پیشگویی به کار گرفته شده در این دوره زیاد اشاره شده است. دولت جو که پس از شانگ روی کار آمد، در سیستم سیاسی و اجتماعی مردم شروع به سختگیری اخلاقی کرد که بازتاب آن در نخستین اثر ادبی چینی(اثر کلاسیک شعر متعلق به حدود600 ق.‌م) یافت می‌شود. پادشاهان سلسله­ی بعدی که جو[3] نام داشت، از خدای بزرگ شانگ­دی، دست کشیده و به جای آن خدای آسمان«تیَن[4]» را ‌پرستیدند. به همین جهت پادشاه جو، با نام پسر خدای آسمان نامیده می‌شد. عدم یکپارچگی امپراتوری جو در قرن چهارم پیش از میلاد، سبب فروپاشی فرهنگی و انتشار سیستم­های ارزشی کهن‌تر شد. از این رو نیاز قابل توجهی به نویسندگان برای ثبت و ضبط اسطوره‌ها پدید آمد. گمان می‌رود که این نویسندگان به سوی یک سنت جمعی مشترک از روایات شفاهی کشیده شده باشند که قدمت آن به پیش از نخستین اسطوره­ی گزارش شده در نخستین متن چینی«کلاسیک شعر[5]» می‌رسد. از اسطوره­های دوران شانگ یا جو، مقادیر بسیار اندک قابل تشخیصی باقی مانده است. بیشترین اساطیر گزارش شده­ی مکتوب منسوب به این دوران، قابل تاریخ گذاری نیستند و پیش زمینه­ی آن به تاریخ متون نوشتاری باز می‌گردد که متکی بر یک سنت شفاهی باستانی بوده است. اسطوره‌های چین باستان که نشأت گرفته از سنت شفاهی هستند، در دوره­ی فلاسفه از قرن ششم تا سوم پیش از میلاد به صورت نوشتار در متون ادبی پدید آمدند. زوال دولت جو، مقارن بود با ظهور متفکران و نویسندگان بزرگی هم­چون کنفوسیوس و منسیوس از مکتب کنفوسیوسی و جوانگ جو[6] از مکتب دائو.

نویسندگان باستانی چین، در تفسیر(توضیح) بحث­ها و سندیت بخشیدن به گفته­‌های خود، متونی ناقص از داستان­های اسطوره‌ای را در کارهای فلسفی و تاریخی خویش معرفی کرده­اند. بنابراین، اسطوره­­های چینی به­عنوان یک گونه­ی نامنظم و پراکنده از بیان باستانی فاقد سند است که در متون فلسفی، ادبی و نوشته‌های تاریخی حفظ شده است. آن­ها خلاصه، ناپیوسته و اسرار آمیز هستند. این قطعات اسطوره­‌ای ضمیمه شده به متون کلاسیک، در روایت خود متفاوت هستند. اغلب نویسندگان، هر اسطوره را با نقطه نظر خود منطبق کرده­اند. در نتیجه، اسطوره­های با نسخه‌­های متعدد باقی ‌مانده است که از نظر مضمون هماهنگ ولی از نظر جزییات با هم تفاوت بارزی دارند. در حالی­که شکل اسطوره­‌های شفاهی باستانی یونان و روم به یک فرم هنری از ادبیات روایی، و کمبود منابع شفاهی موثق استوار است، روش چینی، برای حفظ قطعات اسطوره‌ای، در گنجینه‌ای از داستان­های پراکنده­ی گوناگون نادر، با اصالت ابتدایی باقی مانده­اند. درون مایه­های اسطوره­های چینی تشابهات واضحی با دیگر اسطوره ‌شناسی‌های جهان‌ دارند. اکثر درون مایه­های اسطوره­ای، در چندین نسخه نقل شده است. اسطوره­ی خلقت چینی، شباهت­هایی را با کیهان شناسی مصری نشان می­دهد.


[1] - Shang.

[2] - Anyang.

[3] - Zhu.

[4] - Tian.

[5] - Shijing.

[6] - Zhuang Zhu.