احيای مجدد سنت گردآوری کتاب در چین
احياي مجدد سنت گردآوري كتاب
در دوران حكمراني سلسلهی تانگ با توجه به رشد اقتصادي و ثبات اجتماعي موجود، تلاش براي جمع آوري كتاب و ايجاد برجهاي نگهداري آثار مكتوب بار دیگر رونق گرفت و افزايش یافت و سيستم طبقه بندي كتابها براساس موضوعات تاريخي، فلسفي و ادبيات شكل گرفت. در اين دوران ايجاد مؤسسات مختلف نگهداري كتاب در سطوح دولتهاي محلي نيز توسعه يافت و فهرست برداري و ثبت كتابهاي موجود به عنوان اموال دولتي آغاز گرديد. همزمان، با تلاشهاي مقامات دربار و حكومتهاي منطقهاي براي جمع آوري و نگهداري كتاب، معابد و صومعههاي بودايي و تائويي نيز اقدام به جمع آوري و حفاظت از كتابها و نوشتههاي مذهبي كه بيشتر از سوي مانكها و راهبان بزرگ در مورد اين آیينها نگاشته ميشد نموده و از اين طريق انحصار جمع آوري كتاب توسط درباريان شكسته و معابد نيز قدمهاي بزرگي در ايجاد كتابخانههاي بزرگ مذهبي آنهم فقط جهت استفادهی مانكهاي بزرگ برداشتند. باتوجه به شيوع مكاتب مختلف فلسفي و نظري در اين دوران، براساس فلسفهی«بگذار صدگل شكفته شود» و ايجاد مدارس و مراكز مختلف آموزشي متعدد كه هركدام وابسته به يك مكتب خاص فلسفي بود، ايجاد كتابخانه در كنار اين مدارس نيز امر رايجي شد. بدين شكل بود که گروه سومي نيز وارد عرصهی جمع آوري و نگهداري كتاب شده و فرهنگ علاقمندي به كتاب را به سطوح متوسط جامعه نیز كشاندند كه به عنوان نمونه ميتوان از مدرسههاي«آهوي سفيد» و «يوئه لو» اشاره كرد كه با جديت تمام اقدام به جمع آوري كتاب و تأسيس كتابخانه نمودند. با گسترش فرهنگ اجتماعي و با سواد شدن تعداد بيشتري از مردم، رفته رفته عادت و علاقه به جمع آوري كتاب توسط مجموعه داران خصوصي نيز رايج و افراد با سواد و پولدار بخش خصوصي به جهت تفنن و يا تظاهر و بعضا نيز براي مطالعهی شخصي و خانوادگي، اقدام به جمع آوري كتاب نموده و از اين طريق پايهی چهارم اجتماعي فرهنگ گردآوري كتاب شكل گرفت و مجموعه داران خصوصي نيز به عنوان رقيب دولت و معابد و مدارس وارد بازار جمع آوري كتاب شده و فرهنگ آثار مكتوب رونق بيشتري گرفت.
فرايند فرهنگ گردآوري كتاب در دوران حاكميت سلسلههاي«يوان»، «مينگ» و " «چینگ» با توجه به گرايش عموم مردم و حمايت امپراتوران وقت و تنوع و گستردگي مكاتب فكري و انديشههاي فلسفي، به اوج خود رسيد و گروههاي چهارگانهی جمع آوري كتاب با استفاده از ابداعات خود و تجربيات گروههاي ديگر، روز به روز سيستم جمع آوري، نگهداري، حفاظت و استفاده از گنجينههاي پرارزش برجهاي كتاب افزوده و آنرا شكوفاتر ساخته و در عين حال، مقررات سخت و پيچيدهی استفاده از آنان از جمله ممنوعيت استفادهی افراد متفرقه و زنان را همچنان تا همين اواخر، حفظ كردند. تدوين مجموعههاي بزرگ تاريخي، فلسفي، ادبي، هنري، مذهبي و دايره المعارفهاي بزرگي همچون دایره المعارف«يونگلي» و تأسيس برج بزرگ كتاب«وِييوان» كه از لحاظ كمي و كيفي در سطح بسيار بالايي قرار داشت، از دستاوردهاي بزرگ همين دوران محسوب ميشوند. مناطق جنوب و جنوب شرقي چین، به عنوان ثروتمندترين مناطق اين كشور كه از طريق دريا و بنادر مختلف با جهان خارج نيز در ارتباط بودند، در زمينهی جمع آوري كتاب و ايجاد برجهاي بزرگ نگهداري آثار مكتوب، پيشتاز ساير مناطق به شمار ميآيند. براساس اسناد تاريخي، تنها در شهر جنوبي و بندري«نينگبو» در استان جِهجيانگ، بيش از يكصد باب كتابخانهی دولتي و خصوصي فعال بود كه هنوز هم برخي از آنها به فعاليت خود ادامه ميدهند.