پرش به محتوا

دیپلماسی عمومی پاکستان

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۰:۰۷ توسط Jafari (بحث | مشارکت‌ها) (نویسنده مقاله)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

دیپلماسی عمومی، تلاشی استراتژیک از سوی دولت‌ها برای برقراری ارتباط مستقیم با مردم کشورهای خارجی به منظور پیشبرد منافع ملی، ایجاد روابط و شکل‌دهی به ادراک بین‌المللی است. این رویکرد در دنیای به هم پیوسته امروز، که در آن افکار عمومی می‌تواند به طور قابل توجهی بر تصمیمات سیاست خارجی و روابط بین‌الملل تأثیر بگذارد، به طور فزاینده‌ای اهمیت یافته است. برای پاکستان، دیپلماسی عمومی به عنوان ابزاری حیاتی برای مقابله و مقابله با برداشت‌های منفی مرتبط با تروریسم و بی‌ثباتی که وجهه بین‌المللی این کشور را خدشه‌دار کرده است، ظهور کرده است[۱].

تلاش‌های دیپلماسی عمومی پاکستان در سال‌های اخیر توجه و تمرکز تازه‌ای را به خود جلب کرده است. در سال ۲۰۲۰، دولت به عنوان بخشی از یک ابتکار گسترده‌تر برای تقویت جایگاه بین‌المللی کشور، بخش دیپلماسی عمومی خود را به طور قابل توجهی بازسازی کرد. این اصلاحات پس از سال‌ها تمرکز محدود بر دیپلماسی عمومی، عمدتاً به دلیل بی‌ثباتی سیاسی در پنجاه سال اول استقلال پاکستان و چالش‌های ناشی از جنگ علیه تروریسم و مسائل امنیت داخلی در پانزده سال گذشته، صورت گرفت[۲].

تلاش برای ارتقای جایگاه و اعتبار بین‌المللی پاکستان در طول دهه گذشته به یکی از مؤلفه‌های اصلی گفتمان ملی‌گرایانه تبدیل شده است. هم نهادهای دولتی و هم جامعه مدنی به طور فزاینده‌ای به اهمیت ارائه تصویری مثبت از خود در سطح بین‌المللی پی برده‌اند. این تمرکز در سال ۲۰۱۸ به خوبی نمایان شد، زمانی که شاخه رسانه‌ای ارتش پاکستان کمپینی را برای ارائه تصویری مثبت از این کشور اعلام کرد که بعداً با کمپین رسانه‌های اجتماعی نخست وزیر در سال ۲۰۲۰ با اهداف مشابه تکمیل شد[۳]. دیپلماسی مردمی، که بخشی از دیپلماسی عمومی است، به یک استراتژی مهم برای پاکستان نیز تبدیل شده است. این رویکرد شامل ابتکاراتی توسط نهادهای دولتی یا غیردولتی برای ایجاد برداشت‌های مطلوب در میان مخاطبان جهانی یا هدفمند در کشورهای خاص است. اثربخشی این استراتژی به ویژه در نظام‌های سیاسی معاصر که بر شمول و دموکراسی تأکید دارند، جایی که مشارکت عمومی در فرآیندهای سیاست‌گذاری به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اهمیت دارد[۴].

چالش‌های دیپلماسی عمومی پاکستان

تلاش‌های دیپلماسی عمومی پاکستان با چندین چالش مهم، به ویژه برداشت منفی بین‌المللی از این کشور، مواجه است. ارتباط با تروریسم و بی‌ثباتی، به شدت به وجهه جهانی پاکستان آسیب رسانده و ایجاد تصویر مثبت را به هدف اصلی ابتکارات دیپلماسی عمومی این کشور تبدیل کرده است. این برداشت منفی علیرغم اینکه پاکستان «به طور مؤثر در جنگ علیه تروریسم پیروز شده» و به بهبود وضعیت امنیت داخلی دست یافته، همچنان ادامه دارد[۱]. روابط عمومی بین سرویس (ISPR)، شاخه رسانه‌ای نیروهای مسلح پاکستان، برای مقابله با این روایت تلاش کرده است، زیرا این کشور اغلب به عنوان "ناامن" و حتی "دولت شکست خورده" معرفی شده است[۵].

انزوای دیپلماتیک این کشور چالش مهم دیگری را ایجاد می‌کند. شاخص‌های این انزوا شامل شکست فرآیند چهارجانبه برای آشتی در افغانستان، وخامت روابط با واشنگتن، لغو اجلاس سارک و فرصت‌های از دست رفته برای بهبود روابط با ایران و کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌شود. این عقب‌نشینی‌های دیپلماتیک به «فقدان دیپلماسی مؤثر» پاکستان نسبت داده شده است[۶].

روابط خصمانه با همسایه، هند، موقعیت دیپلماتیک پاکستان را پیچیده‌تر می‌کند، چرا که هر دو کشور دارای سلاح هسته‌ای از سال ۱۹۴۷ تاکنون چهار جنگ متعارف را پشت سر گذاشته‌اند[۷].

حساسیت‌های مذهبی همچنین می‌تواند چالش‌های دیپلماتیک برای پاکستان ایجاد کند. برای مثال، روابط بین پاکستان و فرانسه پس از انتشار کاریکاتورهای کفرآمیز در یک مجله فرانسوی، با وجود اینکه قبلاً از دهه ۱۹۶۰ از «روابط دوستانه» برخوردار بودند، دچار «افت ناگهانی» شد[۸]. چنین حوادثی، تعادل ظریفی را که پاکستان باید بین هویت مذهبی خود و روابط بین‌المللی حفظ کند، برجسته می‌کند.

پاکستان همچنین در بسیج حمایت بین‌المللی از مواضع خود در مورد مسائل کلیدی با چالش‌هایی روبرو بوده است. به عنوان مثال، با وجود ترتیب دادن جلسات دیپلماتیک و مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل در مورد مسئله کشمیر، پاکستان قادر به دستیابی به اجماع یا تضمین یک بیانیه یا قطعنامه رسمی نبود. حتی هنگام درخواست حمایت از سازمان همکاری اسلامی (OIC)، پاکستان دریافت که ملاحظات اقتصادی گاهی اوقات بر همبستگی سیاسی غلبه می‌کند، به طوری که امارات متحده عربی و عربستان سعودی روابط تجاری قابل توجه خود با هند را در اولویت قرار می‌دهند[۹].

علیرغم این چالش‌ها، پاکستان از مزایای استراتژیک خاصی برای تلاش‌های دیپلماسی عمومی خود برخوردار است. این مزایا شامل موقعیت استراتژیک مهم، قابلیت‌های نظامی قابل توجه و پتانسیل اقتصادی، به ویژه از طریق ابتکاراتی مانند کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) می‌شود[۶].

این دارایی‌ها پاکستان را قادر ساخته است تا روابط مثبتی با کشورهایی مانند چین، ترکیه، عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حفظ کند و از این طریق از انزوای کامل دیپلماتیک جلوگیری کند[۶].

نهادها و ساختار سیاست عمومی پاکستان

چارچوب نهادی دیپلماسی عمومی پاکستان با تقسیم منحصر به فرد مسئولیت‌ها بین دو نهاد دولتی مجزا مشخص می‌شود. بخش دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه (وزارت امور خارجه) قرار دارد، در حالی که شاخه تبلیغات خارجی تحت نظر وزارت اطلاعات و پخش فعالیت می‌کند. این ساختار تقسیم‌شده، سناریوی غیرمعمولی را ایجاد می‌کند که در آن دو دپارتمان با وظایف اساساً یکسان، تحت نظر وزارتخانه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و به‌طور بالقوه هماهنگی و اثربخشی را تضعیف می‌کنند[۲].

دولت پاکستان با درک این محدودیت‌های ساختاری، در سال ۲۰۲۰ اصلاحات قابل توجهی را در بخش دیپلماسی عمومی خود آغاز کرد. این اصلاحات بخشی از ابتکار عمل گسترده‌تر نخست وزیر عمران خان برای ارتقای جایگاه بین‌المللی پاکستان و بهبود هماهنگی بین بخش‌های مربوطه بود. به عنوان بخشی از این اصلاحات اساسی، بخش روابط عمومی چندین طرح جدید، از جمله «Vision FO»، یک وب‌سایت جدید وزارت امور خارجه، اپلیکیشن Foreign Direct برای هماهنگی‌های وزارتخانه‌ای و برنامه FM Connect برای تسهیل تعامل بین مسئولان وزارت امور خارجه و ذینفعان دولتی و خصوصی، راه‌اندازی کرد.[۲]

فراتر از ساختارهای دیپلماتیک رسمی، روابط عمومی بین سرویس‌ها (ISPR)، شاخه رسانه‌ای نیروهای مسلح پاکستان، نقش مهمی در تلاش‌های دیپلماسی عمومی این کشور ایفا کرده است. ISPR از نظر تاریخی به عنوان نهادی قادر به تغییر روایت‌های نادرست درباره پاکستان، به ویژه در مقابله با تصویرسازی پاکستان به عنوان کشوری ناامن مرتبط با تروریسم و افراط‌گرایی مذهبی، تلقی شده است[۵].

ماموریت اصلی شاخه تبلیغات خارجی، ترویج تصویر مثبت از پاکستان، مردم و فرهنگ آن در خارج از کشور است. این شاخه برای افزایش درک عمومی از اهداف سیاسی پاکستان، تلاش‌های توسعه اجتماعی-اقتصادی و ابتکارات برای حفظ صلح داخلی تلاش می‌کند[۱۰].

در حالی که وزارت امور خارجه و هیئت‌های دیپلماتیک پاکستان در خارج از کشور مسئولیت اصلی حفظ تصویر عمومی مطلوب پاکستان در سطح بین‌المللی را بر عهده دارند، محققان خاطرنشان کرده‌اند که پاکستان باید واحدهای رسانه‌ای و تحقیقاتی قوی‌تری را در سراسر جهان ایجاد کند تا روایت خود را به طور مؤثر ترویج دهد، مشابه رویکردی که هند در پیش گرفته است[۱۱].

علیرغم اصلاحات اخیر، استراتژی دیپلماسی عمومی پاکستان هنوز با چالش‌های ساختاری مواجه است. فقدان یک چارچوب سیاستی روشن یا سند سیاستی اختصاصی، مانع اثربخشی تلاش‌های دیپلماسی عمومی شده است[۲]. بی ثباتی سیاسی در سال‌های اولیه پاکستان، و به دنبال آن چالش‌های جنگ علیه تروریسم و مسائل امنیت داخلی در پانزده سال گذشته، مانع از توسعه کامل دیپلماسی عمومی به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی در این کشور شد.

راهبردها و رویکردهای سیاست عمومی

پاکستان چندین استراتژی کلیدی دیپلماسی عمومی را برای ارتقای جایگاه بین‌المللی خود و مقابله با برداشت‌های منفی به کار می‌گیرد:

1. شنود و جمع‌آوری اطلاعات

پاکستان باید به طور سیستماتیک گفتمان بین‌المللی در مورد خود را رصد کند تا بفهمد که در سطح جهانی چگونه دیده می‌شود. این گام اولیه و حیاتی، اطلاعات ارزشمندی در مورد برداشت عمومی از این کشور در خارج از کشور ارائه می‌دهد و تلاش‌های بعدی دیپلماسی عمومی را شکل می‌دهد[۱۲].

2. حمایت و برندسازی ملی

توسعه یک برند و سیاست دیپلماسی عمومی تعریف‌شده با اهداف مرکزی روشن برای بازسازی وجهه پاکستان ضروری است. پاکستان از طریق حمایت استراتژیک می‌تواند به طور مؤثر با مخاطبان بین‌المللی ارتباط برقرار کند تا افکار عمومی را تغییر دهد و روایت «پاکستان واقعی» را ترویج دهد و با تصورات مبنی بر اینکه این کشور یک کشور تروریستی یا افراطی است، مقابله کند[۱۲].

3. دیپلماسی فرهنگی

پاکستان می‌تواند از منابع فرهنگی غنی خود از طریق ابتکاراتی مانند گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم و گردشگری مذهبی بهره ببرد. دیپلماسی فرهنگی نشان دهنده «تلاش یک بازیگر برای مدیریت محیط بین‌المللی از طریق شناساندن منابع و دستاوردهای فرهنگی خود در خارج از کشور و/یا تسهیل انتقال فرهنگی به خارج از کشور» است.

4. برنامه‌های تبادل اطلاعات

پاکستان باید ابتکارات تبادل اطلاعات قوی را توسعه دهد که تجربه دست اول از کشور را در اختیار دانشجویان، معلمان، دانشمندان، هنرمندان و متخصصان خارجی قرار دهد. این برنامه‌ها می‌توانند با ارائه مستقیم اطلاعات در مورد جامعه و فرهنگ پاکستان، سوءتفاهم‌ها در مورد این کشور و مردم آن را به طور مؤثر از بین ببرند.

5.  دیپلماسی دیجیتال

استفاده از پلتفرم‌های فناوری از جمله رادیو، تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و اینترنت، پاکستان را قادر می‌سازد تا مستقیماً با مخاطبان بین‌المللی ارتباط برقرار کند. توسعه قابلیت‌های مؤثر دیپلماسی دیجیتال در دنیای متصل امروز به طور فزاینده‌ای اهمیت یافته است[۱۲].

6. دیپلماسی مردم با مردم

این رویکرد شامل ابتکاراتی توسط نهادهای دولتی یا غیردولتی برای ایجاد برداشت‌های مطلوب در میان مخاطبان جهانی یا گروه‌های هدف در کشورهای خاص است. این استراتژی به ویژه در نظام‌های سیاسی معاصر که بر شمول و دموکراسی تأکید دارند، جایی که مشارکت عمومی در فرآیندهای سیاست‌گذاری افزایش یافته است، مرتبط است[۴].

7. ماموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل

مشارکت پاکستان در ماموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل، ابزاری است که به اندازه کافی برای ایجاد تصویر نرم از این کشور مورد استفاده قرار نگرفته است. تبلیغات مؤثرتر و چارچوب‌بندی استراتژیک این ماموریت‌ها می‌تواند حضور پاکستان را در سازمان‌های بین‌المللی تقویت کند و بستری را فراهم کند که روایت‌های پاکستانی بتوانند به طور مؤثر مطرح شوند[۱۳].

8. دیپلماسی ضد روایت

در نبرد روایت‌های رقیب، دیپلمات‌های پاکستانی باید به طور فعال با تصاویر منفی، به ویژه آنهایی که از هند سرچشمه می‌گیرند، مقابله کنند. این رویکرد مستلزم مطالعه تکنیک‌های مؤثر برندسازی است که توسط سایر کشورها برای پنهان کردن مسائل داخلی و در عین حال ارائه یک تصویر مثبت ساخته شده از طریق دیپلماسی عمومی استفاده می‌شود[۱۴].

هدف نهایی این استراتژی‌های دیپلماسی عمومی، بهبود اعتبار پاکستان پس از موفقیت آن در مقابله مؤثر با تروریسم داخلی و دستیابی به امنیت داخلی بهتر است. با اجرای مداوم و خلاقانه این رویکردها، پاکستان می‌تواند برای دستیابی به یک برداشت مثبت‌تر جهانی تلاش کند[۱].

دیپلماسی دیجیتال و رسانه‌ای

پلتفرم‌های دیجیتال به عنوان ابزارهای حیاتی برای تلاش‌های دیپلماسی عمومی پاکستان ظهور کرده‌اند و فرصت‌های قابل توجهی را برای گسترش دامنه دیپلماتیک این کشور و بازسازی وجهه بین‌المللی آن ارائه می‌دهند[۱۵].

فضای مجازی، رسانه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای مقابله با روایت‌های منفی و ترویج برداشت مثبت‌تر در سطح جهانی در اختیار پاکستان قرار می‌دهد، که به‌ویژه برای کشوری با منابع محدود برای ابتکارات دیپلماسی سنتی، اهمیت دارد. تحقیقاتی که میزان استفاده سفارتخانه‌های پاکستان از رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که اگرچه اکثر مأموریت‌های دیپلماتیک حساب‌هایی در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دارند، اما اثربخشی آنها به طور قابل توجهی متفاوت است. مطالعه‌ای که توییت‌های پنج سفارتخانه پاکستان را تجزیه و تحلیل کرد، تفاوت‌های قابل توجهی در فراوانی و نظم ارسال پست‌ها نشان داد، اگرچه مضامین محتوا تا حد زیادی در بین مأموریت‌ها مشابه بود[۱۶]. این تحقیق یک روند نگران‌کننده را برجسته کرد: سفارتخانه‌های پاکستان عمدتاً رویکردهای ارتباطی دولت‌محور، آموزنده و یک‌طرفه را دنبال می‌کنند تا اینکه درگیر گفتگوی معنادار با مخاطبان بین‌المللی شوند. این نشان دهنده یک فرصت از دست رفته در «دیپلماسی عمومی شبکه‌ای» است، جایی که تعامل در لحظه با مردم کشورهای خارجی می‌تواند جایگاه بین‌المللی پاکستان را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

جالب توجه است که این مطالعه نشان داد سفارتخانه‌ها در مکان‌هایی با جمعیت کمتر پاکستانی‌های مهاجر، در مقایسه با سفارتخانه‌های واقع در مناطقی با جوامع بزرگتر مهاجران، تمایل به تولید محتوای گفتگومحور بیشتری دارند. این نشان می‌دهد که مأموریت‌ها ممکن است ارتباط با اتباع خود را به جای تعامل با مردم خارجی در اولویت قرار دهند - که با یک اصل اساسی دیپلماسی عمومی در تضاد است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل پروفایل‌های دنبال‌کنندگان، حضور دیجیتالی محدودی از مأموریت‌های پاکستانی را در بین کاربران اینترنتی خارجی نشان داد که نشان‌دهنده عدم موفقیت در دسترسی مؤثر به مخاطبان بین‌المللی است[۱۶].

پاکستان برای تقویت تلاش‌های دیپلماسی دیجیتال خود، باید رویکردی جامع با استفاده از پلتفرم‌های مختلف فناوری از جمله رادیو، تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و اینترنت ایجاد کند تا بتواند به طور مؤثرتری با مخاطبان بین‌المللی ارتباط برقرار کند[۱۲].

این کشور باید واحدهای رسانه‌ای و تحقیقاتی اختصاصی در سراسر جهان ایجاد کند تا روایتی مثبت را ترویج دهند، مشابه رویکردی که هند در پیش گرفته است. این امر مستلزم ایجاد یک روایت ملی مرکزی است که به طور مداوم در سراسر ادارات دولتی اجرا شود و در عین حال پیام‌رسانی رسانه‌های اجتماعی را با دقت رصد کند تا تعادلی بین آزادی بیان و نگرانی‌های امنیت ملی برقرار شود[۱۱].

برای اینکه پاکستان بتواند پتانسیل دیپلماسی دیجیتال را به حداکثر برساند، باید فراتر از صرفاً ایجاد حضور آنلاین، به ایجاد استراتژی‌های تعامل معنادار که گفتگو با مردم خارجی را تقویت می‌کند، بپردازد. این تغییر از انتشار منفعلانه اطلاعات به گفتگوی فعال، نشان دهنده یک تکامل حیاتی است که برای موفقیت تلاش‌های دیپلماسی عمومی پاکستان در عصر دیجیتال ضروری است.

مطالعات موردی

چندین مطالعه موردی قابل توجه، کاربرد عملی دیپلماسی عمومی پاکستان را نشان می‌دهد:

1. دیپلماسی کریکت با هند

دیپلماسی ورزشی، به ویژه کریکت، ابزاری قدرتمند در روابط پاکستان و هند بوده است. از سال ۱۹۸۷، هر دو کشور از مسابقات کریکت به عنوان فرصتی برای آغاز فرآیندهای آشتی با درجات مختلفی از موفقیت استفاده کرده‌اند. در دوران ریاست جمهوری ژنرال پرویز مشرف، کریکت عمداً به عنوان بخشی از سیاست خارجی پاکستان به کار گرفته شد تا تصویری نرم‌تر از خود ارائه دهد[۱۷][۱۸]. کریکت فضایی فرهنگی فراهم می‌کند که در آن غرور ملی و ارتباطات دیپلماتیک می‌توانند با هم تلاقی کنند و هم به عنوان استعاره‌ای برای هویت پاکستانی و هم ابزاری برای روابط بین‌الملل عمل کنند[۱۷].

2. ابتکار کریدور کارتارپور

دولت نخست وزیر عمران خان در سال ۲۰۱۹ کریدور کارتارپور را افتتاح کرد و به زائران سیک هندی اجازه دسترسی بدون ویزا به یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های خود در پاکستان را داد. این ابتکار نمونه‌ای کلیدی از استفاده پاکستان از قدرت نرم و دیپلماسی مذهبی برای بهبود روابط دوجانبه با وجود تنش‌های مداوم بر سر کشمیر است[۱۹].

3. دیپلماسی زیست‌محیطی با افغانستان

پاکستان از طریق کارگاه‌های جامعه مدنی با تمرکز بر همکاری در حوزه آبخیز رودخانه کابل که به شدت مورد مناقشه است، به دیپلماسی زیست‌محیطی پرداخته است. هنگامی که تلاش‌های دیپلماتیک سنتی مسیر ۱ شکست خورد، این رویکرد دیپلماسی عمومی مبتنی بر علم به رفع تصورات غلط و بهبود همکاری در زمینه آب‌های فرامرزی بین پاکستان و افغانستان کمک کرد[۲۰].

4. دیپلماسی مردمی با افغانستان

پاکستان برنامه‌های تبادل فرهنگی، فرصت‌های آموزشی و گردشگری را برای افزایش درک متقابل با افغانستان ترویج داده است. هدف این ابتکارات ایجاد حسن نیت بین مردم هر دو کشور علیرغم روابط پیچیده دولتی است[۱۴].

5. دیپلماسی عمومی برای CPEC و بندر گوادر

پاکستان به طور فعال دیپلماسی عمومی را برای مقابله با گزارش‌های نادرست و برداشت‌های منفی در مورد کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) و توسعه بندر گوادر دنبال کرده است. هدف این تلاش‌ها ارائه تصویری مثبت از این پروژه‌ها در سطح بین‌المللی و رسیدگی به نگرانی‌های مطرح شده توسط ذینفعان مختلف است[۲۱].

6. دیپلماسی گفتاری در عرصه‌های جهانی

پاکستان در دوران نخست‌وزیری عمران خان، به جای رویکردهای نظامی، بر رویکردهای دیپلماتیک برای حل مناقشات، به ویژه در مورد کشمیر، تأکید داشت. خان از دیپلماسی گفتاری در مجامع منطقه‌ای و جهانی برای برجسته کردن تنش‌ها با هند استفاده کرد و در عین حال برای ایجاد تعادل در روابط با ایران و عربستان سعودی نیز تلاش نمود[۱۹]. این مثال‌ها رویکردهای متنوع پاکستان به دیپلماسی عمومی، شامل ورزش، مذهب، محیط زیست، توسعه زیرساخت‌ها و دیپلماسی گفتاری سنتی را نشان می‌دهند. چنین ابتکاراتی نشان می‌دهد که چگونه پاکستان تلاش کرده است تا با وجود روابط منطقه‌ای چالش‌برانگیز، از قدرت نرم برای بهبود روابط دوجانبه و تقویت وجهه بین‌المللی خود استفاده کند.

نیز نگاه کنید به

دیپلماسی عمومی ترکیه؛ دیپلماسی عمومی فرانسه؛ دیپلماسی عمومی چین؛ دیپلماسی عمومی آلمان؛ دیپلماسی عمومی بریتانیا؛ دیپلماسی عمومی قطر؛ دیپلماسی عمومی عربستان سعودی؛ دیپلماسی عمومی امارات متحده عربی؛ دیپلماسی عمومی هند؛ دیپلماسی عمومی آذربایجان؛ دیپلماسی عمومی عمان

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Syed, A., Gul, S., & Akbar, Z. (2020). Pakistan's international image and need for public diplomacy. Pakistan Journal of International Affairs, 3(1), 45–62.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ Gull, A., Gul, S., & Ali, S. (2020). Appraisal of public diplomacy strategies of major states: Lessons for Pakistan. Global Regional Review, 5(2), 112–130.
  3. Mir, A., & Siddiqui, N. A. (2024). Nationalism, status, and conspiracy theories: Evidence from Pakistan. British Journal of Political Science, 54(1), 234–251.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Aswar, H., Febrian, S. J., Alfayed, N., & Safitri, A. E. (2023). Prominent Muslim da`wah figures and their global role in changing the perception of Islam. Communications in Humanities and Social Sciences, 4(3), 78–95.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Rai, M., & Azam, M. (2023). The Inter-Services Public Relations creating narratives through visuals: Pakistan’s nation branding and public diplomacy. UCP Journal of Humanities & Social Sciences, 7(1), 34–52.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ Bhatti, M. N., Waris, M., & Muhammad, S. (2019). Indian policy to isolate Pakistan at international forum and the way forward. Strategic Studies Quarterly, 39(4), 56–73.
  7. Raza, M., Siraj, S., & Saeed, M. (2021). Image of India and Pakistan in digital age: A comparative study on tweets of international news agencies. International Journal of Distance Education and E-Learning, 6(2), 112–130.
  8. Syed, A., & Hamid, C. (2021). France-Pakistan antagonistic relations and role of public diplomacy. Global Foreign Policies Review, 4(2), 78–95.
  9. Khalid, M. (2021). Abrogation of Article 370 and 35-A, human rights situation in Indian occupied Kashmir and response options for Pakistan. Journal of Humanities, Social and Management Sciences, 12(1), 45–62.
  10. Atta, M. A., & Shakeel, M. M. (2023). Crafting public narratives: A holistic overview of Directorate General Public Relations Punjab. Society, Law and Policy Review, 8(1), 112–130.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ Naz, F., & Shamsi, Z. U. H. (2022). Hybrid warfare and its nuances: A case-study from South Asia. IPRI Journal, 22(2), 56–73.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ ۱۲٫۲ ۱۲٫۳ Kayani, S. A., & Rehman, M. A. U. (2022). Employing nation branding and public diplomacy: Strategies for Pakistan. Margalla Papers, 26(2), 145–162.
  13. Farwa, U., & Garewal, G. A. (2018). An analysis of UN peacekeeping as Pakistan’s soft power asset. NUST Journal of International Peace and Stability, 2(1), 34–52.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ Akram, S. (2021). Nation branding of India: Appraisal of Indian public diplomacy initiatives and lessons for Pakistan. Margalla Papers, 26(1), 45–62.
  15. Baloch, R. (2019). Cyber warfare trends, tactics and strategies: Lessons for Pakistan. Journal of Development Policy, Research & Practice, 3(2), 201–218.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ Habibullah, & Xiguang, L. (2022). Exploring the extent of digitalisation and digital diplomacy in Pakistan embassies. Journal of International Communication, 28(4), 678–695.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ Ali, H., Wright, R., & Dickson, G. (2023). Sport policy in Pakistan. International Journal of Sport Policy and Politics, 15(2), 301–315.
  18. Bandyopadhyay, K. (2007). Pakistani cricket at crossroads: An outsider's perspective. South Asian History and Culture, 1(1), 89–104.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ Yousaf, A., & Bibi, F. (2020). The role of domestic factors in the formulation of foreign policy of Pakistan (From 2000-2019). Global Strategic & Security Studies Review, 5(1), 201–218.
  20. Panikkar, B., Zia, A., Sgorbati, S., Cohen, M. J., Abid, M., Fayyaz, M., et al. (2019). Transboundary water governance in the Kabul River Basin: Implementing environmental and public diplomacy between Pakistan and Afghanistan. Complexity Governance & Networks, 5(1), 89–107.
  21. Ishaque, W., Shah, J., & Shah, Z. (2019). Pakistan-China iron brothers: A new horizon of inter-state relations. Global Regional Review, 4(3), 201–218.

نویسنده مقاله

محمد حسین شعاعی