نخستین فیلم سینمایی ساخت چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۱۳ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''نخستین فیلم سینمایی ساخت چین'' == نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش­های مشهور اپرای پکن با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت­های خارجی بودند که در عرصه­ی صنعت فیلم چین فعال بودند و تولید فی...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

نخستین فیلم سینمایی ساخت چین

نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش­های مشهور اپرای پکن با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت­های خارجی بودند که در عرصه­ی صنعت فیلم چین فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه­ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام­های«فِنگ ­تی[1]» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در شانگهای که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه­ی1920، چینی­ها شیوه­ی تهیه و تولید فیلم را از  تکنیسین­های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ آمریکا در صنعت فیلم چین تا دو دهه­ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت­های بزرگ تولید فیلم چین از جمله«کمپانی فیلم مینگ­شینگ[i]» و «کمپانی فیلم تیَن­ای[ii]» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ­ شینگ» به تولید فیلم­های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم­ داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می­دهد» و « مار سفید»(1926) هم از فیلم­های ساخت کمپانی تیان­ای هستند. در دهه­ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در شانگهای رشد کرد و فیلم­هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستان­های تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. حزب کمونیست چین هم در دهه­ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگ­جو[2]»، فیلم‌هایی با ایده­های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلم‌ها معمولاً دارای ملودرام­هایی با نکته‌های اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشم­‌های بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته­ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراه‌ها» (۱۹۳۷) از «شِن‌زیلینگ»، از جمله­ی این فیلم­ها بود.

با حمله­ی ژاپن به چپن در ۱۹۳۷میلادی و اشغال شانگهای، صنعت فیلم چین به هنگ‌کنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راه‌اندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلم‌ها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل می‌داد. فیلم­هایی هم­چون«رود بهاری به ‌سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگ­شان»، « هزاران نور»، « کلاغ­ها و گنجشک­ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می­روند. در سال 1935، نخستین جایزه­ی بین المللی جشنواره­ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم­هایی فارغ از پیام­های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه­ی حاکمیت کمونیست­ها تولید کرد که به­عنوان یکی از بزرگترین فیلم­های تاریخ سینمای چین شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن رژیم کمونیستی، از ادامه­ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره­ی«جایزه­ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه­ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ چین را به خود اختصاص داد.


[1] - Fengti.

[2] - Dian Ying Zhuo.


[i] - Mingxing Film Company.

[ii] - Tianyi Film Compani.