وضعیت کنونی صنعت فیلم و سینما در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۱۸ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''وضعیت کنونی صنعت فیلم و سینما در چین'' == پس از رشد و توسعه­ی فوق العاده­ی اقتصادی و عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، سینمای این کشور نیز با فرصت­ها و چالش­های زیادی مانند رقابت تنگاتنگ با محصولات خارجی؛ مبادله و همکاری با تولید کنندگان خارج...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

وضعیت کنونی صنعت فیلم و سینما در چین

پس از رشد و توسعه­ی فوق العاده­ی اقتصادی و عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، سینمای این کشور نیز با فرصت­ها و چالش­های زیادی مانند رقابت تنگاتنگ با محصولات خارجی؛ مبادله و همکاری با تولید کنندگان خارجی؛ ورود بخش خصوصی و سرمایه­های خارجی به این صنعت؛ حرفه­ای­تر شدن دست اندرکاران صنعت سینما؛ تنوع بیشتر و افزایش قدرت انتخاب تولید کنندگان و تماشاگران فیلم­های سینمایی و... روبه رو گردید. در حال­حاضر، تولید کنندگان فیلم‌ در سرزمین اصلی که بخش بزرگی از آن­ها کمپانی­های خصوصی هستند، برای توجیه اقتصادی استودیوهای خود، که هر بار یارانه­ی کمتری از دولت می‌گیرند، ناچار هستند به فروش داخلی بیندیشند، (توسعه­ی سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت تولید فیلم و سریال تلویزیونی چین،2002) لذا تقریباً همه­ی فیلم‌های جدید چینی، عناصر مورد علاقه­ی توده­ی مردم، از جمله پرده­ی عریض و تکنی‌کالر را به‌کار می‌گیرند. تعداد سالانه­ی تماشاگران چینی به حدود بیست و هفت میلیارد نفر می‌رسد که در پنجاه و پنج هزار سالن نمایش(شهری و روستایی) در سراسر این کشور به تماشای فیلم می‌نشینند. این درحالی است که، شبکه­های مختلف تلویزیونی در سطح گسترده­ای در دسترس مردم قرار دارد(پوشش تلویزیونی جمعیت در سرتاسر چین به 23/97  (اداره­ی آمار چین، 2009) درصد رسیده و محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است) و عضویت چین در سازمان تجارت جهانی نیز موجب شده تا رقابت فیلم­‌های خارجی نیز رو به افزایش گذاشته (تأثیر ورد چین به سازمان تجارت جهانی بر قلمرو هنر، 2002)  که واردات آن­ها را شرکت فیلم چین در انحصار خود دارد. میزان واردات فیلم، معادل یک سوم تولید سالانه­ی داخلی، یعنی یک‌سوم از حدود ۱۲۰ فیلمی است که در دهه‌­های۱۹۸۰ و ۱۹۹۰در چین تولید شده است.