شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۴۵ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین( 1949 تا 2009میلادی)'' == پيشبرد و توسعه­ی اصلاحات اقتصادی و تداوم و تكميل سياست درهای باز، توسعه­ی تجارت خارجی، حفظ ثبات و آرامش سياسی و اجتماعی، همراه با دستیابی به وحدت و يكپارچگی ملی، از سال 1978كه سیاست...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین( 1949 تا 2009میلادی)

پيشبرد و توسعه­ی اصلاحات اقتصادی و تداوم و تكميل سياست درهای باز، توسعه­ی تجارت خارجی، حفظ ثبات و آرامش سياسی و اجتماعی، همراه با دستیابی به وحدت و يكپارچگی ملی، از سال 1978كه سیاست اصلاحات اقتصادی آغاز شد تا به امروز، محور تغييرات ساختاری و جوهری همه جانبه­ی چين بوده‌است. ولی این تغییر و تحولات اقتصادی هرگز چينی‌ها را از توجه به اهداف و مصالح ملی غافل نكرده و هماهنگ با رشد اقتصادی، توسعه­ی بنیادین آموزش به­عنوان زیر بنایی­ترین تغییرات اجتماعی، مورد تأکید فراوان بوده است. در این خصوص، نگاه دولت و حزب به سیاست­های آموزشی و نظارت­ و حمایت­ ویژه از بخش آموزش و پژوهش و تدوین برنامه­های توسعه­ای، به ویژه در دهه­های اخیر، نگاهی راهبردی، نو­گرایانه، دوراندیشانه، و کاربردی بوده است تا این کشور بتواند با تربیت متخصصان و تأمین منابع انسانی مورد نیاز جامعه­ی توسعه یافته­ی فردای چین، پایداری این توسعه و پیشرفت را تضمین نماید. لذا طی چند دهه­ی گذشته، دولت این کشور موفق شده است با استفاده از فناوري نوين، و بسیج امکانات و سرمايه و دانش فني و مديريت داخلی و خارجی و اصلاح مقررات آموزشی كشور، و هم­چنین، اعمال سياست‌های تشويقی و ارایه­ی تسهيلات ويژه، منابع مادی و معنوی آموزشی، پژوهشی وتحقیقاتی را در قالب راهبرد توسعه­ی بخش آموزش به چين سرازير كند. اين حركت و سیاست دور‌انديشانه­ی دولت، زمينه‌های  توسعه­ی بخش آموزش و تربیت نسل جديدی از  مديران چين را به خوبی  فراهم ساخته  است. (گزارش دریافتی از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن،1389)