سیلابس های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۰۱ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''سیلابس­های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی'' == وزارت آموزش و پرورش چین برای نخستین بار در سال 1950، سیلابس­های درسی استانداردی را برای تدریس در مدارس ابتدایی و راهنمایی سراسر کشور تعیین و کتب درسی لازم را منتشر و در اختیار دانش آمو...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

سیلابس­های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی

وزارت آموزش و پرورش چین برای نخستین بار در سال 1950، سیلابس­های درسی استانداردی را برای تدریس در مدارس ابتدایی و راهنمایی سراسر کشور تعیین و کتب درسی لازم را منتشر و در اختیار دانش آموزان تمام مناطق قرار داد. این سیلا بس­ها چهار بار در سال­های1956، 1963، 1978 و1986، اصلاح شده و تغییر پیدا کرد و به روز رسانی شد و بر مبنای آن­ها، 8 گروه کتاب درسی تهیه و تدوین و از سوی انتشارات آموزشی خلق چاپ و منتشر شد. از آن­جا که کشور چین از نظر جغرافیایی گسترده و دارای تنوع قومی و زبانی و مذهبی است، انتظار می­رفت که متون آموزشی در مناطق مختلف این کشور براساس نیازها و تنوع فرهنگی ساکنان این مناطق باشد. لذا، در سال1986، کمیسیون آموزشی کشور تصمیم گرفت برای تولید کتب درسی، سیاست ویژه­ای را اعمال کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای متنوع مناطق مختلف از نظر فرهنگی و قومی باشد. در مناطقی که شرایط اجازه می­داد، ادارات آموزشی منطقه، مؤسسات آموزشی، متخصصان، محققان و معلمان و اشخاص را ترغیب کردند تا کتب درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی این مناطق را براساس نیاز شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خاص خود را در چارچوب سیاست آموزش اجباری 9 ساله­ی کشور تهیه و تدوین نمایند. در نتیجه، کتاب­های آموزشی مختلفی در رقابت با کتب استاندارد آموزش سراسری و طبق نیازها و شرایط منطقه­ای تدوین و منتشر شد که تأثیر بسزایی در تحقق اهداف توسعه­ی آموزش در این مناطق داشت. بر این اساس، تا سال 1998، بیش از 2000عنوان کتاب آموزشی تألیف و منتشر گردید. افزون بر کتاب­های درسی، کتاب­های مختلف کمک آموزشی، کتاب­های مرجع، کتابچه­های تصویری، اطلس­های آموزشی، جدول­ها و لوحه­های دیواری، اسلاید و فیلم، مشق در خانه، نرم افزارهای کامپیوتری و...، مطابق با تنوع و ذایقه­ی فرهنگی دانش آموزان و راهنمای روش تدریس برای اساتید و معلمان تألیف و منتشر گردیده است. هم­چنین، برنامه­های متنوع آموزشی خارج از مدرسه در زمینه­های مختلف هم­چون موسیقی، ورزش، نقاشی، کامپیوتر، تئاتر، طراحی و مدل­سازی، صنایع دستی و اختراعات و ابداعات تهیه و تدارک دیده شده است که در مراکزی مانند کاخ دانش­آموزان، باشگاه­های دانش­آموزی، مراکز علمی و تکنولوژیکی دانش­آموزی، مراکز فعالیت­های کودکان و نوجوانان که تعدادشان به بیش از 10هزار مرکز می­رسد، در نظر گرفته شده که هرچه بیشتر به شکوفایی استعدادها و خلاقیت­های علمی-آموزشی دانش آموزان کمک می­کند.