سیلابس های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در چین

وزارت آموزش و پرورش چین برای نخستین بار در سال 1950، سیلابسهای درسی استانداردی را برای تدریس در مدارس ابتدایی و راهنمایی سراسر کشور تعیین و کتب درسی لازم را منتشر و در اختیار دانش آموزان تمام مناطق قرار داد. این سیلابسها چهار بار در سالهای 1956، 1963، 1978 و 1986، اصلاح شده و تغییر پیدا کرد و به روزرسانی شد و بر مبنای آنها، 8 گروه کتاب درسی تهیه و تدوین و از سوی انتشارات آموزشی خلق چاپ و منتشر شد. از آنجا که کشور چین از نظر جغرافیایی گسترده و دارای تنوع قومی و زبانی و مذهبی است، انتظار میرفت که متون آموزشی در مناطق مختلف این کشور بر اساس نیازها و تنوع فرهنگی ساکنان این مناطق باشد. لذا، در سال 1986، کمیسیون آموزشی کشور تصمیم گرفت برای تولید کتب درسی، سیاست ویژهای را اعمال کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای متنوع مناطق مختلف از نظر فرهنگی و قومیباشد. در مناطقی که شرایط اجازه میداد، ادارات آموزشی منطقه، مؤسسات آموزشی، متخصصان، محققان و معلمان و اشخاص را ترغیب کردند تا کتب درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی این مناطق را بر اساس نیاز شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خاص خود را در چهارچوب سیاست آموزش اجباری 9 سالهی کشور تهیه و تدوین نمایند. در نتیجه، کتابهای آموزشی مختلفی در رقابت با کتب استاندارد آموزش سراسری و طبق نیازها و شرایط منطقهای تدوین و منتشر شد که تأثیر بسزایی در تحقق اهداف توسعهی آموزش در این مناطق داشت. بر این اساس، تا سال 1998، بیش از 2000 عنوان کتاب آموزشی تألیف و منتشر گردید. افزون بر کتابهای درسی، کتابهای مختلف کمک آموزشی، کتابهای مرجع، کتابچههای تصویری، اطلسهای آموزشی، جدولها و لوحههای دیواری، اسلاید و فیلم، مشق در خانه، نرم افزارهای کامپیوتری و...، مطابق با تنوع و ذائقه ی فرهنگی دانش آموزان و راهنمای روش تدریس برای اساتید و معلمان تألیف و منتشر گردیده است. همچنین، برنامههای متنوع آموزشی خارج از مدرسه در زمینههای مختلف همچون موسیقی، ورزش، نقاشی، کامپیوتر، تئاتر، طراحی و مدلسازی، صنایع دستی و اختراعات و ابداعات تهیه و تدارک دیده شده است که در مراکزی مانند کاخ دانش آموزان، باشگاههای دانش آموزی، مراکز علمی و تکنولوژیکی دانش آموزی، مراکز فعالیتهای کودکان و نوجوانان که تعدادشان به بیش از 10 هزار مرکز میرسد، در نظر گرفته شده که هرچه بیشتر به شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای علمی-آموزشی دانش آموزان کمک میکند.
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ نظام آموزشی چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی