سیلابس های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در چین

از دانشنامه ملل
سیلابس درسی

وزارت آموزش و پرورش چین برای نخستین بار در سال 1950، سیلابس­ های درسی استانداردی را برای تدریس در مدارس ابتدایی و راهنمایی سراسر کشور تعیین و کتب درسی لازم را منتشر و در اختیار دانش آموزان تمام مناطق قرار داد.

این سیلابس ­ها چهار بار در سال­ های 1956، 1963، 1978 و 1986، اصلاح شده و تغییر پیدا کرد و به روزرسانی شد و بر مبنای آن­ ها، 8 گروه کتاب درسی تهیه و تدوین و از سوی انتشارات آموزشی خلق چاپ و منتشر شد. از آن­جا که کشور چین از نظر جغرافیایی گسترده و دارای تنوع قومی و زبانی و مذهبی است، انتظار می ­رفت که متون آموزشی در مناطق مختلف این کشور بر اساس نیازها و تنوع فرهنگی ساکنان این مناطق باشد.

لذا، در سال 1986، کمیسیون آموزشی کشور تصمیم گرفت برای تولید کتب درسی، سیاست ویژه ­ای را اعمال کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای متنوع مناطق مختلف از نظر فرهنگی و قومی باشد. در مناطقی که شرایط اجازه می ­داد، ادارات آموزشی منطقه، مؤسسات آموزشی، متخصصان، محققان و معلمان و اشخاص را ترغیب کردند تا کتب درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی این مناطق را بر اساس نیاز شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خاص خود را در چهارچوب سیاست آموزش اجباری 9 ساله ­ی کشور تهیه و تدوین نمایند.

در نتیجه، کتاب­ های آموزشی مختلفی در رقابت با کتب استاندارد آموزش سراسری و طبق نیازها و شرایط منطقه­ ای تدوین و منتشر شد که تأثیر بسزایی در تحقق اهداف توسعه ­ی آموزش در این مناطق داشت. بر این اساس، تا سال 1998، بیش از 2000 عنوان کتاب آموزشی تألیف و منتشر گردید. افزون بر کتاب­ های درسی، کتاب­ های مختلف کمک آموزشی، کتاب­ های مرجع، کتابچه ­های تصویری، اطلس­ های آموزشی، جدول ­ها و لوحه ­های دیواری، اسلاید و فیلم، مشق در خانه، نرم افزارهای کامپیوتری و...، مطابق با تنوع و ذائقه­ ی فرهنگی دانش آموزان و راهنمای روش تدریس برای اساتید و معلمان تألیف و منتشر گردیده است. هم­چنین، برنامه ­های متنوع آموزشی خارج از مدرسه در زمینه­ های مختلف هم­چون موسیقی، ورزش، نقاشی، کامپیوتر، تئاتر، طراحی و مدل­سازی، صنایع دستی و اختراعات و ابداعات تهیه و تدارک دیده شده است که در مراکزی مانند کاخ دانش ­آموزان، باشگاه­ های دانش­ آموزی، مراکز علمی و تکنولوژیکی دانش­ آموزی، مراکز فعالیت­ های کودکان و نوجوانان که تعدادشان به بیش از 10 هزار مرکز می ­رسد، در نظر گرفته شده که هرچه بیشتر به شکوفایی استعدادها و خلاقیت­ های علمی-آموزشی دانش آموزان کمک می­ کند.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۳۳.