احداث مدارس با سرمایه گذاری مشترک چيني و خارجی
احداث مدارس با سرمایه گذاری مشترك چيني و خارجي
بهرغم گرايش شديد نسل جدید چيني براي تحصيل در خارج كشور، به نظر ميرسد كه هنوز بسياري از مردم این کشور همچنان مايل به تحصيل در داخل كشور، بويژه در مدارس مشترك چيني و خارجي هستند كه تعداد آنها مانند قارچ در سرتاسر چيـن در حال افزايش است. اين مدارس اغلب توسط دانشگاهها، مؤسسات و يا سازمـانهاي بين المللي آموزشـي تأسیس و اداره ميشوند. پس از عضویت چين در سازمان تجارت جهاني و افزایش نيازهاي این کشور به افراد متخصص و تحصیل کرده در رشتههای مختلف از یک سو، و عدم پاسخگویی سرمایههای داخلی و سيستم سنتي گذشته آموزشي به اين نيازها از سوی دیگر، دولت چین برای رفع این نیاز اساسی، طبق شرایط و مقررات خاصی به سرمایه گذاران خارجی مجوز فعالیت در عرصهی آموزشی این کشور را داد. کشور چين پس از ورود به سازمان تجارت جهاني، بازار تعليم و تربيت خود را به روي سرمايه گذاران اعم از حقيقي و حقوقي با محدوديتهاي نسبتاً كمتری گشود. چين معتقد است كه داراي بزرگترين بازار بالقوهی آموزش وپرورش در جهان است و آمـار نشـان ميدهـد كه پكنـيها براي بهبود زبان انگليسـي خود سالانه بیش از 300 ميليون دلار هـزينه ميكنند. هزينهی سالانهی آموزش و پرورش در چين هنوز نزديك به 4/1درصد از هزينهی تعليم و تربيت عمـومـي در جهان توسعه یافته پایینتر است. لذا، با عنایت به بهبود شرایط زندگی جامعه و تمایل والدین به هزینه کردن برای آموزش هرچه بهتر تک فرزند خانواده، سرمایه گذاری بخش غیر دولتی و خارجی در بخش آموزش به سرعت رشد کرد. در حالحاضر تنها در شهرهای بزرگی مانند پکن و شانگهاي صدها مدرسهی مشترك چيني و خارجي به فعاليت آموزشی اشتغال داشته و دهها هزار دانش آموز در اینگونه مدارس به تحصيل ميپردازند. اين مدارس توسط چينيهای خارج از کشور و سازمانها و دانشگاههاي بين المللي مانند مؤسسهی زبان و تجارت شهر سيدني، مؤسسات و مراكز دانشگاهي ژاپن، آمريكا، کانادا، انگليس، هنگکنگ، مالزی و... اداره ميشوند. آنچه قابل توجه است، هزینههای تقريبا سنگين شهريهی اين مدارس است که اغلب والدین در یک رقابت و چشم و هم چشمی تنگاتنگ این هزینهها را میپردازند.