آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن

از دانشنامه ملل

در سال 2005 برای کاهش بی‌سوادی نظام جدید آموزش بزرگسالان شکل گرفت، به‌این ترتیب که کمیته‌ای برای آموزش بزرگسالان و کاهش بی‌سوادی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد که به ریاست معاونت عمومی‌ آموزش و امور فنی و شامل چهار مدیریت معاون کمیته ملی آموزش،‌ علم و فرهنگ، مدیر مربوط به فرهنگ نظامی، مدیر عمومی‌ آموزش از هیئت مدیره آموزش عمومی‌ و امور دانش‌آموزان، یک نماینده از وزارت توسعه اجتماعی، یک نماینده از موسسات اجتماعی خصوصی بود. این کمیته مسئولیت‌های زیر را به‌عهده دارد:

  • تنظیم سیاست عمومی‌ مرکز آموزش بزرگسالان و کاهش بی‌سوادی؛
  • تایید برنامه‌های این مرکز در جهت آگاهی از اهمیت آموزش بزرگسالان و کاهش بی‌سوادی؛
  • همکاری با انجمن‌هایی که در زمینه‌ی آموزش بزرگسالان و کاهش بی‌سوادی در هر مکان عمومی‌ و خصوصی و کشورهای عربی کار می‌کنند.

علم آموزان در این مراکز به وسیله‌ی آزمونی که معلمان این مراکز تنظیم کرده‌اند، طبقه‌بندی می‌شوند. که به‌طور کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

گروه مبتدی‌ها

طول این دوره 16 ماه آموزشی است که در این رده دانش‌آموزان به سطح چهار آموزش عمومی‌ می‌رسند.

گروه پیرو

طول این دوره 16 ماه آموزشی است که در این رده دانش‌آموزان به سطح شش آموزش عمومی‌ می‌رسند. این نظام جدید شاغل شدگان را نسبت به نظام تعریف شده در سال 1980 افزایش داد. دانش‌آموزان در ابتدای ماه ژوئن امتحان نهایی دارند که در صورت قبولی با نمره کلی 50 درصد به بالا می‌توانند مدرک باسوادی دریافت کنند[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ژاپن؛ سطح سواد در افغانستان؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در ژاپن؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در کوبا؛ آموزش بزرگسالان در سنگال؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اسپانیا؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در سیرالئون؛ آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان

کتابشناسی

  1. The comprehensive evaluation study of illiteracy elimination program in Jordan(2007), Amman
  2. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)