پرش به محتوا

الهام گیری هنرمند چینی

از دانشنامه ملل

هنرمند چینی هنگامی دست به خلق اثری هنری می‌زند که از موضوع کارش لبریز و از آن الهام یافته و اختیار از کفش بیرون شده و ناگزیر از دست به قلم بردن باشد. هنرمند برای اثرش طرحی نمی‌ریزد، بلکه از منظره چنان الهام می‌گیرد که از خود بیخود شده و ناخودآگاه منظره‌ی بدیعی می­ آفریند. هنرمندان برای کشیدن منظره بر کوهی بلند رفته و در آن­جا به مراقبه می‌نشیند تا منظره ای را که در اندیشه اش پرورانده را در ذهن خود آماده سازد. هنرمند برای رسیدن به حالتی که ضمیرش سرچشمه‌ی الهام هنریش باشد، به سیر و سلوک و ریاضت کشی دراز مدتی می‌پردازد. ضرب المثلی چینی در این زمینه می‌گوید:

«تا کسی هزار کتاب نخوانده باشد و ده هزار فرسنگ سفر نکرده باشد، نمی‌تواند قلم به دست گیرد و دست به نقاشی برد.»

در نظر چینی­‌ها، نقاش اصیل کسی است که انسان را به«حالت ذهنی» که خود هنرمند تجربه کرده است ببرد[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر چینی

کتابشناسی

  1. آشوری، داریوش (1358). " نگاهی به سرزمین، تاریخ، جامعه و فرهنگ چین از دیرینه ترین روزگار تا پایان سده ­ی نوزدهم".  مرکز فرهنگ آسیا. انتشارات امیر کبیر .

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی