دیدگاه های متفاوت پیرامون شخصیت مائو

از دانشنامه ملل
تصویر مائو. قابل بازیابی از https://ihistory.ifeng.com/50077557/news.shtml

در مورد شخصیت مائو، هم­چون سایر رهبران انقلابی جهان، دیدگاه ­های متفاوتی وجود دارد. برخی او را در حد یک منجی مورد ستایش قرار داده و تمام اشتباهات و عملکرد نادرست وی را توجیه می ­کنند، و برخی نیز تمام دستاوردها و زحمات او را نادیده گرفته و تصویر سیاهی از او ترسیم و به نمایش می­ گذارند.

دیدگاه ها

در حالی­ که هنوز هم میلیون­ ها چینی از او به عنوان«پدر و بنیانگذار چین نو» یاد می­کنند که به مردم کشورش عزت و احترام بخشید و آن­ها را از فقر و فلاکت و بدبختی نجات داد، خیلی­ ها به ویژه مخالفان مائو که در غرب و تایوان زندگی م ی­کنند، از وی به عنوان دیکتاتوری که تعصبات ایدئولوژیک و تئوری­ های اقتصادیش موجب مرگ میلی ون­ها چینی و فقر و بدبختی و عقب افتادگی کشور چین شده نام می ­برند. دولت چین نیز علی­رغم کنار گذاشتن بیشتر ایده ­های مائو به ویژه در زمینه ­های اقتصادی، از او به عنوان قهرمان ملی یاد می­ کند و عکس او هم­چنان در میدان تیان اَن­مِن نمادی از حضور وی در قلب چینی هاست. به همین خاطر آثار، کتاب و مقالات بسیاری از سوی دوستان و دشمنان مائو نوشته شده است که پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به آن­ها پیرامون شخصیت وی به قضاوت بنشینند.در واقع، کارنامه‌ی مائو در چین ترکیبی از دستاوردهای عظیم و خسارات و لطمات بزرگ بود. حکومت و مردم چین هنگام درگذشت مائو، ضمن برخوردار بودن از نتایج پیروزی­ های بزرگی که چهره‌ی کشور را از سال 1949 به بعد به کلی تغییر داد، با مشکلات جدی اقتصادی، سیاسی که خطر بزرگی برای ثبات و امنیت و حتی هویت نظام ب­شمار می‌آمد، نیز رو به رو بود.

دستاوردهای مائو

در دوران رهبری وی، کشور چین در کنار فجایع و خسارت­ های فراوانی که متحمل شد، به دستاوردهای بزرگی نیز دست یافت؛ از جمله بازپس گیری کرسی نمایندگی چین در سازمان ملل و عضویت با حق وتو در شورای امنیت؛ تولید موفقیت آمیز بمب هسته ­ای در سال1967؛ ارسال ماهواره به فضا در سال1970؛ ساخت نخستین زیر دریایی چین؛ دستیابی به برخی از پیشرفت­ های علمی و تکنولوژیک، ارایه‌ی درمان رایگان به مردم؛ بهبود وضع زندگی روستاییان و...[۱]

نیز نگاه کنید به

مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.218-220.