روند رو به توسعه صنعت رسانه
بر اساس اظهارات مدير كل مطبوعات و انتشارات چین که وابسته به شورای دولتی این کشور است، در برنامه ی پنج ساله ی يازدهم(2010 -2005)، كل سرمايه گذاری، تولید محصول، و فروش در بخش صنعت مطبوعات و نشريات دو برابر و در صنعت چاپ اين رقم سه برابر شده است. چين در سال2010 از نظر تعداد عناوين كتاب، تعداد نسخ چاپی، و همينطور تيراژ روزنامه، در دنيا مقام نخست و از نظر صنعت انتشارات الكترونيك مقام دوم و از نظر محصولات چاپی مقام سوم را داشته است.
بر اساس آمار منتشر شده در سمينار«مطبوعات چيني های خارج از كشور» كه در پنانگ مالزی برگزار شد، در حال حاضر بيش از 280 روزنامه، 230 مجله، 70 ايستگاه راديويی و 10 شبكه ی تلويزيونی در خارج از كشور توسط چيني های ماوراء بحار به زبان چينی فعاليت می كنند.[۱]
طبق آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی مطبوعات پكن، زن ها بيش از مردان به تحصيل در رشته ی خبرنگاری روی می آورند. از مجموع 180 هزار نفر خبرنگار شاغل در صنعت مطبوعات این کشور، بيش از 70هزار نفر از آنها را زنان تشكيل می دهند كه حدود 40 درصد می شود. در حالي كه در يك دهه ی پيش، زنان يك سوم خبرنگاران را تشکیل می دادند. در گذشته اغلب دانشجويان اين رشته را مردان تشكيل می دادند، در حاليكه دختران بيشتر در رشته ی ادبيات تحصيل می كردند. در سال های اخير، دختران به خبرنگاری روی آورده اند و به زودی نصف خبرنگاران را تشكيل خواهند داد. در حال حاضر 61 درصد خبرنگاران زير 40 سال هستند[۲] [۳].
نیز نگاه کنید به
رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ رسانه ها و مطبوعات در چین
کتابشناسی
- ↑ "خبرگزاری شین هوا" (2007).
- ↑ "چاینا دیلی" (2006)
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1306-1307