موزه تاریخچه سرامیک جینگ دجن
موزه سرامیک در کوههای «پانلونگ(Panlong)»، بیرون از شهر «جینگ دِجِن»(Jingdezhen) از استان «جیانگشی(Jiangxi)» واقع شده است. «پانلونگ» به معنای "اژدهای حلقه زده" است، و مکان موزه در یک محل باستانی تولید سرامیک در چین واقع شده که از دامنه کوه برای تولید سرامیک استفاده میکردند و به همین سبب به «کوره اژدها» معروف است. ساختمان موزه در سال 1980 ساخته شده است.
نخستین سرامیکهای ساخته شده در جینگ دِجِن مربوط به بیش از 1700 سال قبل و کورههای این منطقه در دورانهای سلطنت «کانگشی(kangxi)»، «یونگجِن(Yongzheng)» و «چیانلونگ(Qianlong)» از دودمان چینگ ساخته شده و توسعه یافته است. در این کورهها افزون بر استفاده از سنتهای موفق قبلی لعابها و تکنیکها، بسیاری از اشکال تکنولوژی جدید سرامیک اختراع شد که برخی از آنها در خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفت، اگرچه تعداد کمی از خارجیها از منبع اصلی آنها اطلاع دارند.
معماری ساختمان موزه به سبک معماری دوران سلسلههای مینگ و چینگ است. ساختمانها شامل سالنهای نمایش، کارگاهها، مناطق شیشه ای، فروشگاهها، اقامتگاهها، کتابخانه، مناطق اداری و غیره هست.
«باغ چینگ» یکی از مجموعه ساختمانهای درون محوطه موزه است و در مکانی خلوت و ساکت و در دره ای جنگلی قرار دارد که کپی ساختمانی از دوران سلسله چینگ به نام «یوخوا تانگ(Yuhua Tang)» با سازههایی سنتی و کنده کاری شده و دکوری ساده و زیبا است. در این ساختمان تعدادی مجسمه اسب سنگی باستانی و همچنین برخی از سرامیکهای باستانی وجود دارد.
آنچه در این موزه تاریخ سرامیک بیشتر جلب توجه میکند، نمایش تعدادی آثار ارزشمند از سرامیکهای باستانی و صنایع دستی که این سرامیکها در ابتدا با آنها ساخته شده اند هست.
در تالار بزرگ «یوهوا تانگ» تعدادی از این سرامیکهای ارزشمند به نمایش گذاشته شده که شامل نمونههایی از قطعات مربوط به دوران سلسله مینگ از دوران سلطنت «یونگله» و «شوانده» کشف شده است. لعابها براق و صاف و دارای تاریخ و نشان سلطنت و شاهکاری هنری از آن زمان، و همچنین دارای ارزش علمی و تحقیقی فوق العاده.
بیش از 150 صنعتگر با تجربه و مسن، همراه با نسل جوانی که سنت دیرین سرامیک سازی را تعقیب میکنند را میتوان در حال گِل کردن خاک رس، طرح زدن روی ظروف، لعاب زدن مشاهده کرد. فرآیند تولید اساساً همان چیزی است که در دوران سلسله مینگ و چینگ ثبت شده است. این کارگاهها خودشان آثار هنری هستند، زیرا کپیهایی از معماری واقعی صنعتگران سرامیک باستانی میباشند.
نیز نگاه کنید به
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی