مبانی فکری طریقت تائویی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:نماد تائو.png|بندانگشتی|نماد تائو]]


== ''مبانی فکری طریقت تائویی'' ==
[[آیین بومی تائو|طریقت تائو]] با بهره‌گیری از اعتقادات مذهبی در [[چین]] باستان، و با جذب باورها یا راه و روش­‌ها از دیگر ادیان و مکاتب اعتقادی هم­چون تائوی کیمیاگری( Alchemist Taoism)، تائوی خوانگدی- لائوزی((Huangdi-Lao Zi Taoism)افسانه­‌ای که می­‌گوید خوانگدی رقیب لائو­زی بوده و از نظر ارزش و اعتبار به عنوان بنیانگذار [[آیین بومی تائو|طریقت تائو]]<nowiki/>شمرده می­‌شده است
طریقت تائو با بهره‌گیری از اعتقادات مذهبی در [[چین]] باستان، و با جذب باورها یا راه و روش­‌ها از دیگر ادیان و مکاتب اعتقادی هم­چون تائوی کیمیاگری( Alchemist Taoism)، تائوی خوانگدی- لائوزی((Huangdi-Lao Zi Taoism)افسانه­‌ای که می­‌گوید خوانگدی رقیب لائو­زی بوده و از نظر ارزش و اعتبار به عنوان بنیانگذار طریقت تائو شمرده می­‌شده است)، جینگ­شووِ((Jing Xue) مطالعه­‌ی ادبیات کنفوسویسی) و اعتقادات موهیست(Mohist doctorine)[iii]( مکتب مهم فکری در دوران کشور­های هم­ستیز، که با آیین کنفوسیوس مقابله می­‌کرد) توسعه یافته و به کمال رسیده است. این طریقت همیشه به مذهب التقاط مشهور بوده است. در اندیشه‌­ی تائو، وظیفه­‌ی هر فرد تطبیق دادن زندگی و رفتار خود با آهنگ جهان طبیعت، برای پیروی کامل از نظام هستی و طبیعت است. برخلاف ایده­‌های کنفوسیوسی که بیشتر بر عقلانیت اجتماعی استوار است، در طریقت دائویی کافی است ذهن را از پیش­داوری و پیش­پنداری‌­ها تهی سازیم و آزادش بگذاریم تا به امور همان سان که هستند واکنش نشان دهد، آنگاه از دید تائو(محور طریقت) خواهند بود<ref>جوزف،ا.اَدلر (1386) .دین ­های چین،ترجمه­ ی حسن افشار. تهران: نشر مرکز</ref> .ایده‌­ی مسالمت جویانه و هماهنگی با طبیعت لائو را می­توان در گفته­‌های زیر که به او و یا پیروان او منتسب است درک نمود.


«شکسته باش تا درست شوی؛ خمیده باش تا راست شوی؛ تهی باش تا پر شوی؛ کهنه باش تا نو شوی.» و یا «از آب مطیع‌­تر و ضعیف‌­تر در جهان نیست، اما در یورش به حریف سرسخت‌­تر و نیرومند­تر از آب یافت نمی­‌شود.» و یا «پس سلاحی که نیرومند است پیروز نخواهد شد؛ درختی که نیرومند است از تبر آسیب خواهد دید؛ بزرگ و نیرومند را جایگاه پست است؛ نرم و سست را مرتبت بلند است.» <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. ''تهران'': موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی</ref>
جینگ ­شووِ((Jing Xue) [[آیین بومی کنفوسیوس|مطالعه­‌ی ادبیات کنفوسویسی]]) و [[موهیست ها|اعتقادات موهیست]](Mohist doctorine)[iii]( مکتب مهم فکری در [[دوران حکومت های هم ستیز|دوران کشور­های هم­ ستیز]]، که با [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] مقابله می­‌کرد) توسعه یافته و به کمال رسیده است. این طریقت همیشه به مذهب التقاط مشهور بوده است. در [[آیین بومی تائو|اندیشه‌­ی تائو]]، وظیفه­‌ی هر فرد تطبیق دادن زندگی و رفتار خود با آهنگ جهان طبیعت، برای پیروی کامل از نظام هستی و طبیعت است. برخلاف [[کنفوسیوس و اندیشه های او|ایده­‌های کنفوسیوسی]] که بیشتر بر عقلانیت اجتماعی استوار است، در [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]]  کافی است ذهن را از پیش ­داوری و پیش ­پنداری‌­ها تهی سازیم و آزادش بگذاریم تا به امور همان سان که هستند واکنش نشان دهد، آنگاه از دید [[آیین بومی تائو|تائو(محور طریقت)]] خواهند بود<ref>جوزف،ا.اَدلر (1386) .دین ­های چین،ترجمه­ ی حسن افشار. تهران: نشر مرکز</ref> .ایده‌­ی مسالمت جویانه و هماهنگی با طبیعت لائو را می­توان در گفته­‌های زیر که به او و یا پیروان او منتسب است درک نمود.<blockquote>«شکسته باش تا درست شوی؛ خمیده باش تا راست شوی؛ تهی باش تا پر شوی؛ کهنه باش تا نو شوی.»</blockquote>و یا<blockquote>«از آب مطیع‌­تر و ضعیف‌­تر در جهان نیست، اما در یورش به حریف سرسخت‌­تر و نیرومند­تر از آب یافت نمی­‌شود.»</blockquoteیا


«پس سلاحی که نیرومند است پیروز نخواهد شد؛ درختی که نیرومند است از تبر آسیب خواهد دید؛ بزرگ و نیرومند را جایگاه پست است؛ نرم و سست را مرتبت بلند است.» <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
* [[آیین بومی تائو]]
* [[جهان بینی طریقت تائو]]
== پاورقی ==
== پاورقی ==
[iii] - Mohist doctorine  ( مکتبی نوگرا و ضد سنت گرایی منسوب به فردی به نام موتسو که بر برابری و مساوات تأکید دارد. مترجم).
[iii] - <small>Mohist doctorine  ( مکتبی نوگرا و ضد سنت گرایی منسوب به فردی به نام موتسو که بر برابری و مساوات تأکید دارد. مترجم).</small>


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۳۱

نماد تائو

طریقت تائو با بهره‌گیری از اعتقادات مذهبی در چین باستان، و با جذب باورها یا راه و روش­‌ها از دیگر ادیان و مکاتب اعتقادی هم­چون تائوی کیمیاگری( Alchemist Taoism)، تائوی خوانگدی- لائوزی((Huangdi-Lao Zi Taoism)افسانه­‌ای که می­‌گوید خوانگدی رقیب لائو­زی بوده و از نظر ارزش و اعتبار به عنوان بنیانگذار طریقت تائوشمرده می­‌شده است)،

جینگ ­شووِ((Jing Xue) مطالعه­‌ی ادبیات کنفوسویسی) و اعتقادات موهیست(Mohist doctorine)[iii]( مکتب مهم فکری در دوران کشور­های هم­ ستیز، که با آیین کنفوسیوس مقابله می­‌کرد) توسعه یافته و به کمال رسیده است. این طریقت همیشه به مذهب التقاط مشهور بوده است. در اندیشه‌­ی تائو، وظیفه­‌ی هر فرد تطبیق دادن زندگی و رفتار خود با آهنگ جهان طبیعت، برای پیروی کامل از نظام هستی و طبیعت است. برخلاف ایده­‌های کنفوسیوسی که بیشتر بر عقلانیت اجتماعی استوار است، در طریقت تائویی کافی است ذهن را از پیش ­داوری و پیش ­پنداری‌­ها تهی سازیم و آزادش بگذاریم تا به امور همان سان که هستند واکنش نشان دهد، آنگاه از دید تائو(محور طریقت) خواهند بود[۱] .ایده‌­ی مسالمت جویانه و هماهنگی با طبیعت لائو را می­توان در گفته­‌های زیر که به او و یا پیروان او منتسب است درک نمود.

«شکسته باش تا درست شوی؛ خمیده باش تا راست شوی؛ تهی باش تا پر شوی؛ کهنه باش تا نو شوی.»

و یا

«از آب مطیع‌­تر و ضعیف‌­تر در جهان نیست، اما در یورش به حریف سرسخت‌­تر و نیرومند­تر از آب یافت نمی­‌شود.»

و یا

«پس سلاحی که نیرومند است پیروز نخواهد شد؛ درختی که نیرومند است از تبر آسیب خواهد دید؛ بزرگ و نیرومند را جایگاه پست است؛ نرم و سست را مرتبت بلند است.» [۲]

نیز نگاه کنید به

پاورقی

[iii] - Mohist doctorine  ( مکتبی نوگرا و ضد سنت گرایی منسوب به فردی به نام موتسو که بر برابری و مساوات تأکید دارد. مترجم).

کتابشناسی

  1. جوزف،ا.اَدلر (1386) .دین ­های چین،ترجمه­ ی حسن افشار. تهران: نشر مرکز
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی