امتیازهای در نظر گرفته شده برای اقلیت های قومی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۹۱: خط ۹۱:
11-[[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] [[چین]] برای آموزش، تربیت و آماده سازی کادر حزبی از میان اقلیت­ ها بودجه­ ی کلانی هزینه می ­کند. طبق آمار رسمی، در سال 1988میلادی، حدود7/2میلیون نفر از کادرهای رسمی حزب از اقلیت­ ها بودند که 9/6درصد از کل کادرهای سراسر کشور را تشکیل می ­داد و نسبت به سال­ های نخست تأسیس [[جمهوری خلق چین]] 54برابر شده بود.
11-[[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] [[چین]] برای آموزش، تربیت و آماده سازی کادر حزبی از میان اقلیت­ ها بودجه­ ی کلانی هزینه می ­کند. طبق آمار رسمی، در سال 1988میلادی، حدود7/2میلیون نفر از کادرهای رسمی حزب از اقلیت­ ها بودند که 9/6درصد از کل کادرهای سراسر کشور را تشکیل می ­داد و نسبت به سال­ های نخست تأسیس [[جمهوری خلق چین]] 54برابر شده بود.


12-دولت چین همه ساله برای بهبود زندگی مردم مناطق خودمختار اقلیت نشین و رشد و توسعه ­ی اقتصادی و گسترش آموزش و توسعه­ ی زیر ساخت­ های اقتصادی این مناطق بودجه­ های ویژه­ای اختصاص می­ دهد. دولت مرکزی، افزون بر بودجه­ های دولتی استان­ های توسعه یافته ­ی مناطق ساحلی شرق کشور را موظف کرده تا هر استان پیشرفته به عنوان استان معین یک استان در حال توسعه، امکانات و تسهیلات طرح ­ها و بودجه ­ی مورد نیاز آن­ها را به عنوان بخشی از بدهی مالیاتی خود تأمین کند<ref>سابقی، محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول </ref>.  
12-دولت چین همه ساله برای بهبود زندگی مردم مناطق خودمختار اقلیت نشین و رشد و توسعه ­ی اقتصادی و گسترش آموزش و توسعه­ ی زیر ساخت­ های اقتصادی این مناطق بودجه­ های ویژه­ای اختصاص می­ دهد. دولت مرکزی، افزون بر بودجه­ های دولتی استان­ های توسعه یافته ­ی مناطق ساحلی شرق کشور را موظف کرده تا هر استان پیشرفته به عنوان استان معین یک استان در حال توسعه، امکانات و تسهیلات طرح ­ها و بودجه ­ی مورد نیاز آن­ها را به عنوان بخشی از بدهی مالیاتی خود تأمین کند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول </ref>.  





نسخهٔ ‏۲۹ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۱۸

امتیازهای در نظر گرفته شده برای اقلیت ­های قومی

دولت چین، با اجرای سیاست خودمختاری مناطق اقلیت نشین و به منظور جلب اعتماد اقلیت­ های مختلف، برای ساکنان این مناطق تسهیلات و امتیازات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در نظر گرفته است که به برخی از آن­ها اشاره می­ شود.

1-براساس ماده­ ی 17 از قانون مناطق خودمختار اقلیت نشین، بالاترین مقام اجرایی(منطقه-استان، شهر، شهرستان، بخش و دهستان) منطقه­ ی خودمختار، هم­چنین، رییس یا معاون مجلس و شورای محلی می ­بایست از همان اقلیت نژادی انتخاب شود.

2-تعداد نمایندگان مناطق خودمختار اقلیت نشین در مجالس محلی و کنگره ­ی ملی خلق چین، در مقایسه با نژاد خَن(اکثریت) و نسبت به جمعیت اقلیت مذکور، بیشتر خواهد بود. بر همین اساس است که سهم اقلیت­ های قومی در مجالس محلی و کنگره­ ی خلق چین از حداقل4/9درصد در سال 1975 به حدود 14درصد در سال 1988 و 1993افزایش یافت و این میزان در سال­ های 2003و 2008 به 8/13درصد رسید که نسبت به4/8درصد جمعیت اقلیت­ ها خیلی بالاتر است.

تعداد نمایندگان اقلیت­ های قومی در ادوار مختلف کنگره ­ی ملی خلق چین[۱]

دوره کنگره خلق سال تعدادکل نمایندگان تعداد نمایندگان اقلیت­ها درصد نمایندگان اقلیت تعداد اقلیت های حاضر
نخستین 1954 1266 178 5/14 30
سومین 1964 3040 372 2/12 53
چهارمین 1975 2885 270 4/9 54
پنجمین 1978 3497 381 9/10 54
ششمین 1983 2978 493 6/13 55
هشتمین 1993 2977 493 8/14 55
دهمین 2003 2985 415 9/13 55
یازدهمین 2008 2987 411 8/13 55


3-براساس ماده ­ی 20این قانون، هرگونه تصمیم ­گیری در مورد نحوه ­ی اجرای سیاست­ ها و مقررات ابلاغی از سوی دولت مرکزی، برعهده­ ی مقامات محلی گذاشته شده و آن­ها موظفند طی 60 روز پس از ابلاغ قانون مذکور نظر خود را در مورد چگونگی اجرای آن اعلام نمایند.

4-طبق ماده ­ی 22این قانون، مجالس محلی مناطق خودمختار می­ توانند مقررات خاصی برای اداره­ ی منطقه، طبق نیازها و شرایط و فرهنگ منطقه، از جمله مقررات امنیت اجتماعی خاص خود را تصویب و پس از تدیید آن از سوی مقامات مرکز، به مورد اجرا بگذارند.

5-ساکنان مناطق خودمختار از امتیازات ویژه ­ی اقتصادی هم­چون بن کالاهای مصرفی، یارانه ­ی نقدی سالانه، پرداخت مالیات کم­تر، دریافت تسهیلات وام بانکی و سرمایه گذاری، و استفاده از فرصت­ های شغلی در ادارت دولتی و... برخوردار می­شوند.

6-برخورداری از سهمیه ­ی ویژه­ی آموزشی برای دانش آموزان مقاطع مختلف، دانشجویان دانشگاه­ها، و مراکز فنی و حرفه­ ای، و رشته ­های ورزشی، از جمله امتیازات آموزشی این مناطق است.

7-ساکنان این مناطق از اجرای سیاست تک فرزندی معاف بوده و می توانند دو فرزند داشته باشند. هم­چنین سن قانونی ازدواج برای آن­ها دو سال کم­تر از سن قانونی رسمی کشور است.

8-افراد ساکن در این مناطق حق دارند زبان گفتگو و آموزش خود را همان زبان اقلیت خود انتخاب کنند. و دولت موظف است از زبان و فرهنگ آن­ها حفظ و حراست نماید.

9-اقلیت­ های ساکن در مناطق خودمختار، می ­توانند مراسم مذهبی، آداب و رسوم اجتماعی و ازدواج، آیین­ ها و سنت ­های فرهنگی و جشن­ ها و فستیوال­ های هنری خود را طبق فرهنگ خود اجرا کنند.

10-برای انجام پژوهش و تحقیق پیرامون تاریخ، فرهنگ، زبان، ادبیات، هنر و هم­چنین، حفظ و حراست از میراث­ های تاریخی و فرهنگی اقلیت­ های قومی دولت بودجه ­های ویژه ­ای در اختیار آن­ها قرار می­ دهد.

11-حزب کمونیست چین برای آموزش، تربیت و آماده سازی کادر حزبی از میان اقلیت­ ها بودجه­ ی کلانی هزینه می ­کند. طبق آمار رسمی، در سال 1988میلادی، حدود7/2میلیون نفر از کادرهای رسمی حزب از اقلیت­ ها بودند که 9/6درصد از کل کادرهای سراسر کشور را تشکیل می ­داد و نسبت به سال­ های نخست تأسیس جمهوری خلق چین 54برابر شده بود.

12-دولت چین همه ساله برای بهبود زندگی مردم مناطق خودمختار اقلیت نشین و رشد و توسعه ­ی اقتصادی و گسترش آموزش و توسعه­ ی زیر ساخت­ های اقتصادی این مناطق بودجه­ های ویژه­ای اختصاص می­ دهد. دولت مرکزی، افزون بر بودجه­ های دولتی استان­ های توسعه یافته ­ی مناطق ساحلی شرق کشور را موظف کرده تا هر استان پیشرفته به عنوان استان معین یک استان در حال توسعه، امکانات و تسهیلات طرح ­ها و بودجه ­ی مورد نیاز آن­ها را به عنوان بخشی از بدهی مالیاتی خود تأمین کند[۲].


نیز نگاه کنید به اقلیت های قومی چین؛ سیاست دولت چین برای اداره ی مناطق اقلیت نشین

کتابشناسی

  1. The name list of Deputies of The Eleventh National People’s Congress. http://news.sina.com.cn
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول