تاثیر اصلاحات اقتصادی در سیستم آموزشی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:China-school-1.jpg|بندانگشتی|آموزش در [[چین]]]]
اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی [[چین]] ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به کلیه­ ی توانایی­ های ذهنی، جسمانی و فیزیکی دانش آموز اهمیت داده شده و به شکلی برابر نگریسته می­ شود که با روش یادگیری و آموزش در گذشته کاملاً متفاوت است.
[[پرونده:259329 936.jpg|بندانگشتی|تصویر آموزش تربیت بدنی در [[چین]]]]
در حال­ حاضر، در مدارس ابتدایی و متوسطه متون آموزشی و برگه­ های آزمون به منبع کلیدی تعلیم و تربیت افراد مبدل شده و خلاقیت، نوآوری و قابلیت انطباق دانش آموزان و ارتقای توانایی­ های رقابتی آنان به­ عنوان راهگشای ورودی آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاه­ ها مطرح شده است. به دستور کمیته ­ی مرکزی [[حزب کمونیست]] و شورای دولتی چین، از 10 سال پیش نظام جدیدی در آموزش به مورد اجرا درآمده که در آن تأکید شده که دانش آموزان باید علاوه بر پیشبرد قابلیت­­ های ذهنی و انجام تکالیف درسی، به سلامت جسمانی، فیزیکی و تربیت بدنی نیز اهمیت داده شود.


اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی [[چین]] ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به کلیه­ ی توانایی­ های ذهنی، جسمانی و فیزیکی دانش آموز اهمیت داده شده و به شکلی برابر نگریسته می­ شود که با روش یادگیری و آموزش در گذشته کاملاً متفاوت است. در حال­ حاضر، در مدارس ابتدایی و متوسطه متون آموزشی و برگه­ های آزمون به منبع کلیدی تعلیم و تربیت افراد مبدل شده و خلاقیت، نوآوری و قابلیت انطباق دانش آموزان و ارتقای توانایی­ های رقابتی آنان به­ عنوان راهگشای ورودی آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاه­ ها مطرح شده است. به دستور کمیته ­ی مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین، از 10 سال پیش نظام جدیدی در آموزش به مورد اجرا درآمده که در آن تأکید شده که دانش آموزان باید علاوه بر پیشبرد قابلیت­­ های ذهنی و انجام تکالیف درسی، به سلامت جسمانی، فیزیکی و تربیت بدنی نیز اهمیت داده شود. آنچه مهم می­ نماید این است که کشور چین با توجه به گشودن درهای خود به روی دنیای خارج، در حال حاضر، نیازمند نیروهای کارآزموده با توانایی­ های همه جانبه جهت حضور در صحنه­ ی جهانی است. طی سال­ های اخیر، برنامه ­های آموزشی مختلفی در زمینه­ های گوناگون برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده است تا از این طریق به ارتقای مهارت­ های آنان در کلیه­ ی زمینه ­ها توجه شود. آمار نشان می­ دهد که سالانه از هر13 شهروند چینی، 1 نفر به گذراندن دوره­ های آموزش مهارت­ های جنبی آموزشی می ­پردازد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین". ''تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی''، جلد سوم، ص.</ref>
آنچه مهم می­ نماید این است که کشور [[چین]] با توجه به گشودن درهای خود به روی دنیای خارج، در حال حاضر، نیازمند نیروهای کارآزموده با توانایی­ های همه جانبه جهت حضور در صحنه­ ی جهانی است. طی سال­ های اخیر، برنامه ­های آموزشی مختلفی در زمینه­ های گوناگون برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده است تا از این طریق به ارتقای مهارت­ های آنان در کلیه­ ی زمینه ­ها توجه شود. آمار نشان می­ دهد که سالانه از هر13 شهروند چینی، 1 نفر به گذراندن دوره­ های آموزش مهارت­ های جنبی آموزشی می ­پردازد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۵.</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۲۱

آموزش در چین

اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی چین ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به کلیه­ ی توانایی­ های ذهنی، جسمانی و فیزیکی دانش آموز اهمیت داده شده و به شکلی برابر نگریسته می­ شود که با روش یادگیری و آموزش در گذشته کاملاً متفاوت است.

تصویر آموزش تربیت بدنی در چین

در حال­ حاضر، در مدارس ابتدایی و متوسطه متون آموزشی و برگه­ های آزمون به منبع کلیدی تعلیم و تربیت افراد مبدل شده و خلاقیت، نوآوری و قابلیت انطباق دانش آموزان و ارتقای توانایی­ های رقابتی آنان به­ عنوان راهگشای ورودی آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاه­ ها مطرح شده است. به دستور کمیته ­ی مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین، از 10 سال پیش نظام جدیدی در آموزش به مورد اجرا درآمده که در آن تأکید شده که دانش آموزان باید علاوه بر پیشبرد قابلیت­­ های ذهنی و انجام تکالیف درسی، به سلامت جسمانی، فیزیکی و تربیت بدنی نیز اهمیت داده شود.

آنچه مهم می­ نماید این است که کشور چین با توجه به گشودن درهای خود به روی دنیای خارج، در حال حاضر، نیازمند نیروهای کارآزموده با توانایی­ های همه جانبه جهت حضور در صحنه­ ی جهانی است. طی سال­ های اخیر، برنامه ­های آموزشی مختلفی در زمینه­ های گوناگون برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده است تا از این طریق به ارتقای مهارت­ های آنان در کلیه­ ی زمینه ­ها توجه شود. آمار نشان می­ دهد که سالانه از هر13 شهروند چینی، 1 نفر به گذراندن دوره­ های آموزش مهارت­ های جنبی آموزشی می ­پردازد.[۱]

نیز نگاه کنید به نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر؛ شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۵.