مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر
ظاهر

در کشور چین، سیستم مدیریت بر بخش آموزش این کشور دولتی است و وزارت آموزش این کشور که بالاترین مرجع و نهاد مسئول آموزش است و زیر نظر شورای دولتی فعالیت میکند، متولی امر آموزش از پیش دبستانی گرفته تا پایان تحصیلات دانشگاهی در سرتاسر کشور به شمار میرود.
وظایف وزارت آموزش و پرورش چین
- تهیه و تدوین و ارائهی سیاستهای آموزشی
- تهیه تدوین و ابلاغ قوانین و مقررات آموزشی
- هدایت و مدیریت و نظارت و اجرای کلیهی مسائل مربوط به بخش آموزش کشور
- اصلاح ساختار آموزشی
- توسعهی ساختار و زیرساختهای آموزشی
- تأمین بودجه و هزینههای آموزشی از منابع داخلی و اخذ وامهای خارجی
- تحقیق و پژوهش لازم برای رشد استانداردهای آموزشی
- تهیه و تأمین مواد و منابع مورد نیاز سیستم آموزشی
- برگزاری آزمونهای لازم و تأمین مواد آموزشی مورد نیاز آزمونها در مقاطع و سطوح مختلف
- اجرا، مدیریت و ارزیابی آموزش اجباری 9 ساله
- ریشه کن سازی بی سوادی در سطح کشور
- مدیریت آموزش عالی در مقاطع و سطوح و انواع مختلف آموزش عالی در کشور
- هدایت و مدیریت آموزش مناطق اقلیت نشین
- تهیه قوانین و مقررات لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاههای چین
- مدیریت مؤسسات و مراکز آموزشی چین در سایر کشورها
- تهیه تدوین و سیاستهای اعطای تحصیلات و بورسهای آموزشی به دانشجویان چینی جهت تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی در داخل چین
- همکاری لازم با نهادهای آموزشی مناطق هنگ کنگ، ماکائو و تایوان
- همکاری و مبادلهی تجارب با نهادها و سازمانهای آموزشی بینالمللی از جمله یونسکو؛ و همکاریهای علمی و آموزشی و مبادلات علمی-آموزشی با سایر کشورها در چهارچوب قوانین و مقررات کشور چین.
این وزارتخانه در چهارچوب و محدودهی وظایف و اختیارات خود، تا کنون بیش از 2000 قانون و مقررات و بخشنامه را در زمینههای آموزشی، مدیریتی، استخدامی، آزمون و صدور گواهینامهی تحصیلی و اصلاح روشها و مقررات، تهیه و تدوین و ابلاغ نموده است.
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی