نشریات ادبی ژاپن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
از زمان آغاز ادبیات مدرن در [[ژاپن]] تا کنون، مجلات ادبی نقشی بسیار مهم و محوری در شکلگیری نحلهها و جریانهای ادبی داشتهاند. در آغاز قرن بیستم میلادی دانشجویان دانشگاه توکیو مجله «شینشیچو» (『新思潮』/Shinshichō) را بنیان نهادند و این مجله تا چند دهه بعد به دست نسلهای مختلفی از دانشجویان گردانده شد و برخی از این دانشجویان بعدها به بزرگترین نویسندگان و مترجمان و منتقدان کشور تبدیل شدند. مجلات مشابهی نیز در دانشگاه دیگر نظیر دانشگاه واسهدا منتشر شدند و موجب پرورش ادیبان نسل آینده شدند. | از زمان آغاز ادبیات مدرن در [[ژاپن]] تا کنون، مجلات ادبی نقشی بسیار مهم و محوری در شکلگیری نحلهها و جریانهای ادبی داشتهاند. در آغاز قرن بیستم میلادی دانشجویان دانشگاه [[توکیو]] مجله «شینشیچو» (『新思潮』/Shinshichō) را بنیان نهادند و این مجله تا چند دهه بعد به دست نسلهای مختلفی از دانشجویان گردانده شد و برخی از این دانشجویان بعدها به بزرگترین نویسندگان و مترجمان و منتقدان کشور تبدیل شدند. مجلات مشابهی نیز در دانشگاه دیگر نظیر دانشگاه واسهدا منتشر شدند و موجب پرورش ادیبان نسل آینده شدند. | ||
در خارج از محیط دانشگاه نیز مجلات مختلف بسیاری با همکاری جوانانی که بهلحاظ فکری به هم نزدیک بودند منتشر میشدند و علاوه بر انتشار آثار ادبی، به محلی برای تضارب آرا و شکلگیری نهضتهای ادبی تبدیل میشدند. پیشتر به نقش مجله «شیراکابا» در شکلگیری نحله ادبی شیراکابا اشاره کردیم. امروز نیز مجلات ادبی با بهرهگیری از امکاناتی که فناوریهای نوین در اختیار گردانندگان آنها گذاشته است منتشر میشوند و خوانندگان پرشماری دارند. برخی از مهمترین مجلات ادبی حال حاضر [[ژاپن]] عبارتند از «شینچو» (『新潮』/Shinchō)، «بونگاکوکای» (『文學界』/Bungakukai)، «گونزو» (『群像』/Gunzō)، «سوبارو» (『すばる』/Subaru)، «بونگی» (『文藝』/Bungei)، «بونگی شونجو» و...<ref>حسینی، سیدآیت (1402). «زبان و ادبیات». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 218- 241.</ref> | در خارج از محیط دانشگاه نیز مجلات مختلف بسیاری با همکاری جوانانی که بهلحاظ فکری به هم نزدیک بودند منتشر میشدند و علاوه بر انتشار آثار ادبی، به محلی برای تضارب آرا و شکلگیری نهضتهای ادبی تبدیل میشدند. پیشتر به نقش مجله «شیراکابا» در شکلگیری نحله ادبی شیراکابا اشاره کردیم. امروز نیز مجلات ادبی با بهرهگیری از امکاناتی که فناوریهای نوین در اختیار گردانندگان آنها گذاشته است منتشر میشوند و خوانندگان پرشماری دارند. برخی از مهمترین مجلات ادبی حال حاضر [[ژاپن]] عبارتند از «شینچو» (『新潮』/Shinchō)، «بونگاکوکای» (『文學界』/Bungakukai)، «گونزو» (『群像』/Gunzō)، «سوبارو» (『すばる』/Subaru)، «بونگی» (『文藝』/Bungei)، «بونگی شونجو» و...<ref>حسینی، سیدآیت (1402). «زبان و ادبیات». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 218- 241.</ref> |
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۵۸
از زمان آغاز ادبیات مدرن در ژاپن تا کنون، مجلات ادبی نقشی بسیار مهم و محوری در شکلگیری نحلهها و جریانهای ادبی داشتهاند. در آغاز قرن بیستم میلادی دانشجویان دانشگاه توکیو مجله «شینشیچو» (『新思潮』/Shinshichō) را بنیان نهادند و این مجله تا چند دهه بعد به دست نسلهای مختلفی از دانشجویان گردانده شد و برخی از این دانشجویان بعدها به بزرگترین نویسندگان و مترجمان و منتقدان کشور تبدیل شدند. مجلات مشابهی نیز در دانشگاه دیگر نظیر دانشگاه واسهدا منتشر شدند و موجب پرورش ادیبان نسل آینده شدند.
در خارج از محیط دانشگاه نیز مجلات مختلف بسیاری با همکاری جوانانی که بهلحاظ فکری به هم نزدیک بودند منتشر میشدند و علاوه بر انتشار آثار ادبی، به محلی برای تضارب آرا و شکلگیری نهضتهای ادبی تبدیل میشدند. پیشتر به نقش مجله «شیراکابا» در شکلگیری نحله ادبی شیراکابا اشاره کردیم. امروز نیز مجلات ادبی با بهرهگیری از امکاناتی که فناوریهای نوین در اختیار گردانندگان آنها گذاشته است منتشر میشوند و خوانندگان پرشماری دارند. برخی از مهمترین مجلات ادبی حال حاضر ژاپن عبارتند از «شینچو» (『新潮』/Shinchō)، «بونگاکوکای» (『文學界』/Bungakukai)، «گونزو» (『群像』/Gunzō)، «سوبارو» (『すばる』/Subaru)، «بونگی» (『文藝』/Bungei)، «بونگی شونجو» و...[۱]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ حسینی، سیدآیت (1402). «زبان و ادبیات». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 218- 241.