وزارت فرهنگ وارتباطات جمعی فدراسیون روسیه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «شوراي فدرال و مجلس دوماي كشور داراي كميسيونهاي تخصصي در امر فرهنگ مي باشند. پس از رئیس جمهور، سیاست های فرهنگی در وحله اول بر عهده وزارت فرهنگ  و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه است. این وزارت خانه ، ارگان اجرایی در حوزه ی سیاست های فرهنگی حکومتی...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
شوراي فدرال و مجلس دوماي كشور داراي كميسيونهاي تخصصي در امر فرهنگ مي باشند. پس از رئیس جمهور، سیاست های فرهنگی در وحله اول بر عهده وزارت فرهنگ  و ارتباطات جمعی فدراسیون [[روسیه]] است. این وزارت خانه ، ارگان اجرایی در حوزه ی سیاست های فرهنگی حکومتی و نقش تنظیم کننده ی فضای فرهنگی، هنری، سینمایی و تئاتر و سایر مسایل و ارتباطات بین المللی است. این وزارت در 9 مارس سال 2004 با زیر مجموعه های خودش تحت عناوین وزارت فرهنگ روسیه فدراتیو، وزارت چاپ ونشر روسیه فدراتیو، وزارت صدا و سیما و رسانه های جمعی و ارگان فدرال بایگانی روسیه به ثبت رسید(<nowiki>http://www.ibl.ru/konf/031209/120.html</nowiki> ).
شورای فدرال و مجلس دومای كشور دارای كمیسیون‌های تخصصی در امر فرهنگ می‌باشند. پس از رئیس جمهور، [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست‌های فرهنگی]] در وحله اول بر عهده وزارت فرهنگ و ارتباطات جمعی فدراسیون [[روسیه]] است. این وزارت خانه، ارگان اجرایی در حوزه‌ی سیاست‌های فرهنگی حکومتی و نقش تنظیم کننده‌ی فضای فرهنگی، هنری، سینمایی و [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] و سایر مسایل و ارتباطات بین المللی است. این وزارت در 9 مارس سال 2004 با زیر مجموعه‌های خودش تحت عناوین وزارت فرهنگ [[روسیه]] فدراتیو، وزارت چاپ و نشر [[روسیه]] فدراتیو، وزارت صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و ارگان فدرال بایگانی [[روسیه]] به ثبت رسید<ref>http://www.ibl.ru/konf/031209/120.html</ref>.


در روسیه امروز نقش اصلی در ارتقاء سطح فرهنگی بر عهده دولت است که سهم چشمگیری را در تنظیم فضای فرهنگی جامعه بر عهده دارد . خیلی از موضوعات در فرهنگ بصورت غیر ارادی به جریان می افتد. در شرایط بی ثباتی دولت روسیه، حکومت، احتمالا برای مدتی طولانی هسته اصلی سیاست فرهنگی خواهد بود که می تواند و بایستی سهم خود را در پایه ریزی هسته های جدید، اهداف و سرفصل های سیاست فرهنگی جامعه ایفا کند. تغییرات مکرر در سازمان های اجرایی فرهنگی، ساختار فرهنگی را ناهمگون کرده است. در نقاط حساس و اصلی فرهنگی، مکانیزم های سازمان دهنده که دولت از طریق آنها سیاست فرهنگی خود را اعمال می کند، خود به خود از بین رفته اند. این مطلب گواه آن است که در حال حاضر اصلی ترین مسائل دولت در سیاست فرهنگی، ایجاد سازمان های فرهنگی - اجتماعی متناسب و واقعی (یعنی همان هایی که جوابگوی خواست های امروزه و مورد تقاضای جامعه است)، حمایت از شرکت ارگان های خصوصی اجتماعی در زمینه های فرهنگی، تبیین مفاهیم «ارزش فرهنگی و معنوی» در جامعه، حفظ دست آوردهای فرهنگی و سازماندهی فعالیت های کارآفرینی می باشد. رویکرد به فرهنگ در سطح بالای حکومت در حال تغییر بوده است. درک جایگاه رهبری دولتی در ارتقاء سطح فرهنگی و سیاسی در حال رشد می باشد. فرآیندهای فرهنگی موجود در جامعه که تحقق آنها در زندگی اجتماعی از طریق نهادهای اجتماعی و فرهنگی امکان می یابد، از اهمیت اصلی برخوردار می باشند. علاوه بر این  لازم است با این پروسه برنامه های مشخص آموزشی، فنی، تربیت نیروی انسانی همراه شود تا شرایط برای پیشرفت موفقیت آمیز سیاست فرهنگی حکومت مهیا شود. سیاست فرهنگی حکومتی همانند سابق خود را به عنوان مجموعه عملکردهایی در زمینه ی حل مسائل از طریق نهادهای تخصصی فرهنگی معرفی می کند. سیاست فرهنگی مشخص باعث پیشرفت ارتباط های فرهنگی با کشورهای خارج، حمایت از مجموعه های برگزارکننده تئاتر و کنسرت، فعالیت کتابخانه ها و موزه ها، فعالیت در زمینه حفظ مجموعه های تاریخی و یادبودی، تربیت متخصصان حرفه ای در زمینه ی فعالیت های هنری و خدمات فرهنگی می شود. نهادهای فرهنگی فعلی بستر ساز ایجاد چندین فرم عملی و مناسب فرهنگی در راستای افزایش قلمرو فرهنگی، گسترش سرمایه گذاری مالی در حوزه ی فرهنگی و توسعه حوزه ابزاری و نیروی انسانی شده اند. مشخصه های سیاست فرهنگی در بسیاری از سطوح به گرایش های متعدد برخاسته از نهادهای هدایت کننده فعالیت های تاثیرگذار فرهنگی بستگی دارد.
در [[روسیه]] امروز نقش اصلی در ارتقاء سطح فرهنگی بر عهده دولت است که سهم چشمگیری را در تنظیم فضای فرهنگی جامعه بر عهده دارد. خیلی از موضوعات در فرهنگ بصورت غیر ارادی به جریان می‌افتد. در شرایط بی ثباتی دولت [[روسیه]]، حکومت، احتمالا برای مدتی طولانی هسته اصلی سیاست فرهنگی خواهد بود که می‌تواند و بایستی سهم خود را در پایه ریزی هسته‌های جدید، اهداف و سرفصل‌های [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی جامعه]] ایفا کند. تغییرات مکرر در سازمان‌های اجرایی فرهنگی، ساختار فرهنگی را ناهمگون کرده است. در نقاط حساس و اصلی فرهنگی، مکانیزم‌های سازمان‌دهنده که دولت از طریق آن‌ها سیاست فرهنگی خود را اعمال می‌کند، خود به خود از بین رفته‌اند. این مطلب گواه آن است که در حال حاضر اصلی‌ترین مسائل دولت در [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]]، ایجاد سازمان‌های فرهنگی - اجتماعی متناسب و واقعی (یعنی همان‌هایی که جوابگوی خواست‌های امروزه و مورد تقاضای [[جامعه روسیه|جامعه]] است)، حمایت از شرکت ارگان‌های خصوصی اجتماعی در زمینه‌های فرهنگی، تبیین مفاهیم «ارزش فرهنگی و معنوی» در جامعه، حفظ دست آوردهای فرهنگی و سازماندهی فعالیت‌های کارآفرینی می‌باشد. رویکرد به فرهنگ در سطح بالای حکومت در حال تغییر بوده است.
 
درک جایگاه رهبری دولتی در ارتقاء سطح فرهنگی و سیاسی در حال رشد می‌باشد. فرآیندهای فرهنگی موجود در جامعه که تحقق آن‌ها در زندگی اجتماعی از طریق نهادهای اجتماعی و فرهنگی امکان می‌یابد، از اهمیت اصلی برخوردار می‌باشند. علاوه بر این لازم است با این پروسه برنامه‌های مشخص آموزشی، فنی، تربیت نیروی انسانی همراه شود تا شرایط برای پیشرفت موفقیت آمیز [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی حکومت]] مهیا شود. سیاست فرهنگی حکومتی همانند سابق خود را به عنوان مجموعه عملکردهایی در زمینه‌ی حل مسائل از طریق نهادهای تخصصی فرهنگی معرفی می‌کند.
 
[[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] مشخص باعث پیشرفت ارتباط‌های فرهنگی با کشورهای خارج، حمایت از مجموعه‌های برگزارکننده [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] و کنسرت، فعالیت کتابخانه‌ها و [[موزه‌های روسیه|موزه‌ها]]، فعالیت در زمینه حفظ مجموعه‌های تاریخی و یادبودی، تربیت متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌ی فعالیت‌های هنری و خدمات فرهنگی می‌شود. نهادهای فرهنگی فعلی بستر ساز ایجاد چندین فرم عملی و مناسب فرهنگی در راستای افزایش قلمرو فرهنگی، گسترش سرمایه گذاری [[مالی]] در حوزه‌ی فرهنگی و توسعه حوزه ابزاری و نیروی انسانی شده‌اند. مشخصه‌های [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه|سیاست فرهنگی]] در بسیاری از سطوح به گرایش‌های متعدد برخاسته از نهادهای هدایت کننده فعالیت‌های تاثیرگذار فرهنگی بستگی دارد<ref>کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ [[روسیه]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[نظام فرهنگی روسیه]]
 
* [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی روسیه]]
* [[وزارت فرهنگ روسیه فدراتیو]]
* [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۷ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۰۳

شورای فدرال و مجلس دومای كشور دارای كمیسیون‌های تخصصی در امر فرهنگ می‌باشند. پس از رئیس جمهور، سیاست‌های فرهنگی در وحله اول بر عهده وزارت فرهنگ و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه است. این وزارت خانه، ارگان اجرایی در حوزه‌ی سیاست‌های فرهنگی حکومتی و نقش تنظیم کننده‌ی فضای فرهنگی، هنری، سینمایی و تئاتر و سایر مسایل و ارتباطات بین المللی است. این وزارت در 9 مارس سال 2004 با زیر مجموعه‌های خودش تحت عناوین وزارت فرهنگ روسیه فدراتیو، وزارت چاپ و نشر روسیه فدراتیو، وزارت صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و ارگان فدرال بایگانی روسیه به ثبت رسید[۱].

در روسیه امروز نقش اصلی در ارتقاء سطح فرهنگی بر عهده دولت است که سهم چشمگیری را در تنظیم فضای فرهنگی جامعه بر عهده دارد. خیلی از موضوعات در فرهنگ بصورت غیر ارادی به جریان می‌افتد. در شرایط بی ثباتی دولت روسیه، حکومت، احتمالا برای مدتی طولانی هسته اصلی سیاست فرهنگی خواهد بود که می‌تواند و بایستی سهم خود را در پایه ریزی هسته‌های جدید، اهداف و سرفصل‌های سیاست فرهنگی جامعه ایفا کند. تغییرات مکرر در سازمان‌های اجرایی فرهنگی، ساختار فرهنگی را ناهمگون کرده است. در نقاط حساس و اصلی فرهنگی، مکانیزم‌های سازمان‌دهنده که دولت از طریق آن‌ها سیاست فرهنگی خود را اعمال می‌کند، خود به خود از بین رفته‌اند. این مطلب گواه آن است که در حال حاضر اصلی‌ترین مسائل دولت در سیاست فرهنگی، ایجاد سازمان‌های فرهنگی - اجتماعی متناسب و واقعی (یعنی همان‌هایی که جوابگوی خواست‌های امروزه و مورد تقاضای جامعه است)، حمایت از شرکت ارگان‌های خصوصی اجتماعی در زمینه‌های فرهنگی، تبیین مفاهیم «ارزش فرهنگی و معنوی» در جامعه، حفظ دست آوردهای فرهنگی و سازماندهی فعالیت‌های کارآفرینی می‌باشد. رویکرد به فرهنگ در سطح بالای حکومت در حال تغییر بوده است.

درک جایگاه رهبری دولتی در ارتقاء سطح فرهنگی و سیاسی در حال رشد می‌باشد. فرآیندهای فرهنگی موجود در جامعه که تحقق آن‌ها در زندگی اجتماعی از طریق نهادهای اجتماعی و فرهنگی امکان می‌یابد، از اهمیت اصلی برخوردار می‌باشند. علاوه بر این لازم است با این پروسه برنامه‌های مشخص آموزشی، فنی، تربیت نیروی انسانی همراه شود تا شرایط برای پیشرفت موفقیت آمیز سیاست فرهنگی حکومت مهیا شود. سیاست فرهنگی حکومتی همانند سابق خود را به عنوان مجموعه عملکردهایی در زمینه‌ی حل مسائل از طریق نهادهای تخصصی فرهنگی معرفی می‌کند.

سیاست فرهنگی مشخص باعث پیشرفت ارتباط‌های فرهنگی با کشورهای خارج، حمایت از مجموعه‌های برگزارکننده تئاتر و کنسرت، فعالیت کتابخانه‌ها و موزه‌ها، فعالیت در زمینه حفظ مجموعه‌های تاریخی و یادبودی، تربیت متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌ی فعالیت‌های هنری و خدمات فرهنگی می‌شود. نهادهای فرهنگی فعلی بستر ساز ایجاد چندین فرم عملی و مناسب فرهنگی در راستای افزایش قلمرو فرهنگی، گسترش سرمایه گذاری مالی در حوزه‌ی فرهنگی و توسعه حوزه ابزاری و نیروی انسانی شده‌اند. مشخصه‌های سیاست فرهنگی در بسیاری از سطوح به گرایش‌های متعدد برخاسته از نهادهای هدایت کننده فعالیت‌های تاثیرگذار فرهنگی بستگی دارد[۲].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. http://www.ibl.ru/konf/031209/120.html
  2. کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،