ادیان سنتی زیمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''ادیان سنتی''' ديناميسم،فتيشيسم،عريان گرايی و ... واژه هایی هستند که در توصيف جهان بینی و دیدگاه اديان سنتی آفريقايی به کار می روند.هر یک از قبايل زيمبابوه برای خود دین و باور سنتی با ویژگی های خاص خود دارد. تعداد زیادی از مردم زیمبابوه هم چنان...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱۳: خط ۱۳:
'''1-آئين موالی<sup>[34]</sup>:'''
'''1-آئين موالی<sup>[34]</sup>:'''


فرقه "موآلی" و معابد آنها در كتابی با عنوان:"تپه های مامبو:اهميت تاريخی و مذهبی آن" تألیف " ماريكه كلارك"<sup>[35]</sup> که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است.تپه های مامبو در شمالی ترين منطقه بولاوايو و معبد " انجلهله"<sup>[36]</sup> در فاصله 35 كيلومتری جنوب همان شهر بر روي تپه های "ماتوبو"<sup>[37]</sup> قرار دارد.برای پیروان این فرقه،معبد انجلهله به عنوان مهم ترين مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح " موالی" محسوب می شود.هر ساله در فصل باران،رئيس قبيله كه نماينده و رهبر دينی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد،هيأتی را که " آماوسانا"<sup>[38]</sup> (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده می شود به سوی معبد "انجلهله" راهی می كند تا از خدای باران (موالی-روحی كه ازميان صخره ای در انجلهله  به نمايندگی از جانب مردم حرف می زند) تقاضای باران نمایند.
فرقه "موآلی" و معابد آنها در كتابی با عنوان:"تپه های مامبو:اهميت تاريخی و مذهبی آن" تألیف " ماريكه كلارك"<sup>[35]</sup> که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است.تپه های مامبو در ش[[مالی]] ترين منطقه بولاوايو و معبد " انجلهله"<sup>[36]</sup> در فاصله 35 كيلومتری جنوب همان شهر بر روي تپه های "ماتوبو"<sup>[37]</sup> قرار دارد.برای پیروان این فرقه،معبد انجلهله به عنوان مهم ترين مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح " موالی" محسوب می شود.هر ساله در فصل باران،رئيس قبيله كه نماينده و رهبر دينی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد،هيأتی را که " آماوسانا"<sup>[38]</sup> (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده می شود به سوی معبد "انجلهله" راهی می كند تا از خدای باران (موالی-روحی كه ازميان صخره ای در انجلهله  به نمايندگی از جانب مردم حرف می زند) تقاضای باران نمایند.


'''2- فرقه باران مارومبي<sup>[39]</sup>'''
'''2- فرقه باران مارومبي<sup>[39]</sup>'''

نسخهٔ ‏۱۵ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۳

ادیان سنتی

ديناميسم،فتيشيسم،عريان گرايی و ... واژه هایی هستند که در توصيف جهان بینی و دیدگاه اديان سنتی آفريقايی به کار می روند.هر یک از قبايل زيمبابوه برای خود دین و باور سنتی با ویژگی های خاص خود دارد.

تعداد زیادی از مردم زیمبابوه هم چنان بر پیروی از ادیان سنتی به جا مانده از نیاکان خود باقی مانده اند.بر اساس باورهای سنتی،ارواح پدران و بزرگان قبایل واسطه های روحانی میان آنها و خدا هستند.بسیاری از آنان معتقدند هر فردی پس از مرگ  روح پدر خود را ملاقات می کند همان گونه که روح وی نیز قبلاً با ارواح پدر و جدش ملاقات نموده است.

در میان بسیاری از مردم قبایل شونا و اندبله،مفهوم خدا تجلی و تداعی گر مفهوم خالق یا هستی بخش جهان است.مفهوم خدا در میان مردم شونا با واژه "موآري"[27] و در میان مردم اندبله با واژه "اوميلو" [28] خوانده می شود و همواره در حیات روزانه مردم نقش فعال دارد. مردم قبیله شونا از طریق "وادزيمو" [29] و مردم قبیله اندبله  از طریق "آمادهلوزی"[30] که اجدادشان می باشند با پروردگارشان در ارتباطند و آنها را اجداد متوفی می نامند."وادزيمو"[31]،که نیای قبیله شونا محسوب می شود با حضور در زندگی اجتماعی پیروان و فرزندان آنها همواره در غم ها و شادی های مردم خود شریک است. ارواحی که نقش واسطه بین مردم و نیای آنها را دارند،معمولاً با جد بزرگ شونا یعنی وادزيمو،در ارتباط هستند. پروفسور"تابونا شوكو"[32]، نویسنده کتاب " بهداشت و سعادت در مذهب سنتی كارانگا"[33]،ضمن تحلیل نگرش های دین سنتی "كارانگا" پیرامون دلایل بیماری ها ،راه های تشخیص                                                                                                                                                                                                                  و روش های نابودی آن ها و به دست آوردن سلامتی را ارائه می کند.وی با تحقیق بر روی کلیسای مستقل آفریقایی  شاخه آپوستولیک، به این نتیجه می رسد که شفای بیماران و بخشش سلامتی و سعادت زندگی توسط ارواح نیاکان فقط منحصر به مذاهب سنتی نبوده بلکه ادیان جدید نیز از این باورها تأثیر گرفته نشانه های آن در نظام کلیسایی مستقل مشاهده می شود.

وزارت آموزش زیمبابوه تدریس ادیان سنتی را در برنامه مدارس  کشور قرار داده است.

برخی از مذاهب يا فلسفه  های سنتی آفريقايی در زيمبابوه عبارتنداز:

1-آئين موالی[34]:

فرقه "موآلی" و معابد آنها در كتابی با عنوان:"تپه های مامبو:اهميت تاريخی و مذهبی آن" تألیف " ماريكه كلارك"[35] که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است.تپه های مامبو در شمالی ترين منطقه بولاوايو و معبد " انجلهله"[36] در فاصله 35 كيلومتری جنوب همان شهر بر روي تپه های "ماتوبو"[37] قرار دارد.برای پیروان این فرقه،معبد انجلهله به عنوان مهم ترين مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح " موالی" محسوب می شود.هر ساله در فصل باران،رئيس قبيله كه نماينده و رهبر دينی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد،هيأتی را که " آماوسانا"[38] (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده می شود به سوی معبد "انجلهله" راهی می كند تا از خدای باران (موالی-روحی كه ازميان صخره ای در انجلهله  به نمايندگی از جانب مردم حرف می زند) تقاضای باران نمایند.

2- فرقه باران مارومبي[39]

3-فرقه آنهو[40]

فلسفه ای انسان گرايانه است كه شعار آن عبارتست از:" من هستم آن چه هستم چرا كه هستی همگی ما نيز بر اين مبناست".اين فرقه مذهبی دارای صفحه ای در فيس بوك  می باشد.

4-آئین سان[41]:

اين فرقه،مذهب خاص بوشمن های منطقه جنوب آفريقا و مربوط به روح جهان مادی محيط پيرامونی انسان است.برای ورود به دايره روح جهان مادی،لازم است كه بوشمن روح خود را از طريق شكار قدرت حيوان، به حالت خلسه درآورد.در زيمبابوه،مفهوم آئين" سان" مشابه مذهبی است كه با همين نام در آفريقای جنوبی پيروانی دارد.تفاوت جزئی بين آئين های فرقه ای در مناطق مختلف جنوب آفريقا فقط در نوع حيوانی است كه بايد شكار شود.                    ( www.zimbabwetraditionalreligions.com)