آیین های سنتی در مالی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''آیينها و مكاتب غيرديني''' ('''آیینهای سنتی)''' با وجود گستردگی عظیم دین اسلام در کشور مالی معدودی از مردمان مالیایی هنوز از آئین های سنتی برجای مانده از اجداد خود پیروی می کنند. هرچند آمار دقیقی از پیروان آئین های سنتی در این کشور وجود ندارد و...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
با وجود گستردگی عظیم دین اسلام در کشور مالی معدودی از مردمان مالیایی هنوز از آئینهای سنتی برجای مانده از اجداد خود پیروی میکنند. هرچند آمار دقیقی از پیروان آئینهای سنتی در این کشور وجود ندارد ولی تخمین زده میشود که درحدود 2 تا 3درصد از بومیان این کشور در زمره پیروان آئینهای بومی میباشند. این افراد بیشتر در مناطق جنگلی مجاور رودخانه نیجر زندگی میکنند. پیروان آئینهای سنتی مالی همچون دیگر کشورهای آفریقای سیاه در دو گروه کلی «آنیمیسم» -پرستش ارواح پیشینیان- و «فیتیشیزم»- اعتقاد به وجود قدرت فوق بشری در بعضی اشیاء- جای دارند. با این حال پیروان آئینهای سنتی مالی بیشتر به نقش ارواح در زندگی انسانها و تلاش برای جلب رضایت این ارواح معتقد بوده و بخش عمده مراسم دینی و عبادات و نیایشهای آنان نیز در ارتباط با ارواح درگذشتگان و تلاش برای بهرهگیری نیروی عظیم این ارواح در مسیر خوشبختی و سعادت آنها خلاصه میشود. پیروان آئینهای سنتی ارواح را واسطه بین انسانها و خدای بزرگ میدانند و در مواقع سختی و مصیبت و به ویژه در هنگام بروز بلایای طبیعی همچون طوفان، خشکسالی، طغیان رود نیجر و... مراسم مذهبی خاصی برگزار نموده و از ارواح خشمگین که موجبات بروز این مشکلات را فراهم آوردهاند درخواست رحمت و عطوفت میکنند <ref>Kofi, Asare Opoku. (2009) Encyclopedia Of African Religion, Molefi Asante.p.65.</ref>.این مراسم را که معمولاً مخفیانه و سرّی برگزار میشود، جادوگرانی مدیریت و هدایت میکنند که پس از طیّ مراحل سخت، به مقام جادوگری نائل آمدهاند. روحپرستان مالیایی معتقدند علاوه بر جادوگران، رؤسای قبایل (رئیس هریک از روستاهای محل اقامت آنان) نیز با ارواح اجداد و پیشینیان ارتباط مستقیم دارند و این نیروی ماوراءالطبیعه، نسل به نسل به آنها منتقل شدهاست<ref>Mali: Excision Practiced Where Pre-Islamic Traditions Strongest, Irin, 28 October 2006.</ref>. برخی افراد مالیایی هم ظاهراً در ارتباط تنگاتنگ با جادوگران، قدرت پیشگویی دارند و با مشاهده علایم و نشانهها بر روی سنگ، درخت و ردپای حیوانات، آینده را پیشبینی و پس از قرائت اوراد و اعمال ویژه، تلاش میکنند نحوست و بدبختی از جامعه و مردم دور شود <ref>برگرفته از سایت [https://www.africantraditionalreligions.com/mali/2012 https://www.african traditional religions.com/mali/2012]</ref>. | |||
هرچند مسلمانان مالیایی اعتقاد عمیقی به دین اسلام دارند ولی در ارتباط با نقش ارواح در زندگی روزمره انسانها تاحدودی با پیروان آئینهای بومی این کشور اشتراک نظر داشته و با وجود مطرود دانسته شدن جادو و جادوگری در دین اسلام، قلباً به جادو معتقد بوده و برای رفع بلایای ناشی از اعمال جادوگران موذی و ارواح خبیث معمولاً به طلسم و مهرههایی (که به باور آنها سبب دفع این نیروهای ماوراءالطبیعه میشود) توسل میجویند<ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.217-219.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در مالی]]؛ [[اسلام در مالی]]؛ [[مسیحیت در مالی]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۳ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۹
با وجود گستردگی عظیم دین اسلام در کشور مالی معدودی از مردمان مالیایی هنوز از آئینهای سنتی برجای مانده از اجداد خود پیروی میکنند. هرچند آمار دقیقی از پیروان آئینهای سنتی در این کشور وجود ندارد ولی تخمین زده میشود که درحدود 2 تا 3درصد از بومیان این کشور در زمره پیروان آئینهای بومی میباشند. این افراد بیشتر در مناطق جنگلی مجاور رودخانه نیجر زندگی میکنند. پیروان آئینهای سنتی مالی همچون دیگر کشورهای آفریقای سیاه در دو گروه کلی «آنیمیسم» -پرستش ارواح پیشینیان- و «فیتیشیزم»- اعتقاد به وجود قدرت فوق بشری در بعضی اشیاء- جای دارند. با این حال پیروان آئینهای سنتی مالی بیشتر به نقش ارواح در زندگی انسانها و تلاش برای جلب رضایت این ارواح معتقد بوده و بخش عمده مراسم دینی و عبادات و نیایشهای آنان نیز در ارتباط با ارواح درگذشتگان و تلاش برای بهرهگیری نیروی عظیم این ارواح در مسیر خوشبختی و سعادت آنها خلاصه میشود. پیروان آئینهای سنتی ارواح را واسطه بین انسانها و خدای بزرگ میدانند و در مواقع سختی و مصیبت و به ویژه در هنگام بروز بلایای طبیعی همچون طوفان، خشکسالی، طغیان رود نیجر و... مراسم مذهبی خاصی برگزار نموده و از ارواح خشمگین که موجبات بروز این مشکلات را فراهم آوردهاند درخواست رحمت و عطوفت میکنند [۱].این مراسم را که معمولاً مخفیانه و سرّی برگزار میشود، جادوگرانی مدیریت و هدایت میکنند که پس از طیّ مراحل سخت، به مقام جادوگری نائل آمدهاند. روحپرستان مالیایی معتقدند علاوه بر جادوگران، رؤسای قبایل (رئیس هریک از روستاهای محل اقامت آنان) نیز با ارواح اجداد و پیشینیان ارتباط مستقیم دارند و این نیروی ماوراءالطبیعه، نسل به نسل به آنها منتقل شدهاست[۲]. برخی افراد مالیایی هم ظاهراً در ارتباط تنگاتنگ با جادوگران، قدرت پیشگویی دارند و با مشاهده علایم و نشانهها بر روی سنگ، درخت و ردپای حیوانات، آینده را پیشبینی و پس از قرائت اوراد و اعمال ویژه، تلاش میکنند نحوست و بدبختی از جامعه و مردم دور شود [۳].
هرچند مسلمانان مالیایی اعتقاد عمیقی به دین اسلام دارند ولی در ارتباط با نقش ارواح در زندگی روزمره انسانها تاحدودی با پیروان آئینهای بومی این کشور اشتراک نظر داشته و با وجود مطرود دانسته شدن جادو و جادوگری در دین اسلام، قلباً به جادو معتقد بوده و برای رفع بلایای ناشی از اعمال جادوگران موذی و ارواح خبیث معمولاً به طلسم و مهرههایی (که به باور آنها سبب دفع این نیروهای ماوراءالطبیعه میشود) توسل میجویند[۴].
نیز نگاه کنید به
ادیان در مالی؛ اسلام در مالی؛ مسیحیت در مالی
کتابشناسی
- ↑ Kofi, Asare Opoku. (2009) Encyclopedia Of African Religion, Molefi Asante.p.65.
- ↑ Mali: Excision Practiced Where Pre-Islamic Traditions Strongest, Irin, 28 October 2006.
- ↑ برگرفته از سایت https://www.african traditional religions.com/mali/2012
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام(1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.217-219.