تاریخ دوره سیطره مسیحیت در سودان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
دوره، از یک سو، مسیحیت تبشیری از قسطنطنیه به سرزمین «نوبه» وارد شد و از دیگر سو، بت‌پرستی در میان مردم [[سودان]] گسترش یافت<ref name=":1">برگرفته از 2013,<nowiki>https://sudan.sd/sudanhistory.php?lang=ar</nowiki></ref>. پس از فروپاشی حکومت فرعونی در «نوبه»، حکومت‌های متعدّدی توسط مسیحیان در نقاط مختلف [[سودان]] تشکیل شدند. به‌طوری‌که در قرن ششم میلادی، حدود 60 حکومت مسیحی در مناطق مختلف [[سودان]] حاکم بوده‌اند که از مهم‌ترین آنها، می‌توان سه مملکت زیر را نام برد:
دوره، از یک سو، مسیحیت تبشیری از قسطنطنیه به سرزمین «نوبه» وارد شد و از دیگر سو، بت‌پرستی در میان مردم [[سودان]] گسترش یافت<ref name=":12">برگرفته از 2013,https://sudan.sd/sudanhistory.php</ref>. پس از فروپاشی حکومت فرعونی در «نوبه»، حکومت‌های متعدّدی توسط مسیحیان در نقاط مختلف [[سودان]] تشکیل شدند. به‌طوری‌که در قرن ششم میلادی، حدود 60 حکومت مسیحی در مناطق مختلف [[سودان]] حاکم بوده‌اند که از مهم‌ترین آنها، می‌توان سه مملکت زیر را نام برد:


· مملکت «نوباطیان»، در شمال که پایتخت آن «فرس» بود.
· مملکت «نوباطیان»، در شمال که پایتخت آن «فرس» بود.
خط ۵: خط ۵:
· مملکت «مغره» در جنوب مملکت مروی قدیم که پایتخت آن «دنقلا» بود.
· مملکت «مغره» در جنوب مملکت مروی قدیم که پایتخت آن «دنقلا» بود.


· مملکت «علوه» که پایتخت آن «سوبا» ـ شهری در نزدیکی [[خارطوم]] بود.<ref name=":0">برگرفته از <nowiki>http://www.britannica.com</nowiki></ref>
· مملکت «علوه» که پایتخت آن «سوبا» ـ شهری در نزدیکی [[خارطوم]] بود.<ref name=":02">برگرفته از http://www.britannica.com</ref>
 
با توجّه به گسترش مسیحیت در هر سه منطقه، کلیساهای ساخته شده دوره، مهم‌ترین آثار تمدّنی آن به‌شمار می‌روند. پس از ورود اسلام به [[سودان]]، دوره سیطره مسیحیت سرزمین پایان یافته است<ref name=":1" /><ref>معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ [[سودان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص25</ref>.


با توجّه به گسترش مسیحیت در هر سه منطقه، کلیساهای ساخته شده دوره، مهم‌ترین آثار تمدّنی آن به‌شمار می‌روند. پس از ورود اسلام به [[سودان]]، دوره سیطره مسیحیت سرزمین پایان یافته است<ref name=":12" /><ref>معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ [[سودان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص25</ref>.
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[تاریخ سودان]]؛ [[تاریخ دوره باستان سودان]]؛
[[تاریخ سودان]]؛ [[تاریخ دوره باستان سودان]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۲۲

دوره، از یک سو، مسیحیت تبشیری از قسطنطنیه به سرزمین «نوبه» وارد شد و از دیگر سو، بت‌پرستی در میان مردم سودان گسترش یافت[۱]. پس از فروپاشی حکومت فرعونی در «نوبه»، حکومت‌های متعدّدی توسط مسیحیان در نقاط مختلف سودان تشکیل شدند. به‌طوری‌که در قرن ششم میلادی، حدود 60 حکومت مسیحی در مناطق مختلف سودان حاکم بوده‌اند که از مهم‌ترین آنها، می‌توان سه مملکت زیر را نام برد:

· مملکت «نوباطیان»، در شمال که پایتخت آن «فرس» بود.

· مملکت «مغره» در جنوب مملکت مروی قدیم که پایتخت آن «دنقلا» بود.

· مملکت «علوه» که پایتخت آن «سوبا» ـ شهری در نزدیکی خارطوم بود.[۲]

با توجّه به گسترش مسیحیت در هر سه منطقه، کلیساهای ساخته شده دوره، مهم‌ترین آثار تمدّنی آن به‌شمار می‌روند. پس از ورود اسلام به سودان، دوره سیطره مسیحیت سرزمین پایان یافته است[۱][۳].

نیز نگاه کنید به

تاریخ سودان؛ تاریخ دوره باستان سودان

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ برگرفته از 2013,https://sudan.sd/sudanhistory.php
  2. برگرفته از http://www.britannica.com
  3. معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ سودان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص25