سگو در مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
خط ۹: خط ۹:


== پاورقی ==
== پاورقی ==
<small>[ix]- شاخه حماویه توسط شیخ حماه‌لله از خلفای بزرگ تیجانیه ایجاد شد. در حال حاضر مرکز شاخه حماویه در شهر نیورو مالی قرار دارد. این طریقت دارای پیروانی در سنگال، نیجر، بورکیناسو و ساحل عاج نیز است.</small>
<small>[ix]- شاخه حماویه توسط شیخ حماه‌لله از خلفای بزرگ تیجانیه ایجاد شد. در حال حاضر مرکز شاخه حماویه در شهر نیورو مالی قرار دارد. این طریقت دارای پیروانی در سنگال، نیجر، بورکیناسو و [[ساحل عاج]] نیز است.</small>


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۰۶

شهر تاریخی سگو از شهرهای اسلامی ‌و مهم مالی و مرکز استان چهارم این کشور است. این شهر که در فراز و نشیب‌های تاریخ سیاسی این سرزمین، در قرون هجده و نوزده میلادی نقش مهمّی‌ داشته، در قرن نوزدهم به مدت بیست سال پایتخت پادشاهی توکولور و مدتی نیز پایتخت سلسلۀ بامبارا بود.

شهر سگو مانند دیگر شهرهای مالی، چهره‌ای روستایی دارد و چندان پیشرفت نکرده است. از نظر جمعیّت، سگو سومین شهر کشور پس از باماکو و سیکاسو به‌شمار می‌رود.[ix] در حدود 90 درصد مردم سگو مسلمان‌اند و 10 درصد باقیمانده را مسیحیان و پیروان آیین‌های بومی‌ تشکیل می‌دهند. سگو مرکز کشت پنبۀ مالی است و اکثر اهالی آن در کارخانجات نساجی شهر فعالیت دارند[۱] .

مساجد فراوانی در سگو وجود دارد که قدمت برخی از آنها به بیش از دویست سال می‌رسد[۲]. شیوۀ زندگی مردم سگو، هم‌چون دیگر شهرهای مالی به‌صورت جمعی است و آنان در خانه‌های بزرگ و گروهی زندگی می‌کنند[۳].

نیز نگاه کنید به

اسلام در مالی؛ شهرهای تاریخی اسلامی در مالی

پاورقی

[ix]- شاخه حماویه توسط شیخ حماه‌لله از خلفای بزرگ تیجانیه ایجاد شد. در حال حاضر مرکز شاخه حماویه در شهر نیورو مالی قرار دارد. این طریقت دارای پیروانی در سنگال، نیجر، بورکیناسو و ساحل عاج نیز است.

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت https://www.muslim+heritage.+com
  2. برگرفته از سایت https://www..mud+mosques+of+mali.com
  3. عرب احمدی، امیر بهرام(1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.181-182.