آئين موالی در زیمبابوه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''آئين موالی<sup>[34]</sup>:''' فرقه "موآلی" و معابد آنها در كتابی با عنوان:"تپه های مامبو:اهميت تاريخی و مذهبی آن" تألیف " ماريكه كلارك"<sup>[35]</sup> که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است.تپه های مامبو در شمالی ترين منطقه بولاوايو و معبد " انجلهله"<sup>[...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
فرقه "موآلی" و معابد آنها در کتابی با عنوان: "تپههای مامبو: اهمیت تاریخی و مذهبی آن" تألیف "ماریکه کلارک" (Marieke Clarke) که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است. تپههای مامبو در شمالیترین منطقه [[بولاوایو]] و معبد " انجلهله" (Njelele) در فاصله 35 کیلومتری جنوب همان شهر بر روی تپههای "ماتوبو" (Matobo) قرار دارد. برای پیروان این فرقه، معبد انجلهله به عنوان مهمترین مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح "موالی" محسوب میشود. هر ساله در فصل باران، رئیس قبیله که نماینده و رهبر دینی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد، هیأتی را که " آماوسانا" (amawosana) (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده میشود به سوی معبد "انجلهله" راهی میکند تا از خدای باران (موالی - روحی که ازمیان صخرهای در انجلهله به نمایندگی از جانب مردم حرف میزند) تقاضای باران نمایند<ref>ایپکچی، محمدحسن (1399). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]. ص. 168-169.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در زیمبابوه]]؛ [[ادیان سنتی زیمبابوه]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۵ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۰۲
فرقه "موآلی" و معابد آنها در کتابی با عنوان: "تپههای مامبو: اهمیت تاریخی و مذهبی آن" تألیف "ماریکه کلارک" (Marieke Clarke) که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است. تپههای مامبو در شمالیترین منطقه بولاوایو و معبد " انجلهله" (Njelele) در فاصله 35 کیلومتری جنوب همان شهر بر روی تپههای "ماتوبو" (Matobo) قرار دارد. برای پیروان این فرقه، معبد انجلهله به عنوان مهمترین مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح "موالی" محسوب میشود. هر ساله در فصل باران، رئیس قبیله که نماینده و رهبر دینی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد، هیأتی را که " آماوسانا" (amawosana) (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده میشود به سوی معبد "انجلهله" راهی میکند تا از خدای باران (موالی - روحی که ازمیان صخرهای در انجلهله به نمایندگی از جانب مردم حرف میزند) تقاضای باران نمایند[۱].
نیز نگاه کنید به
ادیان در زیمبابوه؛ ادیان سنتی زیمبابوه
کتابشناسی
- ↑ ایپکچی، محمدحسن (1399). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی. ص. 168-169.