رسانه های ارتباطی اسپانیا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
رسانههای گروهی خصوصی در [[اسپانیا]] تحت کنترل چندگروه رسانهای بزرگ ازجمله وسنتو، پریسا، اونیداد ادیتوریال، زتا، گودو میباشد. این غولهای بزرگ رسانهای در اسپانیا هرکدام دهها روزنامه، مجله و همچنین شبکههای رادیو و تلویزیونی دارند. | رسانههای گروهی خصوصی در [[اسپانیا]] تحت کنترل چندگروه رسانهای بزرگ ازجمله وسنتو، پریسا، اونیداد ادیتوریال، زتا، گودو میباشد. این غولهای بزرگ رسانهای در اسپانیا هرکدام دهها روزنامه، مجله و همچنین شبکههای رادیو و تلویزیونی دارند. | ||
=== گروه ووسنتو === | |||
این گروه درسال 2001 تاسیس شده است شبکه تلویزیونیTele5 که در بسیاری ازساعات پربینندهترین شبکه تلویزیونی اسپانیاست و همچنین شبكههای تلویزیونی ِDisney channel و MTV Spain. متعلق به این گروه است. گروه مذكور دربخش مطبوعاتی نیز روزنامههای ABC ،Que ،El Correo ، El daiario Basque ، La verdad و چندین روزنامه دیگررا منتشر میكند. براساس گزارش منتشره توسط گروه فوق، تیراژ روزنامهها و مجلات متعلق به این گروه سالانه حدود 800 میلیون نسخه است. گردش [[مالی]] شرکت درسال 2009 برابر751 میلیون یورو گزارش شده است. | این گروه درسال 2001 تاسیس شده است شبکه تلویزیونیTele5 که در بسیاری ازساعات پربینندهترین شبکه تلویزیونی اسپانیاست و همچنین شبكههای تلویزیونی ِDisney channel و MTV Spain. متعلق به این گروه است. گروه مذكور دربخش مطبوعاتی نیز روزنامههای ABC ،Que ،El Correo ، El daiario Basque ، La verdad و چندین روزنامه دیگررا منتشر میكند. براساس گزارش منتشره توسط گروه فوق، تیراژ روزنامهها و مجلات متعلق به این گروه سالانه حدود 800 میلیون نسخه است. گردش [[مالی]] شرکت درسال 2009 برابر751 میلیون یورو گزارش شده است. | ||
=== گروه پریسا === | |||
[[پرونده:گروه پریسا.jpg|بندانگشتی|گروه پریسا]]مهمترین گروه رسانهای فعال در اسپانیا، پریسا ([https://www.prisa.com/en PRISA]) است. بنیانگذار این گروه خسوس پولانکواست که درسال 2007 فوت نمود و اکنون پسرش ریاست این شبکه رسانهای را بر عهده گرفته است. براساس آمار منتشره درآمد ناخالص این گروه درسال 2009 برابر 3208 میلیون یورو بوده است. بصورت کلی حدود 51 درصد از درآمدهای این گروه از بخش [[تلویزیون در اسپانیا|تلویزیون]] و 18 درصد نیز از بخش مطبوعات بدست میآید. درگروه رسانهای پریسا درپایان سال 2009 برابر 14987 نفر مشغول بکاربوده اند. | [[پرونده:گروه پریسا.jpg|بندانگشتی|گروه پریسا]]مهمترین گروه رسانهای فعال در اسپانیا، پریسا ([https://www.prisa.com/en PRISA]) است. بنیانگذار این گروه خسوس پولانکواست که درسال 2007 فوت نمود و اکنون پسرش ریاست این شبکه رسانهای را بر عهده گرفته است. براساس آمار منتشره درآمد ناخالص این گروه درسال 2009 برابر 3208 میلیون یورو بوده است. بصورت کلی حدود 51 درصد از درآمدهای این گروه از بخش [[تلویزیون در اسپانیا|تلویزیون]] و 18 درصد نیز از بخش مطبوعات بدست میآید. درگروه رسانهای پریسا درپایان سال 2009 برابر 14987 نفر مشغول بکاربوده اند. | ||
خط ۲۱: | خط ۲۳: | ||
- Sogecable (شبکههای تلویزیونی4، Digital + ،CNN plus) | - Sogecable (شبکههای تلویزیونی4، Digital + ،CNN plus) | ||
- گروه تولیدی رادیو و تلویزیونی Plural <ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref> | - گروه تولیدی رادیو و تلویزیونی Plural <ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[رسانهها و وسائل ارتباط جمعی اسپانیا]]؛ [[جایگاه رسانه در اسپانیا]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۴ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۵۳
خبرگزاری دولتی اسپانیا (افه) و رادیو و تلویزیون دولتی اسپانیا (RTVE) دو رسانه عمومی عمده دولتی هستند. هر دو جزو پرمخاطبترین و جریان سازترین رسانههای کشور محسوب میشوند که علیرغم رقابت شدید بین گروههای رسانهای خصوصی توانستهاند نقش خود را همچنان حفظ کنند.
رسانههای گروهی خصوصی در اسپانیا تحت کنترل چندگروه رسانهای بزرگ ازجمله وسنتو، پریسا، اونیداد ادیتوریال، زتا، گودو میباشد. این غولهای بزرگ رسانهای در اسپانیا هرکدام دهها روزنامه، مجله و همچنین شبکههای رادیو و تلویزیونی دارند.
گروه ووسنتو
این گروه درسال 2001 تاسیس شده است شبکه تلویزیونیTele5 که در بسیاری ازساعات پربینندهترین شبکه تلویزیونی اسپانیاست و همچنین شبكههای تلویزیونی ِDisney channel و MTV Spain. متعلق به این گروه است. گروه مذكور دربخش مطبوعاتی نیز روزنامههای ABC ،Que ،El Correo ، El daiario Basque ، La verdad و چندین روزنامه دیگررا منتشر میكند. براساس گزارش منتشره توسط گروه فوق، تیراژ روزنامهها و مجلات متعلق به این گروه سالانه حدود 800 میلیون نسخه است. گردش مالی شرکت درسال 2009 برابر751 میلیون یورو گزارش شده است.
گروه پریسا
مهمترین گروه رسانهای فعال در اسپانیا، پریسا (PRISA) است. بنیانگذار این گروه خسوس پولانکواست که درسال 2007 فوت نمود و اکنون پسرش ریاست این شبکه رسانهای را بر عهده گرفته است. براساس آمار منتشره درآمد ناخالص این گروه درسال 2009 برابر 3208 میلیون یورو بوده است. بصورت کلی حدود 51 درصد از درآمدهای این گروه از بخش تلویزیون و 18 درصد نیز از بخش مطبوعات بدست میآید. درگروه رسانهای پریسا درپایان سال 2009 برابر 14987 نفر مشغول بکاربوده اند.
درابتدا بیشترین فعالیت این شبکه درعرصه مطبوعات بوده است. بطور مثال روزنامه الپائیس با تیراژ روزانه حدود 566 هزار نسخه متعلق به این گروه است. علاوه بر آن چندین روزنامه اقتصادی، ورزشی و اجتماعی و حوادث نیز منتشر میکند که در عرصه فعالیت خود جزء پرتیراژترین روزنامهها محسوب میشوند. براساس گزارش سالیانه منتشره این سازمان، گروه پریسا درحال حاضر در22 کشور جهان فعالیت دارد و بیش از 50 میلیون خواننده مطالب منتشره این رسانه هستند. این گروه همچنان در صدر گروههای رسانهای دربخش آموزش، اطلاعات و سرگرمی است.
در بعد رادیو و تلویزیونی پریسا، شرکت معظم رسانهای Sogecable را در اختیار دارد که به تنهائی چندین شبکه تلویزیونی سراسری و کابلی را پوشش میدهد. هدف مهم این گروه برای سال 2007 – 2010 گسترش رادیوهای آموزش یاسپانیائی در سراسر قاره آمریکا به منظور گسترش زبان اسپانیولی به عنوان زبان دوم منطقه انگلیسی زبان و همچنین جهانیتر نمودن روزنامه الپائیس است. شایان ذکر است که گروه PRISA بزرگترین گروه تلویزیون دیجیتالی دراسپانیا را داراست.
بطورخلاصه میتوان رسانههای زیرنظرگروه پریسارا بصورت زیر نامبرد:
مطبوعات
El País, AS, Cinco Días, Magazines, International Pres
رادیو
Cadena Ser, 40 Principales, Radio Internacional, Gran Vía
آموزش
موسسات آموزشی دراسپانیا، پرتغال و آمریکای لاتین، کتابفروشیهای زنجیرهای بزرگ درسطح منطقه اسپانیولی زبان ( CRISOL)
سمعی بصری
- Sogecable (شبکههای تلویزیونی4، Digital + ،CNN plus)
- گروه تولیدی رادیو و تلویزیونی Plural [۱].
نیز نگاه کنید به
رسانهها و وسائل ارتباط جمعی اسپانیا؛ جایگاه رسانه در اسپانیا
کتابشناسی
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)