سبک نئوکلاسیک در نقاشی اسپانیایی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''نئوکلاسیک''' سقوط خاندان سلطنتی فرانسه در سال 1789 بر اثر انقلابی که طبقه متوسط جامعه با اعتراض هایش به سیستم سیاسی و اجتماعی بر پا کرد، سبب خروج قدرت از دست طبقه ی اشراف شد. بنابراین سبک روکوکو که اختصاص به طبقه اشراف داشت، باید جای خود را به سب...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:سبک نئوکلاسیک در اسپانیا.jpg|بندانگشتی|سبک نئوکلاسیک در اسپانیا، برگرفته از ویکیگالری، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.wikigallery.org/wiki/painting_264757/Henrietta-Mary-Ward/The-despair-of-Henrietta-Maria-over-the-death-of-her-husband-King-Charles-I]]سقوط خاندان سلطنتی فرانسه در سال 1789 بر اثر انقلابی که طبقه متوسط جامعه با اعتراضهایش به سیستم سیاسی و اجتماعی بر پا کرد، سبب خروج قدرت از دست طبقهی اشراف شد. | |||
بنابراین سبک روکوکو که اختصاص به طبقه اشراف داشت، باید جای خود را به سبک جدیدی میداد. در این زمان بود که " دیدِرو " صحبت از رجعت به هنر باستان را به میان آورد. وجود مشکلات سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب در [[فرانسه]] سبب پیدایش زبانی معتدل برای بیان وقایع شد. | |||
انقلابیون سعی داشتند تا هر گونه نشانهای از رژیم سلطنتی گذشته را در هنر پاک کنند. آنها سعی در بیان مفاهیمیهمچون اتحاد و هم گرایی، اخلاقیات و اصول مدنی در آثارشان داشتند؛ از این رو آثاری با مضمون جمهوری رم مناسب به نظر میرسید. | |||
کشف آثار باستانی به زیر خاکستر رفته در پومپِی (Pompeya) از امپراتوری رم در سالهای 1719 تا 1748 کمک بزرگی به احیای هنر کلاسیک و تشکیل مکتب نئوکلاسیک کرد. | |||
هنرمندان نئوکلاسیک با نفی احساس گرایی دوره باروک و تجمل گرایی و راحت طلبی روکوکو، در صدد احیای هنری بر مبنای عقلانیت برآمدند. آغاز این حرکت نیز از [[فرانسه]] بود، ولی به زودی در سراسر اروپا انتشار یافت. | |||
از هنرمندان معروف [[اسپانیا]] در این سبک میتوان به ماریانو سالوادور مایلا (Mariano Salvador maella) و خوزه آپاریثیو (Jose aparicio) و خوزه دِ ماد روزا (Jose de mad razo) اشاره کرد<ref>برگرفته از http://www.spanisharts.com/history/del_neoclasic_romant/i_neoclasicismo.html</ref><ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[هنر اسپانیا]]؛ [[نقاشی اسپانیا]]؛ [[سبک های نقاشی در اسپانیا]]؛ [[سبک باروک اسپانیا]]؛ [[سبک روکوکو در نقاشی اسپانیایی]]؛ [[سبک رمانتیسیزم در نقاشی اسپانیایی]]؛[[سبک رئالیسم در نقاشی اسپانیایی]]؛ [[سبک امپرسیونیسم در نقاشی اسپانیایی]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۷
سقوط خاندان سلطنتی فرانسه در سال 1789 بر اثر انقلابی که طبقه متوسط جامعه با اعتراضهایش به سیستم سیاسی و اجتماعی بر پا کرد، سبب خروج قدرت از دست طبقهی اشراف شد.
بنابراین سبک روکوکو که اختصاص به طبقه اشراف داشت، باید جای خود را به سبک جدیدی میداد. در این زمان بود که " دیدِرو " صحبت از رجعت به هنر باستان را به میان آورد. وجود مشکلات سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب در فرانسه سبب پیدایش زبانی معتدل برای بیان وقایع شد.
انقلابیون سعی داشتند تا هر گونه نشانهای از رژیم سلطنتی گذشته را در هنر پاک کنند. آنها سعی در بیان مفاهیمیهمچون اتحاد و هم گرایی، اخلاقیات و اصول مدنی در آثارشان داشتند؛ از این رو آثاری با مضمون جمهوری رم مناسب به نظر میرسید.
کشف آثار باستانی به زیر خاکستر رفته در پومپِی (Pompeya) از امپراتوری رم در سالهای 1719 تا 1748 کمک بزرگی به احیای هنر کلاسیک و تشکیل مکتب نئوکلاسیک کرد.
هنرمندان نئوکلاسیک با نفی احساس گرایی دوره باروک و تجمل گرایی و راحت طلبی روکوکو، در صدد احیای هنری بر مبنای عقلانیت برآمدند. آغاز این حرکت نیز از فرانسه بود، ولی به زودی در سراسر اروپا انتشار یافت.
از هنرمندان معروف اسپانیا در این سبک میتوان به ماریانو سالوادور مایلا (Mariano Salvador maella) و خوزه آپاریثیو (Jose aparicio) و خوزه دِ ماد روزا (Jose de mad razo) اشاره کرد[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
هنر اسپانیا؛ نقاشی اسپانیا؛ سبک های نقاشی در اسپانیا؛ سبک باروک اسپانیا؛ سبک روکوکو در نقاشی اسپانیایی؛ سبک رمانتیسیزم در نقاشی اسپانیایی؛سبک رئالیسم در نقاشی اسپانیایی؛ سبک امپرسیونیسم در نقاشی اسپانیایی
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.spanisharts.com/history/del_neoclasic_romant/i_neoclasicismo.html
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)