بنادر گرجستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « === بنادر === بندر باتومي بندر باتومي پايتخت جمهوري خودمختار آجاريا و يكي از بنادر مهم گرجستان در كنار درياي سياه واقع شده است. اين بندر كه يكي از مهمترين بنادر درياي سياه به شمار ميرود، اصولاً برا ي حمل و نقل نفت و فرآورده هاي نفتي تأسيس شده است....» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


=== بنادر ===
=== [[بندر باتومی]] ===
بندر باتومي
[[پرونده:Batumi port.jpg|بندانگشتی|350x350پیکسل|Batumi port - برگرفته از سایت wikipedia - قابل بازیابی از: https://en.wikipedia.org/wiki/Batumi_Seaport]]بندر باتومی‌پایتخت جمهوری خودمختار [[آجاریا]] و یکی از بنادر مهم [[گرجستان]] در کنار دریای سیاه واقع شده است. این بندر که یکی از مهم‌ترین بنادر دریای سیاه به شمار می‌رود، اصولاً برای حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی تأسیس شده است. باتومی، نقطه پایانی شبکه خط آهن قفقاز جنوبی است. بندر باتومی‌ با 136 هزار نفر جمعیت، دارای فرودگاه بوده و از مراکز صنایع [[گرجستان]] به شمار می‌رود. به علت موقعیت جغرافیایی خود و اقلیم مناسب، دارای مراکز استراحتگاهی و آسایشگاهی است و در دوران شوروی از شهرهای توریستی بود.


بندر باتومي پايتخت جمهوري خودمختار آجاريا و يكي از بنادر مهم گرجستان در كنار درياي سياه واقع شده است. اين بندر كه يكي از مهمترين بنادر درياي سياه به شمار ميرود، اصولاً برا ي حمل و نقل نفت و فرآورده هاي نفتي تأسيس شده است. باتومي، نقطه پاياني شبكه خط آهن قفقاز جنوبي است. بندر باتومي با 136 هزار نفر جمعيت، داراي فرودگاه بوده و از مراكز صنايع گرجستان به شمار مي رود. به علت موقعيت جغرافيايي خود و اقليم مناسب، داراي مراكز استراحتگاهي و آسايشگاهي است و در دوران شوروي از شهرهاي توريستي بود.
از صنایع مهم باتومی‌ می‌توان از پالایشگاه نفت نام برد که با استفاده از نفت دریافتی از طریق لوله نفتی باکو باتومی، نفت خام منابع نفتی آذربایجان را تصفیه و صادر می‌کرد. ماشین‌سازی، صنایع سبک، صنایع محصولات غذایی، کارخانه تولید چای، تولید کنسانتره مرکبات، تولید آسفالت و بتون، ادوات الکترونیکی و مجتمع تولیدی صنایع چوبی از جمله شاخه‌های مهم صنعت در باتومی‌است.


از صنايع مهم باتومي مي توان از پالايشگاه نفت نام برد كه با استفاده از نفت دريافتي از طريق لوله نفتي باكو  باتومي، نفت خام منابع نفتي آذربايجان را تصفيه و صادر ميكرد. ماشين سازي، صنايع سبك، صنايع محصولات غذايي، كارخانه توليد چاي، توليد كنسانتره مركبات، توليد آسفالت و بتون، ادوات الكترونيكي و مجتمع توليدي صنايع چوبي از جمله شاخه هاي مهم صنعت در باتومي است.
از مراکز علمی‌ و فرهنگی شهر می‌توان از دانشگاه باتومی، تئاتر نمایشی، شعبه آکادمی‌ علوم [[گرجستان]]، انستیتو علوم و تحقیقات دریایی، موزه و تعدادی دیگر را نام برد. باتومی‌ در محل ویرانه‌های قلعه‌ای تاریخی مربوط به قرون وسطی شناخته شده است که‌این قلعه «باتوم» نام داشت. باتومی‌ در قرن هفدهم توسط ترک‌های عثمانی اشغال شده و در سا ل 1878 به تصرف امپراطوری [[روسیه]] درآمده و جزو قلمرو این امپراطوری شد. پس از تأسیس راه آهن باتومی‌ باکو در سال 1883 و احداث خط لوله انتقال نفت باکو  ـ باتومی‌درسال 1907، این شهر به بندری مهم تبدیل شد.


از مراكز علمي و فرهنگي شهر مي توان از دانشگاه باتومي، تئاتر نمايشي، شعبه آكادمي علوم گرجستان، انستيتو علوم و تحقيقات دريايي، موزه و تعدادي ديگر را نام برد. باتومي در محل ويرانه هاي قلعه اي تاريخي مربوط به قرون وسطي شناخته شده است كه اين قلعه "باتوم" نام داشت. باتومي در قرن هفدهم توسط ترك هاي عثماني اشغال شده و در سا ل 1878 به تصرف امپراطوري روسيه درآمده و جزو قلمرو اين امپراطوري شد. پس از تأسيس راه آهن باتومي  باكو در سال 1883 و احداث خط لوله انتقال نفت باكو  ـ باتومي درسال 1907، اين شهر به بندري مهم تبديل شد.
اقلیم باتومی‌گرم و مرطوب است. متوسط درجه حرارت سالانه آن به 14 درجه سانتیگراد می‌رسد. بارندگی سالانه آن به طور متوسط 2500 میلی متر است و دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم است. این شهر دارای مراکز استراحت‌گاهی، آسایشگاهی، درمانی و توریستی است. فصل شنا در سواحل باتومی‌ از ماه می‌تا ماه اکتبر است.


اقليم باتومي گرم و مرطوب است. متوسط درجه حرارت سالانه آن به 14 درجه سانتي گراد ميرسد. بارندگي سالانه آن به طور متوسط 2500 ميلي متر است و داراي زمستان هاي معتدل و تابستان هاي گرم است. اين شهر داراي مراكز استراحت گاهي، آسايشگاهي، درماني و توريستي است. فصل شنا در سواحل باتومي از ماه مي تا ماه اكتبر است.
=== [[بندر پوتی]] ===
پوتی یکی از بنادر عمده دریای سیاه است که در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام «فازیس» یاد شده و آن را به عنوان یکی از مراکز اقتصادی و فرهنگی ذکر کرده‌اند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زده می‌شود. همان طور که در افسانه‌های باستانی آمده، درست در همین نقطه بود که کشتی «آرگونات» لنگر انداخته است. در روزگاران کهن راه‌های بازرگانی اروپا به هندوستان از دهانه رود فازیس (پوتی) می‌گذشت. برای دریانوردان یونان، فازیس نقطه اصلی بازرگانی و حمل و نقل در دریای سیاه به ویژه پس از به زیر آب رفتن «دیوسکوریا» بود. فازیس دردوره باستان به جهت آکادمی‌خود معرو ف بود. جوانانی از نقاط دور دست برای آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم دینی و حساب به‌این مدرسه می‌آمدند. نام امروزی شهر پوتی، از منابع کتبی گرجی قرن 8 میلادی بدست آمده است. در قرن 16 میلادی سلطان عثمانی در اینجا دژی بنا کرد که از آن بنا، برجی بجای مانده است. در سال 1828 توسط سپاهیان [[روسیه]] تزاری تسخیر شد و در سال 1858 به عنوان شهر بندری شناخته شده. در این زمان قایق‌های ماهیگیری از کریمه، کشتی‌های بادبانی ترک و پاره‌ای اوقات کشتی‌های رومی‌ و شرکت‌های بازرگانی خارجی در این بندر پهلو می‌گرفتند.


در پایان سده 19 میلادی در ارتباط با ساخت راه‌آهن از [[تفلیس]] به پوتی، بندر عمیق‌تر شده و برای دسترسی کشتی‌های بزرگ آماده شد. مسئول طرح راه‌آهن و تعریض «نیکونیکولادزه» یکی از نویسندگان و شخصیت‌های برجسته گرجی بود.


بندر پوتي
امروز پوتی یکی از بزرگ‌ترین بنادر دریای سیاه است. در لنگرگاه بندر می‌توان تعداد زیادی از شناورهای تجاری را با پرچم کشورهای گوناگون مشاهده کرد. مهم‌ترین کالاهایی که از بندر بارگیری می‌شود سنگ منگنز معادن «چیاتورا» است. غله، الوار، سیمان، ذغال سنگ، اتومبیل، چای، شراب، و دیگر کالاها نیز از بندر پوتی بارگیری می‌شود. اداره ماهیگیری [[گرجستان]] در این بندر مستقر شده است در پائیز و زمستان، ماهیگیران دام گستر از بندر پوتی برای ماهیگیری در آب‌های اقیانوس اطلس و آرام آماده می‌شوند.


پوتي يكي از بنادر عمده درياي سياه است كه در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع يونان باستان از اين بندر به نام "فازيس" ياد شده و آن را به عنوان يكي از مراكز اقتصادي و فرهنگي ذكر كرده اند. سابقه آن به بيش از دو هزار سال پيش تخمين زده مي شود. همان طور كه در افسانه هاي باستاني آمده، درست در همين نقطه بود كه كشتي "آرگونات" لنگر انداخته است. در روزگاران كهن راه هاي بازرگاني اروپا به هندوستان از دهانه رود فازيس (پوتي ) مي گذشت. براي دريانوردان يونان، فازيس نقطه اصلي بازرگاني و حمل و نقل در درياي سياه به ويژه پس از به زير آب رفتن "ديوسكوريا" بود. فازيس دردوره باستان به جهت آكادمي خود معرو ف بود. جواناني از نقاط دور دست براي آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم ديني و حساب به اين مدرسه مي آمدند. نام امروزي شهر پوتي، از منابع كتبي گرجي قرن 8 ميلادي بدست آمده است. در قرن 16 ميلادي سلطان عثماني در اينجا دژي بنا كرد كه از آن بنا، برجي بجاي مانده است. در سال 1828 توسط سپاهيان روسيه تزاري تسخير شد و در سا ل 1858 به عنوان شهر بندري شناخته شده. در اين زمان قايقهاي ماهيگيري از كريمه، كشتيهاي بادباني ترك و پاره اي اوقات كشتي هاي رومي و شركت هاي بازرگاني خارجي در اين بندر پهلو مي گرفتند.
پس از فروپاشی شوروی، پوتی شاهد درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی [[گرجستان]] بود. پس از تعطیلی فعالیت‌های بندر سوخومی‌ به علت جنگ‌های داخلی آبخازیا، بندر پوتی به بندری فعال تبدیل شده و همه روزه بر اهمیت بیشتر آن افزوده می‌شود.


در پايان سده 19 ميلادي در ارتباط با ساخت راه آهن از تفليس به پوتي، بندر عميق تر شده و براي دسترسي كشتي هاي بزرگ آماده شد. مسئول طرح راه آهن و تعريض "نيكونيكولادزه" يكي از نويسندگان و شخصيت هاي برجسته گرجي بود.
طرح‌های ساختمانی بزرگی در پوتی در دست اجرا است که ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر را افزایش خواهد داد. در آینده‌ای نزدیک پوتی با امکانات بندری خود و دارا بودن فضای مناسب جغرافیایی برای گسترش زیر ساخت‌های بندری، جاده و راه‌آهن، نقطه نهایی دالان ترانزیتی «آسیا اروپا» و نقطه ارتباطی مهم قفقاز جنوبی با ایران و آسیای مرکزی خواهد شد. جمعیت شهر پوتی در سال 1993 به 60 هزار نفر رسید<ref>بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ [https://wikimelal.ir/%DA%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 گرجستان]. تهران: [https://www.icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص38-40.</ref>.
 
==نیز نگاه کنید به==
امروز پوتي يكي از بزرگترين بنادر درياي سياه است. در لنگرگاه بندر مي توان تعداد زيادي از شناورهاي تجاري را با پرچم كشورهاي گوناگون مشاهده كرد. مهمترين كالاهايي كه از بندر بارگيري مي شود سنگ منگنز معادن "چياتورا" است. غله، الوار، سيمان، ذغال سنگ، اتومبيل، چاي، شراب، و ديگر كالاها نيز از بندر پوتي بارگيري مي شود. اداره ماهيگيري گرجستان در اين بندر مستقر شده است در پائيز و زمستان، ماهيگيران دام گستر از بندر پوتي براي ماهيگيري در آبهاي اقيانوس اطلس و آرام آماده مي شوند.
[[شهرهای مهم گرجستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی گرجستان]]
 
==کتابشناسی==
پس از فروپاشي شوروي، پوتي شاهد درگيري ها و جنگهاي داخلي گرجستان بود. پس از تعطيلي فعاليت هاي بندر سوخوم ي به علت جنگ هاي داخلي آبخازيا، بندر پوتي به بندري فعال تبديل شده و همه روزه بر اهميت بيشتر آن افزوده مي شود.
 
طرح هاي ساختماني بزرگي در پوتي در دست اجرا است كه ظرفيت تخليه و بارگيري بندر را افزايش خواهد داد. در آينده اي نزديك پوتي با امكانات بندري خود و دارا بودن فضاي مناسب جغرافيايي براي گسترش زير ساخت هاي بندري، جاده و راه آهن، نقطه نهايي دالان ترانزيتي "آسيا اروپا" و نقطه ارتباطي مهم قفقاز جنوبي با ايران و آسياي مركزي خواهد شد. جمعيت شهر پوتي در سال 1993 به 60 هزار نفر رسيد.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۵۶

بندر باتومی

Batumi port - برگرفته از سایت wikipedia - قابل بازیابی از: https://en.wikipedia.org/wiki/Batumi_Seaport

بندر باتومی‌پایتخت جمهوری خودمختار آجاریا و یکی از بنادر مهم گرجستان در کنار دریای سیاه واقع شده است. این بندر که یکی از مهم‌ترین بنادر دریای سیاه به شمار می‌رود، اصولاً برای حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی تأسیس شده است. باتومی، نقطه پایانی شبکه خط آهن قفقاز جنوبی است. بندر باتومی‌ با 136 هزار نفر جمعیت، دارای فرودگاه بوده و از مراکز صنایع گرجستان به شمار می‌رود. به علت موقعیت جغرافیایی خود و اقلیم مناسب، دارای مراکز استراحتگاهی و آسایشگاهی است و در دوران شوروی از شهرهای توریستی بود.

از صنایع مهم باتومی‌ می‌توان از پالایشگاه نفت نام برد که با استفاده از نفت دریافتی از طریق لوله نفتی باکو باتومی، نفت خام منابع نفتی آذربایجان را تصفیه و صادر می‌کرد. ماشین‌سازی، صنایع سبک، صنایع محصولات غذایی، کارخانه تولید چای، تولید کنسانتره مرکبات، تولید آسفالت و بتون، ادوات الکترونیکی و مجتمع تولیدی صنایع چوبی از جمله شاخه‌های مهم صنعت در باتومی‌است.

از مراکز علمی‌ و فرهنگی شهر می‌توان از دانشگاه باتومی، تئاتر نمایشی، شعبه آکادمی‌ علوم گرجستان، انستیتو علوم و تحقیقات دریایی، موزه و تعدادی دیگر را نام برد. باتومی‌ در محل ویرانه‌های قلعه‌ای تاریخی مربوط به قرون وسطی شناخته شده است که‌این قلعه «باتوم» نام داشت. باتومی‌ در قرن هفدهم توسط ترک‌های عثمانی اشغال شده و در سا ل 1878 به تصرف امپراطوری روسیه درآمده و جزو قلمرو این امپراطوری شد. پس از تأسیس راه آهن باتومی‌ باکو در سال 1883 و احداث خط لوله انتقال نفت باکو  ـ باتومی‌درسال 1907، این شهر به بندری مهم تبدیل شد.

اقلیم باتومی‌گرم و مرطوب است. متوسط درجه حرارت سالانه آن به 14 درجه سانتیگراد می‌رسد. بارندگی سالانه آن به طور متوسط 2500 میلی متر است و دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم است. این شهر دارای مراکز استراحت‌گاهی، آسایشگاهی، درمانی و توریستی است. فصل شنا در سواحل باتومی‌ از ماه می‌تا ماه اکتبر است.

بندر پوتی

پوتی یکی از بنادر عمده دریای سیاه است که در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام «فازیس» یاد شده و آن را به عنوان یکی از مراکز اقتصادی و فرهنگی ذکر کرده‌اند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زده می‌شود. همان طور که در افسانه‌های باستانی آمده، درست در همین نقطه بود که کشتی «آرگونات» لنگر انداخته است. در روزگاران کهن راه‌های بازرگانی اروپا به هندوستان از دهانه رود فازیس (پوتی) می‌گذشت. برای دریانوردان یونان، فازیس نقطه اصلی بازرگانی و حمل و نقل در دریای سیاه به ویژه پس از به زیر آب رفتن «دیوسکوریا» بود. فازیس دردوره باستان به جهت آکادمی‌خود معرو ف بود. جوانانی از نقاط دور دست برای آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم دینی و حساب به‌این مدرسه می‌آمدند. نام امروزی شهر پوتی، از منابع کتبی گرجی قرن 8 میلادی بدست آمده است. در قرن 16 میلادی سلطان عثمانی در اینجا دژی بنا کرد که از آن بنا، برجی بجای مانده است. در سال 1828 توسط سپاهیان روسیه تزاری تسخیر شد و در سال 1858 به عنوان شهر بندری شناخته شده. در این زمان قایق‌های ماهیگیری از کریمه، کشتی‌های بادبانی ترک و پاره‌ای اوقات کشتی‌های رومی‌ و شرکت‌های بازرگانی خارجی در این بندر پهلو می‌گرفتند.

در پایان سده 19 میلادی در ارتباط با ساخت راه‌آهن از تفلیس به پوتی، بندر عمیق‌تر شده و برای دسترسی کشتی‌های بزرگ آماده شد. مسئول طرح راه‌آهن و تعریض «نیکونیکولادزه» یکی از نویسندگان و شخصیت‌های برجسته گرجی بود.

امروز پوتی یکی از بزرگ‌ترین بنادر دریای سیاه است. در لنگرگاه بندر می‌توان تعداد زیادی از شناورهای تجاری را با پرچم کشورهای گوناگون مشاهده کرد. مهم‌ترین کالاهایی که از بندر بارگیری می‌شود سنگ منگنز معادن «چیاتورا» است. غله، الوار، سیمان، ذغال سنگ، اتومبیل، چای، شراب، و دیگر کالاها نیز از بندر پوتی بارگیری می‌شود. اداره ماهیگیری گرجستان در این بندر مستقر شده است در پائیز و زمستان، ماهیگیران دام گستر از بندر پوتی برای ماهیگیری در آب‌های اقیانوس اطلس و آرام آماده می‌شوند.

پس از فروپاشی شوروی، پوتی شاهد درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی گرجستان بود. پس از تعطیلی فعالیت‌های بندر سوخومی‌ به علت جنگ‌های داخلی آبخازیا، بندر پوتی به بندری فعال تبدیل شده و همه روزه بر اهمیت بیشتر آن افزوده می‌شود.

طرح‌های ساختمانی بزرگی در پوتی در دست اجرا است که ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر را افزایش خواهد داد. در آینده‌ای نزدیک پوتی با امکانات بندری خود و دارا بودن فضای مناسب جغرافیایی برای گسترش زیر ساخت‌های بندری، جاده و راه‌آهن، نقطه نهایی دالان ترانزیتی «آسیا اروپا» و نقطه ارتباطی مهم قفقاز جنوبی با ایران و آسیای مرکزی خواهد شد. جمعیت شهر پوتی در سال 1993 به 60 هزار نفر رسید[۱].

نیز نگاه کنید به

شهرهای مهم گرجستان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی گرجستان

کتابشناسی

  1. بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ گرجستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص38-40.