مراسم عزاداری ایام محرم در افغانستان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
محرم در [[افغانستان]] هم برای شیعه و هم برای اهل سنت از احترام و ارزش بالایی برخوردار است و آن را بزرگ میشمارند و در مراسم و عزاداریهای مربوط به آن شرکت میکنند. شیعیان از اول ماه محرم تا سیزدهم این ماه به عزاداری سالار شهیدان و یاران گرانقدر او میپردازند. اهل سنت نیز تاسوعا و عاشورا را روز عزا دانسته به ختم قرآن، ذکر حوادث واقعه کربلا و گرامیداشتن این روز میپردازند. شیعیان علاوه بر محرم، ایام شهادت ائمه اطهار علیهمالسلام و ایام فاطمیه سلامالله علیها را به عزاداری میپردازند. در ایام محرم، شبکههای تلویزیونی [[افغانستان]] به احترام این ایام برنامههای عادی خود را قطع کرده به پخش برنامههای ویژه ماه محرم اقدام میکنند. در ۱۰ دی ۱۳۸۷، علمای شیعه و سنی [[افغانستان]] از «شورای اخوت اسلامی» به مناسبت فرارسیدن ماه محرم با رئیسجمهور افغانستان دیدار اختصاصی به عمل آوردند. آقای کرزی در این دیدار گفت: «افغانها در گذشته، نشان دادند که در برگزاری مراسم عاشورا اتفاقنظر دارند». وی از مراسم دهه محرم نمادی از وحدت ملی در [[افغانستان]] یاد کرد و گفت: آرزو دارد امسال نیز همانند سالهای قبل این مراسم در سطح کشور در فضای امن و برادری برگزار شود. وی اضافه کرد: «شیعه و سنی از دهه محرمالحرام بهگونهای تجلیلکنند که نمونه برای جهان اسلامی باشد».<ref name=":0">عادلی | محرم در [[افغانستان]] هم برای شیعه و هم برای اهل سنت از احترام و ارزش بالایی برخوردار است و آن را بزرگ میشمارند و در مراسم و عزاداریهای مربوط به آن شرکت میکنند. شیعیان از اول ماه محرم تا سیزدهم این ماه به عزاداری سالار شهیدان و یاران گرانقدر او میپردازند. اهل سنت نیز تاسوعا و عاشورا را روز عزا دانسته به ختم قرآن، ذکر حوادث واقعه کربلا و گرامیداشتن این روز میپردازند. شیعیان علاوه بر محرم، ایام شهادت ائمه اطهار علیهمالسلام و ایام فاطمیه سلامالله علیها را به عزاداری میپردازند. در ایام محرم، شبکههای تلویزیونی [[افغانستان]] به احترام این ایام برنامههای عادی خود را قطع کرده به پخش برنامههای ویژه ماه محرم اقدام میکنند. در ۱۰ دی ۱۳۸۷، علمای شیعه و سنی [[افغانستان]] از «شورای اخوت اسلامی» به مناسبت فرارسیدن ماه محرم با رئیسجمهور افغانستان دیدار اختصاصی به عمل آوردند. آقای کرزی در این دیدار گفت: «افغانها در گذشته، نشان دادند که در برگزاری مراسم عاشورا اتفاقنظر دارند». وی از مراسم دهه محرم نمادی از وحدت ملی در [[افغانستان]] یاد کرد و گفت: آرزو دارد امسال نیز همانند سالهای قبل این مراسم در سطح کشور در فضای امن و برادری برگزار شود. وی اضافه کرد: <blockquote>«شیعه و سنی از دهه محرمالحرام بهگونهای تجلیلکنند که نمونه برای جهان اسلامی باشد».<ref name=":0">عادلی حسینی، سید جعفر (1388). راهکار های عملی اخوت اسلامی در افغانستان. تهران: [https://www.taqrib.ir/fa مجمع جهانی تقریب مداهب اسلامی-معاونت فرهنگی،] ص24. | ||
درس احساس، درس اخلاق، درس وفا، درس شجاعت، درس عدالتگستری و درس مبارزه در برابر فساد و استبداد نظامهای فاسد را باید از آن بیاموزیم».<ref>عادلی | </ref> </blockquote>در این دیدار فضل احمد شینواری با قرائت حدیث شریف: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی، گفت: <blockquote>«محبت اهلبیت پیامبر عظیمالشأن اسلام صلیالله علیه و آله و سلم از شاخصهای مهم یک مسلمان به شمار میرود».<ref name=":0" /> </blockquote>مرحوم ربانی در روز عاشورای ۱۳۸۷، در حوزه علمیه خاتمالنبیین (ص) اظهار داشت: <blockquote>«عاشورا برای مسلمانان، فقط یک خاطره عاطفی و ماتم نیست، بلکه یک دانشگاه است. درس احساس، درس اخلاق، درس وفا، درس شجاعت، درس عدالتگستری و درس مبارزه در برابر فساد و استبداد نظامهای فاسد را باید از آن بیاموزیم».<ref>عادلی حسینی، سید جعفر (1388). راهکار های عملی اخوت اسلامی در افغانستان. تهران: [https://www.taqrib.ir/fa مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی-معاونت فرهنگی]، ص114.</ref> </blockquote>عطا محمد نور، والی وقت [[بلخ]]، به مناسبت عاشورای حسینی (ع) در سال ۱۴۳۰ هجری قمری در روضه مبارکه [[مزار شریف]] گفت: <blockquote>«جای آن دارد که از قیام امام بزرگ حسین (ع) و شهدای کربلا بهدرستی درس گرفته شود و آموزههای این مکتب سترگ برای همیشه سرمشق ما مسلمانان باشد آموزههای حقطلبانه امام حسین (رض) و همه شهیدان کربلا را که شهادت باعزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند، همواره فراچشم داشته باشیم، باید در اندوه آن پیامبر گریست و در ماتم فرزندان فاطمهالزهرا سوگوار بود... باید از مکتب عاشورا هرروزه درسهای نو آموخت و در زندگی پیاده کرد».<ref>عادلی حسینی، سید جعفر (1388). راهکار های عملی اخوت اسلامی در افغانستان. تهران: [https://www.taqrib.ir/fa مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی-معاونت فرهنگی]، ص125و128. | ||
[[طالبان]] در طول ماه محرم برگزاری مراسم عزاداری، سینهزنی و زنجیرزنی را ممنوع کردند؛ ولی موفق به اجرای کامل آن نشدند.<ref>علی | </ref> </blockquote>[[طالبان]] در طول ماه محرم برگزاری مراسم عزاداری، سینهزنی و زنجیرزنی را ممنوع کردند؛ ولی موفق به اجرای کامل آن نشدند.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ [[افغانستان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 300-302.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[جامعه و نظام اجتماعی افغانستان]]؛ [[آداب و رسوم افغانستان]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:هویت دینی و هویت یابی دینی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۱۳
محرم در افغانستان هم برای شیعه و هم برای اهل سنت از احترام و ارزش بالایی برخوردار است و آن را بزرگ میشمارند و در مراسم و عزاداریهای مربوط به آن شرکت میکنند. شیعیان از اول ماه محرم تا سیزدهم این ماه به عزاداری سالار شهیدان و یاران گرانقدر او میپردازند. اهل سنت نیز تاسوعا و عاشورا را روز عزا دانسته به ختم قرآن، ذکر حوادث واقعه کربلا و گرامیداشتن این روز میپردازند. شیعیان علاوه بر محرم، ایام شهادت ائمه اطهار علیهمالسلام و ایام فاطمیه سلامالله علیها را به عزاداری میپردازند. در ایام محرم، شبکههای تلویزیونی افغانستان به احترام این ایام برنامههای عادی خود را قطع کرده به پخش برنامههای ویژه ماه محرم اقدام میکنند. در ۱۰ دی ۱۳۸۷، علمای شیعه و سنی افغانستان از «شورای اخوت اسلامی» به مناسبت فرارسیدن ماه محرم با رئیسجمهور افغانستان دیدار اختصاصی به عمل آوردند. آقای کرزی در این دیدار گفت: «افغانها در گذشته، نشان دادند که در برگزاری مراسم عاشورا اتفاقنظر دارند». وی از مراسم دهه محرم نمادی از وحدت ملی در افغانستان یاد کرد و گفت: آرزو دارد امسال نیز همانند سالهای قبل این مراسم در سطح کشور در فضای امن و برادری برگزار شود. وی اضافه کرد:
«شیعه و سنی از دهه محرمالحرام بهگونهای تجلیلکنند که نمونه برای جهان اسلامی باشد».[۱]
در این دیدار فضل احمد شینواری با قرائت حدیث شریف: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی، گفت:
«محبت اهلبیت پیامبر عظیمالشأن اسلام صلیالله علیه و آله و سلم از شاخصهای مهم یک مسلمان به شمار میرود».[۱]
مرحوم ربانی در روز عاشورای ۱۳۸۷، در حوزه علمیه خاتمالنبیین (ص) اظهار داشت:
«عاشورا برای مسلمانان، فقط یک خاطره عاطفی و ماتم نیست، بلکه یک دانشگاه است. درس احساس، درس اخلاق، درس وفا، درس شجاعت، درس عدالتگستری و درس مبارزه در برابر فساد و استبداد نظامهای فاسد را باید از آن بیاموزیم».[۲]
عطا محمد نور، والی وقت بلخ، به مناسبت عاشورای حسینی (ع) در سال ۱۴۳۰ هجری قمری در روضه مبارکه مزار شریف گفت:
«جای آن دارد که از قیام امام بزرگ حسین (ع) و شهدای کربلا بهدرستی درس گرفته شود و آموزههای این مکتب سترگ برای همیشه سرمشق ما مسلمانان باشد آموزههای حقطلبانه امام حسین (رض) و همه شهیدان کربلا را که شهادت باعزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند، همواره فراچشم داشته باشیم، باید در اندوه آن پیامبر گریست و در ماتم فرزندان فاطمهالزهرا سوگوار بود... باید از مکتب عاشورا هرروزه درسهای نو آموخت و در زندگی پیاده کرد».[۳]
طالبان در طول ماه محرم برگزاری مراسم عزاداری، سینهزنی و زنجیرزنی را ممنوع کردند؛ ولی موفق به اجرای کامل آن نشدند.[۴]
نیز نگاه کنید به
جامعه و نظام اجتماعی افغانستان؛ آداب و رسوم افغانستان
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ عادلی حسینی، سید جعفر (1388). راهکار های عملی اخوت اسلامی در افغانستان. تهران: مجمع جهانی تقریب مداهب اسلامی-معاونت فرهنگی، ص24.
- ↑ عادلی حسینی، سید جعفر (1388). راهکار های عملی اخوت اسلامی در افغانستان. تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی-معاونت فرهنگی، ص114.
- ↑ عادلی حسینی، سید جعفر (1388). راهکار های عملی اخوت اسلامی در افغانستان. تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی-معاونت فرهنگی، ص125و128.
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 300-302.