جنبش میراث اسلامی روسیه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «ایده اصلی جنبش میراث اسلامی ، ایجاد همبستگی بین فرق مسلمان روسیه و ایستادگی در برابر گسترش جریان های افراط گرایانه است . علاوه براین ، سازمان دهندگان این جنبش می خواهند به جامعه روسیه نشان دهند که مسلمانان بخشی فعال و مثبت از روسیه هستند . آنان...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ایده اصلی جنبش میراث | ایده اصلی جنبش میراث اسلامی، ایجاد همبستگی بین فرق مسلمان [[روسیه]] و ایستادگی در برابر گسترش جریانهای افراط گرایانه است. علاوه براین، سازمان دهندگان این جنبش میخواهند به [[جامعه روسیه]] نشان دهند که مسلمانان بخشی فعال و مثبت از [[روسیه]] هستند. آنان میگویند «ما اهل [[روسیه]] و بخشی جدایی ناپذیر از آن هستیم و میخواهیم فعالانه در زندگی سیاسی و اجتماعی کشور شرکت داشته باشیم. این اولین تلاش برای ایجاد همبستگی بین مسلمانان [[روسیه]] نیست. اولین بار نیست که گفته میشود مسلمانان، خود باید با ایدههای افراط گرایانه مبارزه کنند. اما برای اولین بار است که در [[روسیه]]، در سطح سراسری تلاشهایی برای ارزیابی مشکلات بدون غرض ورزی انجام میشود. همان طور که اشاره شد، در بین مسلمانان شکاف وجود دارد. نمایندگان رسمی مذهبی در مناطق و به ویژه در میان جوانان، قدرت نفوذ ندارند. به ندرت، مواردی اتفاق میافتد که یکی از طرفین دعوی در امور داخلی دولت دخالت و رقبای خود را به [[وهابیت در روسیه|وهابیت]] و افراط گرایی متهم میکند. در ساختارهای نظامی [[روسیه]]، این امکان وجود ندارد که بررسی کنند چه کسی وهابی است و چه کسی نیست، یا حقیقت [[وهابیت در روسیه|وهابیت]] چیست. آنان تنها نسبت به علایم دریافتی واکنش نشان میدهند و در نتیجه، اوضاع مناطق بی سر و سامان میشود<ref>امیراحمدیان، بهرام، (1386 بهار). اسلام و مسلمانان در فدراسیون [[روسیه]]، [https://journal.iiwfs.com/ فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام]، شماره2. ص42-43.</ref>. | ||
جنبش میراث اسلامی پیشنهاد داده است که این | جنبش میراث اسلامی پیشنهاد داده است که این گروههای غیر رسمی نفی نشوند و بر عکس، گفت و گوهایی بین آنان و اداره رسمی دینی و حکومت منطقهای و فدرال برقرار شود. شمیل بنو یکی از سازمان دهندگان این پروژه و معاون رئیس بنیاد حمایت از دموکراسی و پیشرفت اجتماعی، به خبرگزاری ریانووستی گفت:«ما میخواهیم به آنانی که تاثیری واقعی در جنبشهای خیابانی دارند، امکان دهیم که خود را نشان دهند.» «رادیک امیروف» روزنامه نگار و دبیر واحد مطبوعات شورای مفتیان [[روسیه]]، با انجام مصاحبههایی مشخص کرده است که سیاست مداران، ورزشکاران، بازیگران و سایرین از اسلام چه میدانند. وی تمام این مصاحبهها را در کتابی به نام مباحثی درباره اسلام به صورت مجموعه مصاحبهها تالیف کرده است. امیروف میگوید:«میخواستم اولین تالیف از سری مباحثی درباره اسلام باعث افزایش تفاهم در [[جامعه روسیه]] شود». برای [[جامعه روسیه]]، تفاهم واقعاً ضروری است. کارشناسان و روحانیون به این مساله اشاره میکنند که دولت تا حد زیادی نمایندگان مذاهب سنتی [[روسیه]] را بهم نزدیک کرده است.«ولادیمیر پلاتونوف» رئیس مجلس دومای شهر [[مسکو]] نیز در کتاب مباحثی درباره اسلام این مطلب را تایید میکند:<blockquote>«دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد. من تنها به دلایل اساسی اشاره میکنم: | ||
تاریخ و فرهنگ مشترک. بارها وطن را دوش به دوش یکدیگر از چنگال دشمنان بیرون آورده ایم... ما متحد هستیم؛ هم از لحاظ عوامل عرف جامعه و هم از لحاظ مذهبی<ref>امیراحمدیان، بهرام، (1386 بهار). اسلام و مسلمانان در فدراسیون [[روسیه]]، [https://journal.iiwfs.com/ فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام]، شماره2. ص44.</ref><ref>کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ [[روسیه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد اول، 370-371.</ref>».</blockquote> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در روسیه]]؛ [[احزاب و جنبش های اسلامی در روسیه]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۲۸
ایده اصلی جنبش میراث اسلامی، ایجاد همبستگی بین فرق مسلمان روسیه و ایستادگی در برابر گسترش جریانهای افراط گرایانه است. علاوه براین، سازمان دهندگان این جنبش میخواهند به جامعه روسیه نشان دهند که مسلمانان بخشی فعال و مثبت از روسیه هستند. آنان میگویند «ما اهل روسیه و بخشی جدایی ناپذیر از آن هستیم و میخواهیم فعالانه در زندگی سیاسی و اجتماعی کشور شرکت داشته باشیم. این اولین تلاش برای ایجاد همبستگی بین مسلمانان روسیه نیست. اولین بار نیست که گفته میشود مسلمانان، خود باید با ایدههای افراط گرایانه مبارزه کنند. اما برای اولین بار است که در روسیه، در سطح سراسری تلاشهایی برای ارزیابی مشکلات بدون غرض ورزی انجام میشود. همان طور که اشاره شد، در بین مسلمانان شکاف وجود دارد. نمایندگان رسمی مذهبی در مناطق و به ویژه در میان جوانان، قدرت نفوذ ندارند. به ندرت، مواردی اتفاق میافتد که یکی از طرفین دعوی در امور داخلی دولت دخالت و رقبای خود را به وهابیت و افراط گرایی متهم میکند. در ساختارهای نظامی روسیه، این امکان وجود ندارد که بررسی کنند چه کسی وهابی است و چه کسی نیست، یا حقیقت وهابیت چیست. آنان تنها نسبت به علایم دریافتی واکنش نشان میدهند و در نتیجه، اوضاع مناطق بی سر و سامان میشود[۱].
جنبش میراث اسلامی پیشنهاد داده است که این گروههای غیر رسمی نفی نشوند و بر عکس، گفت و گوهایی بین آنان و اداره رسمی دینی و حکومت منطقهای و فدرال برقرار شود. شمیل بنو یکی از سازمان دهندگان این پروژه و معاون رئیس بنیاد حمایت از دموکراسی و پیشرفت اجتماعی، به خبرگزاری ریانووستی گفت:«ما میخواهیم به آنانی که تاثیری واقعی در جنبشهای خیابانی دارند، امکان دهیم که خود را نشان دهند.» «رادیک امیروف» روزنامه نگار و دبیر واحد مطبوعات شورای مفتیان روسیه، با انجام مصاحبههایی مشخص کرده است که سیاست مداران، ورزشکاران، بازیگران و سایرین از اسلام چه میدانند. وی تمام این مصاحبهها را در کتابی به نام مباحثی درباره اسلام به صورت مجموعه مصاحبهها تالیف کرده است. امیروف میگوید:«میخواستم اولین تالیف از سری مباحثی درباره اسلام باعث افزایش تفاهم در جامعه روسیه شود». برای جامعه روسیه، تفاهم واقعاً ضروری است. کارشناسان و روحانیون به این مساله اشاره میکنند که دولت تا حد زیادی نمایندگان مذاهب سنتی روسیه را بهم نزدیک کرده است.«ولادیمیر پلاتونوف» رئیس مجلس دومای شهر مسکو نیز در کتاب مباحثی درباره اسلام این مطلب را تایید میکند:
«دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد. من تنها به دلایل اساسی اشاره میکنم: تاریخ و فرهنگ مشترک. بارها وطن را دوش به دوش یکدیگر از چنگال دشمنان بیرون آورده ایم... ما متحد هستیم؛ هم از لحاظ عوامل عرف جامعه و هم از لحاظ مذهبی[۲][۳]».
نیز نگاه کنید به
ادیان در روسیه؛ احزاب و جنبش های اسلامی در روسیه
کتابشناسی
- ↑ امیراحمدیان، بهرام، (1386 بهار). اسلام و مسلمانان در فدراسیون روسیه، فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام، شماره2. ص42-43.
- ↑ امیراحمدیان، بهرام، (1386 بهار). اسلام و مسلمانان در فدراسیون روسیه، فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام، شماره2. ص44.
- ↑ کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول، 370-371.