صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «فرهنگ بخش پویای اقتصاد اين كشور است. در سند راهبرد تجارت جهانی کانادا در سال ۲۰۰۵م آمده است: «ما در صنایع مختلف ترجیح می‌دهیم عمدتاً تولید کننده و صادر کننده باشیم تا وارد کننده محض، اما در صنایع فرهنگی ضرورت دارد که ما وارد کننده نباشیم. وارد...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
فرهنگ بخش پویای اقتصاد اين كشور است. در سند راهبرد تجارت جهانی [[کانادا]] در سال ۲۰۰۵م آمده است: «ما در صنایع مختلف ترجیح می‌دهیم عمدتاً تولید کننده و صادر کننده باشیم تا وارد کننده محض، اما در صنایع فرهنگی ضرورت دارد که ما وارد کننده نباشیم. وارد کننده و مصرف کننده فرهنگ دیگران بودن به هیچ وجه پذیرفتی نیست». در اين كشور، به عنوان دومين كشور وسيع جهان، فرهنگ به طور مستقيم يا غيرمستقيم به اقتصاد ملي كمك مي‌نمايد. طبق اطلاعات ارائه شده از سوي اداره آمار، درآمد بخش فرهنگ  در سال 90-1991م بالغ بر 2/14 میلیارد دلار بوده است كه تقريباً 3/2 درصد از توليد ناخالص ملي را تشكيل مي‌داده است.  
فرهنگ بخش پویای اقتصاد این کشور است. در سند راهبرد تجارت جهانی [[کانادا]] در سال ۲۰۰۵م آمده است: «ما در صنایع مختلف ترجیح می‌دهیم عمدتاً تولید کننده و صادر کننده باشیم تا وارد کننده محض، اما در صنایع فرهنگی ضرورت دارد که ما وارد کننده نباشیم. وارد کننده و مصرف کننده فرهنگ دیگران بودن به هیچ وجه پذیرفتی نیست». در این کشور، به عنوان دومین کشور وسیع جهان، فرهنگ به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اقتصاد ملی کمک می‌نماید. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی اداره آمار، درآمد بخش فرهنگ در سال 90-1991م بالغ بر 14/2 میلیارد دلار بوده است که تقریباً 2/3 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌داده است.  


راديو و تلويزيون‌، توليدات‌ شبكه‌هاي‌ تلويزيوني‌ كابلي‌، فيلم‌ و ويدئو،  ضبط‌ صدا، نشر كتاب‌، روزنامه‌ و فصلنامه‌ در اين كشور جزو صنايع‌ فرهنگي‌ محسوب‌ مي‌گردند. سازمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ با همكاري‌ سازمان‌هايي‌ نظير شركت‌ مخابرات‌ و سازمان‌ راديو- تلويزيون‌ این کشور، كه‌ امور خبررساني‌ و صنايع‌ مخابراتي‌ و كابلي‌ كشور را ساماندهي‌ مي‌نمايند، به‌ برنامه‌ريزي‌هاي‌ جامع‌ در حمايت‌ از آثار و صنايع‌ فرهنگي‌ اقدام‌ مي‌نمايد.
رادیو و تلویزیون‌، تولیدات‌ شبکه‌های‌ تلویزیونی‌ کابلی‌، فیلم‌ و ویدئو، ضبط‌ صدا، نشر کتاب‌، روزنامه‌ و فصلنامه‌ در این کشور جزو صنایع‌ فرهنگی‌ محسوب‌ می‌گردند. [[سازمان میراث فرهنگی کانادا|سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌]] با همکاری‌ سازمان‌هایی‌ نظیر شرکت‌ مخابرات‌ و سازمان‌ رادیو- تلویزیون‌ این کشور، که‌ امور خبررسانی‌ و صنایع‌ مخابراتی‌ و کابلی‌ کشور را ساماندهی‌ می‌نمایند، به‌ برنامه‌ریزی‌های‌ جامع‌ در حمایت‌ از آثار و صنایع‌ فرهنگی‌ اقدام‌ می‌نماید.


اطمينان‌ از دسترسي‌ هر چه‌ بيشتر مردم‌ به‌ توليدات‌ فرهنگي‌ داخلي‌ به‌ عنوان‌ مسأله‌اي‌ اساسي‌ در توسعه‌ سياست‌هاي‌ فرهنگي‌ این كشور مطرح‌ مي‌باشد. با وجود این،  در یک دهه گذشته صنايع‌ فرهنگي‌ كشور، كه‌ سالانه‌ 000/200 فرصت‌ شغلي‌ را فراهم‌ مي‌آورد، به‌ علت‌ ركود اقتصادي‌، كاهش‌ قابل‌ توجه‌ بودجه‌ دولت‌ و غلبه‌ توليدات‌ فرهنگي‌ خارجي‌ (به‌ ويژه‌ توليدات‌ فرهنگي‌ ايالات‌ متحده‌ آمريكا بر توليدات‌ داخلي‌) دچار مشكلات‌ عديده‌اي‌ شده‌ است‌.
اطمینان‌ از دسترسی‌ هر چه‌ بیشتر مردم‌ به‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ داخلی‌ به‌ عنوان‌ مسأله‌ای‌ اساسی‌ در توسعه‌ سیاست‌های‌ فرهنگی‌ این کشور مطرح‌ می‌باشد. با وجود این، در یک دهه گذشته صنایع‌ فرهنگی‌ کشور، که‌ سالانه‌ 200/000 فرصت‌ شغلی‌ را فراهم‌ می‌آورد، به‌ علت‌ رکود اقتصادی‌، کاهش‌ قابل‌ توجه‌ بودجه‌ دولت‌ و غلبه‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ خارجی‌(به‌ ویژه‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ ایالات‌ متحده‌ [[آمریکا]] بر تولیدات‌ داخلی‌) دچار مشکلات‌ عدیده‌ای‌ شده‌ است‌.


با بالا گرفتن‌ بحث‌هاي مختلف‌ درباره تجارت،‌ تحت پوشش‌ قراردادن صنايع‌ خدمات‌ فرهنگي‌ در موافقت‌‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمريكا، كانادا و اجلاس‌ گات<sup>[1]</sup> در اروگوئه‌ و موافقت‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمريكاي‌ شمالي،‌ توجهات‌ خاصي‌ به قوانين‌ و سياست‌هاي‌ داخلي‌ حاميِ‌ صنايع‌ فرهنگي‌ كشور مبذول‌ گرديد. از جمله‌ اهداف‌ كلي‌ اين‌ قبيل‌ مذاكرات‌ حذف‌ قوانين حمایت از تولید داخل‌ و ديگر قوانين‌ تبعيض‌آميز‌ مي‌باشد. اين‌ قوانين‌ چالش‌هاي‌ خاصي‌ را براي‌ صنايع‌ فرهنگي‌ مختلف‌ كشور بوجود مي‌آورد. در نتيجه‌، كانادا اين‌ موارد را از تعهدات‌ تجاري‌ دو جانبه‌ حذف‌ نموده‌ است‌.
با بالا گرفتن‌ بحث‌های مختلف‌ درباره تجارت،‌ تحت پوشش‌ قراردادن صنایع‌ خدمات‌ فرهنگی‌ در موافقت‌‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمریکا، [[کانادا]] و اجلاس‌ گات(GATT) در اروگوئه‌ و موافقت‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمریکای‌ شمالی،‌ توجهات‌ خاصی‌ به قوانین‌ و سیاست‌های‌ داخلی‌ حامیِ‌ صنایع‌ فرهنگی‌ کشور مبذول‌ گردید. از جمله‌ اهداف‌ کلی‌ این‌ قبیل‌ مذاکرات‌ حذف‌ قوانین حمایت از تولید داخل‌ و دیگر قوانین‌ تبعیض‌آمیز‌ می‌باشد. این‌ قوانین‌ چالش‌های‌ خاصی‌ را برای‌ صنایع‌ فرهنگی‌ مختلف‌ کشور بوجود می‌آورد. در نتیجه‌، [[کانادا]] این‌ موارد را از تعهدات‌ تجاری‌ دو جانبه‌ حذف‌ نموده‌ است‌.
===[[بازار صنایع فرهنگی کانادا]]===
در سال‌ 1991م، سازمان سابق‌ ارتباطات‌، که‌‌ دپارتمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ جایگزین آن شده است، صندوق‌ توسعه‌ صنایع‌ فرهنگی را ‌ با سرمایه‌ای‌ بالغ‌ بر 33 میلیون‌ دلار برای‌ مدت‌ 5 سال‌ تاسیس نمود. این صندوق‌ وظیفه‌ ارائه‌ خدمات‌ مشاوره‌ مدیریتی‌ و تأمین‌ بودجه‌ صنعت‌ نشر [[بازار کتاب کانادا|کتاب‌]] و فصلنامه‌، فیلم‌ ویدئو و صنایع‌ ضبط‌ صوت‌ کشور را برعهده‌ دارد. صندوق‌ مذکور توسط‌ بانک‌ توسعه‌ تجاری‌ فدرال‌ و تحت‌ نظارت‌ [[سازمان میراث فرهنگی کانادا|سازمان میراث‌ فرهنگی‌]] کشور اداره‌ می‌گردد.<ref>Canadian Business Culture. (2013). Canadian business culture. Retrieved from http://www.cyborlink.com/besite/canada.htm.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.196-198.</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
[[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی سنگال|صنایع و کالاهای فرهنگی در سنگال]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه]]


در سال‌ 1991م، سازمان سابق‌ ارتباطات‌، كه‌‌ دپارتمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ جایگزین آن شده است، صندوق‌ توسعه‌ صنايع‌ فرهنگي را ‌ با سرمايه‌اي‌ بالغ‌ بر 33 ميليون‌ دلار براي‌ مدت‌ 5 سال‌ تاسيس نمود. اين صندوق‌ وظيفه‌ ارائه‌ خدمات‌ مشاوره‌ مديريتي‌ و تأمين‌ بودجه‌ صنعت‌ نشر كتاب‌ و فصلنامه‌، فيلم‌ ويدئو و صنايع‌ ضبط‌ صوت‌ كشور را برعهده‌ دارد. صندوق‌ مذكور توسط‌ بانك‌ توسعه‌ تجاري‌ فدرال‌ و تحت‌ نظارت‌ سازمان ميراث‌ فرهنگي‌ كشور اداره‌ مي‌گردد]35[.
== کتابشناسی ==
 
----[1]. GATT  

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۳۵

فرهنگ بخش پویای اقتصاد این کشور است. در سند راهبرد تجارت جهانی کانادا در سال ۲۰۰۵م آمده است: «ما در صنایع مختلف ترجیح می‌دهیم عمدتاً تولید کننده و صادر کننده باشیم تا وارد کننده محض، اما در صنایع فرهنگی ضرورت دارد که ما وارد کننده نباشیم. وارد کننده و مصرف کننده فرهنگ دیگران بودن به هیچ وجه پذیرفتی نیست». در این کشور، به عنوان دومین کشور وسیع جهان، فرهنگ به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اقتصاد ملی کمک می‌نماید. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی اداره آمار، درآمد بخش فرهنگ در سال 90-1991م بالغ بر 14/2 میلیارد دلار بوده است که تقریباً 2/3 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌داده است.

‌ رادیو و تلویزیون‌، تولیدات‌ شبکه‌های‌ تلویزیونی‌ کابلی‌، فیلم‌ و ویدئو، ضبط‌ صدا، نشر کتاب‌، روزنامه‌ و فصلنامه‌ در این کشور جزو صنایع‌ فرهنگی‌ محسوب‌ می‌گردند. سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ با همکاری‌ سازمان‌هایی‌ نظیر شرکت‌ مخابرات‌ و سازمان‌ رادیو- تلویزیون‌ این کشور، که‌ امور خبررسانی‌ و صنایع‌ مخابراتی‌ و کابلی‌ کشور را ساماندهی‌ می‌نمایند، به‌ برنامه‌ریزی‌های‌ جامع‌ در حمایت‌ از آثار و صنایع‌ فرهنگی‌ اقدام‌ می‌نماید.

اطمینان‌ از دسترسی‌ هر چه‌ بیشتر مردم‌ به‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ داخلی‌ به‌ عنوان‌ مسأله‌ای‌ اساسی‌ در توسعه‌ سیاست‌های‌ فرهنگی‌ این کشور مطرح‌ می‌باشد. با وجود این، در یک دهه گذشته صنایع‌ فرهنگی‌ کشور، که‌ سالانه‌ 200/000 فرصت‌ شغلی‌ را فراهم‌ می‌آورد، به‌ علت‌ رکود اقتصادی‌، کاهش‌ قابل‌ توجه‌ بودجه‌ دولت‌ و غلبه‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ خارجی‌(به‌ ویژه‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ ایالات‌ متحده‌ آمریکا بر تولیدات‌ داخلی‌) دچار مشکلات‌ عدیده‌ای‌ شده‌ است‌.

با بالا گرفتن‌ بحث‌های مختلف‌ درباره تجارت،‌ تحت پوشش‌ قراردادن صنایع‌ خدمات‌ فرهنگی‌ در موافقت‌‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمریکا، کانادا و اجلاس‌ گات(GATT) در اروگوئه‌ و موافقت‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمریکای‌ شمالی،‌ توجهات‌ خاصی‌ به قوانین‌ و سیاست‌های‌ داخلی‌ حامیِ‌ صنایع‌ فرهنگی‌ کشور مبذول‌ گردید. از جمله‌ اهداف‌ کلی‌ این‌ قبیل‌ مذاکرات‌ حذف‌ قوانین حمایت از تولید داخل‌ و دیگر قوانین‌ تبعیض‌آمیز‌ می‌باشد. این‌ قوانین‌ چالش‌های‌ خاصی‌ را برای‌ صنایع‌ فرهنگی‌ مختلف‌ کشور بوجود می‌آورد. در نتیجه‌، کانادا این‌ موارد را از تعهدات‌ تجاری‌ دو جانبه‌ حذف‌ نموده‌ است‌.

بازار صنایع فرهنگی کانادا

در سال‌ 1991م، سازمان سابق‌ ارتباطات‌، که‌‌ دپارتمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ جایگزین آن شده است، صندوق‌ توسعه‌ صنایع‌ فرهنگی را ‌ با سرمایه‌ای‌ بالغ‌ بر 33 میلیون‌ دلار برای‌ مدت‌ 5 سال‌ تاسیس نمود. این صندوق‌ وظیفه‌ ارائه‌ خدمات‌ مشاوره‌ مدیریتی‌ و تأمین‌ بودجه‌ صنعت‌ نشر کتاب‌ و فصلنامه‌، فیلم‌ ویدئو و صنایع‌ ضبط‌ صوت‌ کشور را برعهده‌ دارد. صندوق‌ مذکور توسط‌ بانک‌ توسعه‌ تجاری‌ فدرال‌ و تحت‌ نظارت‌ سازمان میراث‌ فرهنگی‌ کشور اداره‌ می‌گردد.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

صنایع و کالاهای فرهنگی در چین؛ صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه؛ صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن؛ صنایع و کالاهای فرهنگی در سنگال؛ صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه

کتابشناسی

  1. Canadian Business Culture. (2013). Canadian business culture. Retrieved from http://www.cyborlink.com/besite/canada.htm.
  2. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.196-198.