صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه
با وجود برداشت رایج عمومی از انحطاط فکری مردم روسیه و علاقه فزآینده آنها به انواع تکنولوژیکی محصولات فرهنگی، کتابخوانی مانند سابق یکی از انواع مورد علاقه گذراندن اوقات فراغت محسوب میشود.
طبق نظرسنجیهای مرکز "لودا سنتر" تنها حدود یک سوم مردم روسیه قطعا کتاب نمیخوانند که طی ده سال اخیر این رقم تغییری نکرده است. کمتر از همه شهروندانی با تحصیلات ابتدایی، مسن(بالای 60 سال) و روستاییان کتاب میخوانند. از سوی دیگر ساکنان کلان شهرها در سنین جوان و متوسط با تحصیلات عالی بیشتر از همه به کتاب علاقه دارند.
زنان دو سوم کتابخوانان را تشکیل میدهند. البته زنان در مصرف انواع دیگر محصولات فرهنگی هم فعال هستند. آنها بیشتر از مردان برنامههای تلویزیونی را تماشا میکنند.
درحال حاضر کتاب ناگزیر باید با تلویزیون، رادیو، اینترنت، برنامههای آموزشی رایانهای و صنعت تفریح رقابت کند. ناشران و کتابفروشان در این رقابت شدید به دنبال راههای تازه جلب مشتریان هستند[۱].