صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن
صنایع فرهنگی گونهای از صنعت است که به آفرینش، تولید و توزیع محصولات و خدماتی میپردازد که ماهیت آنها فرهنگی است. امروزه بیشتر بهجای صنایع فرهنگی، از واژه صنایع خلاق استفاده میشود، چرا که تولید محصولات فرهنگی بر خلاقیت، دانش و مهارت تولیدکنندگان متکی است. در اینجا با استناد به گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل یا آنکتاد (UNCTAD) نگاهی به وضعیت صنایع خلاق ژاپن داریم، گزارش جامعی که سال 2018 منتشر شد. در این گزارش صنایع خلاق بطور کلی به هفت دسته تقسیم شدهاند: 1- صنایع دستی، 2- سمعی و بصری، 3- طراحی، 4- رسانههای جدید، 5- هنرهای نمایشی، 6- نشر و 7- هنرهای تجسمی. در این تقسیم بندی، طراحی طیفی وسیع از صنایع خلاق است که از مد تا طراحی لوازم خانه را در بر میگیرد. همچنین طراحی داخلی و جواهرات هم در طیف طراحی قرار میگیرد، طیفی که 62 درصد کل صادرات صنایع خلاق سال 2015 جهان را به خود اختصاص داد. در همان سال سهم صنایع دستی هفت، سمعی و بصری چهار، هنرهای تجسمی یازده، نشر هفت، رسانههای جدید هشت و هنرهای نمایشی یک درصد بود.[۱]
در سال 2015 ژاپن با صادرات 6.631 میلیارد دلاری صنایع خلاق جایی میان ده صادر کننده برتر جهان این صنایع نداشت،[۲] اما با واردات حدودا هیجده میلیاردی این صنایع رتبه هفتم کشورهای وارد کننده صنایع خلاق بعد از آمریکا، فرانسه، هنگ کنگ، انگلیس، آلمان و سوئد را به خود اختصاص داد که نشاندهنده تراز منفی حدودا 11 میلیاردی برای این کشور در صنایع خلاق است.[۳] در سال 2014، صادرات اقلام مرتبط با صنایع خلاق ژاپن 6.7 میلیارد دلار بود که سهم اصلی را در این صادرات صنایع مرتبط با طراحی با 2.1 میلیارد دلار به خود اختصاص داده بود. در همین سال سهم سمعی و بصری 1.6 میلیارد، رسانههای جدید 1.1 میلیارد، هنرهای تجسمی 589 میلیون، هنرهای نمایشی 485 میلیون، صنایع دستی 343 میلیون و نشر هم حدود 350 میلیون دلار بود.[۴] البته این مقدار صادرات در مقابل کل صادرات این کشور، رقمی ناچیز و کمتر از 1 درصد آن را تشکیل میدهد. در همین سال واردات مرتبط با صنایع خلاق ژاپن 20.3 میلیارد دلار بود که 70 درصد آن صنایع خلاق مرتبط با طراحی و رسانههای جدید بود.[۴]
شرکای اصلی ژاپن در تجارت صنایع خلاق بهترتیب کشورهای آمریکا، هنگ کنگ، چین، سوئد، آلمان، تایوان، فیلیپین، کره جنوبی، هلند و استرالیا بودند که در این بین تراز تجاری این کشور با کره، تایوان و چین منفی و با بقیه مثبت بود.[۵] بیشترین تراز تجاری مثبت را با هنگ کنگ با 882 میلیون و بیشترین تزار تجاری منفی را با چین با حدود 10.6 میلیارد دلار داشت.[۵][۶].
نیز نگاه کنید به
صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا؛ صنایع و کالاهای فرهنگی در چین؛ صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه؛ صنایع و کالاهای فرهنگی در سنگال؛ صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه
کتابشناسی
- ↑ آنکتاد (2018). ص22.
- ↑ آنکتاد (2018). ص21.
- ↑ آنکتاد (2018). ص23.
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ آنکتاد (2018). ص256.
- ↑ ۵٫۰ ۵٫۱ آنکتاد (2018). ص257.
- ↑ ذاکری، قدرت اله (1402). "فرهنگ و نظام فرهنگی ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص147-148.