نظام آموزشی استان ساسکاچوان کانادا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
در استان [[استان ساسکاچوان کانادا|ساسکاچوان]] مقطع آموزش [[آموزش متوسطه کانادا|متوسطه]]، پایه 10 تا 12 را شامل شده و از 24 واحد تحصیلی تشکیل شده است. گفتنی است که 24 واحد آموزشی مذکور به شرح زیر ارئه میشود: | در استان [[استان ساسکاچوان کانادا|ساسکاچوان]] مقطع آموزش [[آموزش متوسطه کانادا|متوسطه]]، پایه 10 تا 12 را شامل شده و از 24 واحد تحصیلی تشکیل شده است. گفتنی است که 24 واحد آموزشی مذکور به شرح زیر ارئه میشود: | ||
* واحدهای آموزشی اجباری | |||
* واحدهای آموزشی تخصصی | |||
* واحدهای آموزشی اختیاری | |||
=== آموزش عالی === | === آموزش عالی === | ||
خط ۲۸: | خط ۲۶: | ||
نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: پذیرش دانشجویان خارجی جهت تحصیل در مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] این استان نیز منوط به ارائه یکسری از مدارک و مستندات - نظیر مجوز دانشجویی از اداره مهاجرت و اشتغال، برخورداری از ویزای معتبر، برگ معاینه پزشکی، توصیهنامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی- میباشد. در دانشگاه رجینا ([https://www.uregina.ca/ Regina]) از دانشجویان خارجی دو آزمون زبان تافل و آزمون زبان تخصصی ویژه دانشگاه رجینا به عمل میآید. دانشجویان خارجی ملزم به کسب نمره (550) از کل نمره آزمون تافل و حداقل نمره (180) از آزمون تخصصی زبان انگلیسی دانشگاه رجینا هستند.<ref>Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.</ref> <ref>Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.359-361.</ref> | نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: پذیرش دانشجویان خارجی جهت تحصیل در مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] این استان نیز منوط به ارائه یکسری از مدارک و مستندات - نظیر مجوز دانشجویی از اداره مهاجرت و اشتغال، برخورداری از ویزای معتبر، برگ معاینه پزشکی، توصیهنامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی- میباشد. در دانشگاه رجینا ([https://www.uregina.ca/ Regina]) از دانشجویان خارجی دو آزمون زبان تافل و آزمون زبان تخصصی ویژه دانشگاه رجینا به عمل میآید. دانشجویان خارجی ملزم به کسب نمره (550) از کل نمره آزمون تافل و حداقل نمره (180) از آزمون تخصصی زبان انگلیسی دانشگاه رجینا هستند.<ref>Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.</ref> <ref>Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.359-361.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا]]؛ [[نظام آموزشی استانهای کانادا]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۳۸
آموزش پیش از دانشگاه
آموزش پایه در این استان هفت سال است. (7 تا 14 سال). آموزش ابتدایی در این استان شش سال به طول میانجامد (سنین 5 تا 11 سال). دومین مرحله متوسطه اول (آموزش راهنمایی) است و چهار سال به طول می انجامد وافراد سنین 11 تا 14 سال را شامل میشود. دروه متوسطه نیز سه سال است (سنین 15 تا 18). در پایان این دروه گواهینامه دیپلم متوسطه به دانشآموزان موفق اعطا میشود.
در استان ساسکاچوان مقطع آموزش متوسطه، پایه 10 تا 12 را شامل شده و از 24 واحد تحصیلی تشکیل شده است. گفتنی است که 24 واحد آموزشی مذکور به شرح زیر ارئه میشود:
- واحدهای آموزشی اجباری
- واحدهای آموزشی تخصصی
- واحدهای آموزشی اختیاری
آموزش عالی
ساختار آموزش عالی
رسیدگی و نظارت بر امور مراکز آموزش عالی استان ساسکاچوان در حیطه اختیارات قانونی سازمان آموزش است. در این استان دو دانشگاه همراه با چهار دانشکده وابسته و شش کالج ایالتی، یک مؤسسه آموزش عالی فنی وحرفهای و علوم کاربردی و 10 کالج منطقهای (شامل یک کالج بین استانی تحت نظارت استان آلبرتا و یک کالج دولتی ویژه خدمات آموزشی سرخپوستان ناحیه) و چندین مدرسه کارآموزی و فنی و حرفهای غیررسمی فعالیت دارند. دانشگاههای استانی ساسکاچوان در رشتههای تحصیلی مختلف به دانشجویان موفق مدرک کاردانی و کارشناسی اعطا مینمایند. مؤسسه عالی آموزش فنی و حرفهای و علوم کاربردی استان با عنوان «استست (STAST)» دورههای آموزشی متنوعی در زمینههای فنی و حرفهای و هدایت مستقیم دانشجویان به بازار کار برگزار میکنند. کالجهای منطقهای که در استان ساسکاچوان مستقر میباشند، تحت نظارت دانشگاههای استانی، دورههای رسمی آموزشی برگزار مینمایند. دانشگاههای استانی، کالجهای منطقهای و مؤسسات پلیتکنیک مستقر در استان از لحاظ مدیریت منابع و برنامهریزی آموزشی به صورت کاملاً مستقل اداره میشوند و هیأت مدیره خاص خود را دارند.
مقاطع آموزش عالی
دوره کارشناسی
اغلب رشتههای تحصیلی دانشگاهی این استان به اخذ مدرک کارشناسی عمومی و یا کارشناسی افتخاری منتهی میشوند. دوره کارشناسی چهار سال است و به دو صورت پیوسته و ناپیوسته برگزار میشود. دوره کاردانی از اقسام ناپیوسته این دوره تحصیلی محسوب میشود که مدت زمان آن یک تا دو سال است. دوره کاردانی با نظارت دانشگاهها و کالجهای منطقهای و مؤسسات رسمی فنی و حرفهای برگزار میشود.
دوره کارشناسی ارشد
مقطع کارشناسی ارشد دومین مرحله از تحصیلات دانشگاهی این استان است که معمولاً یک تا دو سال به طول میانجامد. در این دوره تحصیلی دانشجویان موظفاند علاوه بر ارائه پایاننامه تحقیقاتی به پژوهشهای میدانی (Survey) نیز بپردازند.
مقطع دکتری
این دوره تحصیلی عالیترین و سومین مرحله از تحصیلات تکمیلی است. در این استان نیز دوره آموزشی دکتری سه سال تحصیلی است و دانشجویان موظفاند رساله تحقیقاتی ارائه و از آن دفاع کنند. انجام دادن پژوهشهای علمی از دیگر الزامات این دوره آموزشی محسوب میشود.
نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: پذیرش دانشجویان خارجی جهت تحصیل در مؤسسات آموزش عالی این استان نیز منوط به ارائه یکسری از مدارک و مستندات - نظیر مجوز دانشجویی از اداره مهاجرت و اشتغال، برخورداری از ویزای معتبر، برگ معاینه پزشکی، توصیهنامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی- میباشد. در دانشگاه رجینا (Regina) از دانشجویان خارجی دو آزمون زبان تافل و آزمون زبان تخصصی ویژه دانشگاه رجینا به عمل میآید. دانشجویان خارجی ملزم به کسب نمره (550) از کل نمره آزمون تافل و حداقل نمره (180) از آزمون تخصصی زبان انگلیسی دانشگاه رجینا هستند.[۱] [۲][۳]
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا؛ نظام آموزشی استانهای کانادا
کتابشناسی
- ↑ Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.
- ↑ Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.359-361.