نظام آموزشی استان‌های کانادا

از دانشنامه ملل

نظام آموزشی استان بریتیش کلمبیا

نظام آموزش پیش از ‌دانشگاه

در ایالت بریتیش کلمبیا، دوره تحصیلات اجباری (آموزش پایه) 10 سال است. آموزش مذکور از سن شش سالگی آغاز می شود و در سن 16 سالگی خاتمه می‌یابد. نخستین دوره  آموزش ابتدایی است که مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی را دربرمی‌گیرد. طول دوره ابتدایی هفت سال است و سنین 7 تا 14 را شامل می‌شود.

دومین دوره، مقطع راهنمایی (متوسطه اول) است که سه سال به طول می‌انجامد و مقاطع سنی14 تا 17 سال را دربرمی‌گیرد. سومین و آخرین مقطع، دوره متوسطه است که 2 سال  طول می کشد و سنین17 تا 19 سال را شامل می‌شود. اتمام مقطع آموزشی متوسطه تا سن 16 سالگی برای کلیه دانش آموزان اجباری است، اما تا سن 19 سالگی نیز می‌توان آن را پشت سر گذاشت.

نظام آموزش عالی

استان بریتیش کلمبیا چهار دانشگاه ملی، دو دانشگاه تخصصی، پنج کالج دانشگاهی، 11 کالج فنی، سه مؤسسه آموزش استانی، دانشگاه آزاد (OLA) و دو مؤسسه آموزش فرهنگ بومی دارد. دانشگاه‌های این استان در برخی از زمینه‌های علمی، نظیر هنرهای آزاد و حرفه‌ای، به دانشجویان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می‌نمایند. دانشگاه‌های این استان در زمینه مدیریت، تأمین بودجه، پذیرش دانشجو وایجاد رشته وموضوعات آکادمیک کاملاً مستقل عمل می‌نمایند. کالج‌های دانشگاهی در رشته‌های علمی، هنری و دوره‌های فنی و حرفه‌ای به دانشجویان علاقه‌مند آموزش‌های لازم را ارائه می‌کند و در پایان دوره، گواهینامه مربوطه را اعطا می‌نمایند. لازم به ذکر است که دانشجویان دوره تحصیلی خود را در این کالج‌ها می گذرانند، اما مدارک علمی خود را از دانشگاه مرکزی دریافت می‌کنند. کالج‌های استانی نیز آن دسته از برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌کنند که به اعطای گواهینامه و دیپلم در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، فناوری، توسعه و نظایر آن منتهی شود.

مقاطع آموزش عالی

مقطع کارشناسی

اغلب دوره‌های تحصیلی دانشگاهی ارائه شده در بریتیش کلمبیا، به مدارج علمی کارشناسی عمومی یا افتخاری ختم می‌شوند. برای دریافت این دو مدرک دانشگاهی پشت سر گذاردن دوران سه یا چهار ساله آموزش دانشگاهی ضروری است. در این دانشگاه درجه کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی و علوم تجربی اعطا می‌گردد. این دوره تحصیلی شامل دوره‌های سه ساله و یا دوره‌های کوتاه‌مدت یک ساله نیز می‌باشد. برخی از رشته‌های تحصیلی در مقطع آموزش عالی تدریس می‌شوند که عموماً نیازمند ارائه برخی از پیش‌شرط‌های رایج دانشگاهی نمی‌باشند. از این نوع رشته‌ها می‌توان به رشته‌های تحصیلی پرستاری، بازرگانی و آموزشی اشاره نمود.

مقطع کارشناسی ارشد

این درجه دانشگاهی به طور عادی نیازمند پشت سرگذاردن درجه کارشناسی و یا معادل آن است. دوره کارشناسی ارشد برخی از رشته‌های تحصیلی نظیر مدیریت بازرگانی دو سال به طول می‌انجامد. برای به پایان رساندن دوره کارشناسی ارشد دانشجو باید از یک رساله تحقیقاتی دفاع نماید.

مقطع دکتری

درجه دکتری عالی‌ترین مدرک دانشگاهی و سومین دوره مطالعاتی آموزش عالی است. این دوره تحصیلی نیازمند پشت سر گذارندن سه سال مطالعاتی پس از دوره کارشناسی ارشد می‌باشد. از پیش‌شرط‌های اصلی این دوره تحصیلی ارائه و دفاع از یک نظریه تحقیقاتی بدیع و پشت سر گذراندن چند واحد درسی عملی می‌باشد.

صنایع استان بریتیش کلمبیا در زمینه برنامه‌های آموزشی سیاست‌های مشترکی با حوزه آموزش عالی دارند. به عبارت دیگر دانشجویان اغلب رشته‌های آموزشی همزمان با تحصیل به فعالیت در بازار کار می‌پردازند. البته باید متذکر شد که آموزش مشترک - یعنی دانشگاهی و صنعتی- تنها مشمول برخی از رشته‌های تحصیلی می‌شود.[۱] [۲]

نظام آموزشی استان مانیتوبا

آموزش پیش از دانشگاه

آموزش اجباری (آموزش پایه) در این استان از شش سالگی آغاز می‌شود و 10 سال به طول می‌انجامد. آموزش ابتدایی  نخستین مرحله و مدت آن چهار سال است (6 تا 10 سالگی). سپس مقطع راهنمایی آغاز می‌شود. مدت این دوره نیز چهار سال است (10 تا 14 سالگی). دوره آموزش متوسطه آخرین مرحله آموزش پایه است که چهار سال به طول می‌انجامد. (14 تا 18 سال).

نظام آموزش عالی

چنان‌که ذکر شد، آموزش عالی در این کشور در حیطه اختیارات قانونی استان‌ها است و از طریق دانشگاه‌ها، کالج‌های استانی و مؤسسات فنی و حرفه‌ای ارائه می‌گردد که رشته‌های تحصیلی متنوعی را تحت پوشش آموزش خود دارند. مؤسسات فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای برگزار می‌کنند و در پایان دوره دیپلم یا گواهینامه فنی و حرفه‌ای به دانشجویان داده می‌شود. در این کشور تنها دانشگاه‌ها مجازند مدارک تحصیلی ویژه آموزش عالی به دانش‌آموختگان بدهند. کالج‌های استانی و مؤسسات فنی و حرفه‌ای چنین اختیاری ندارند. دانشگاه‌ها از لحاظ مدیریتی و دسترسی به منابع مالی کاملاً مستقل عمل می کنند و رسیدگی به کلیه امور آموزش عالی کشور را در برنامه کاری خود دارند. کادر اصلی هیأت مدیره کالج‌های استانی و مؤسسات فنی و حرفه‌ای عموماً متشکل از نمایندگان دولتی- استانی چندگانه کشور می‌باشند. در استان مانیتوبا، علاوه‌بر مؤسسات و کالج‌های دولتی، مؤسسات و کالج‌های خصوصی نیز فعالیت دارند و دوره‌های مختلف آموزشی برگزار می‌کنند. از سال 1993 میلادی، کالج‌های استان مانیتوبا به صورت مستقل از دانشگاه‌ها و براساس تصمیمات هیأت مدیره خود فعالیت می‌نمایند.

مقاطع آموزش عالی

مقطع کارشناسی

اغلب رشته‌های کارشناسی در این استان شامل درجات علمی کارشناسی عمومی و کارشناسی افتخاری می‌باشند که سه تا چهار سال به طول می‌انجامند. البته باید توجه داشت که مقطع کارشناسی دوره آموزشی یک تا سه ساله فوق‌دیپلم (کاردانی) و دوره کوتاه‌مدت و فشرده تخصصی یکساله آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز شامل می‌شود.

مقطع کارشناسی ارشد

حضور در آموزش‌های این دوره دانشگاهی مستلزم گذراندن دوره آموزشی یک‌ ساله پس از طی دوره کارشناسی عمومی است. تحصیل در برخی از رشته‌های تحصیلی -  نظیر مدیریت بازرگانی – نیازمند گذراندن دوره دو ساله کارشناسی ارشد است. گفتنی است که جهت فارغ‌التحصیلی دانشجویان موظف به ارائه پروژه تحقیقاتی مطلوب می‌باشند.

مقطع دکتری

درجه علمی دکتری عالی‌ترین نشان آموزش عالی دانشگاه‌های این استان و دوره سوم آموزش عالی است. حضور در این دوره تحصیلی مستلزم گذراندن دوره سه ساله آموزشی پس از مقطع کارشناسی ارشد است و دانشجو باید در پایان دوره تحصیلی از رساله اختصاصی خود دفاع نماید. علاوه‌بر ارائه و دفاع از رساله دکتری، ارائه فعالیت‌های زمینه‌ای نیز از پیش‌شرط‌های این مقطع آموزشی به شمار می‌رود.

نحوه پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی

جهت پذیرش در این دوره، علاوه‌بر گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه، ارایه گواهی از مدرسان محل تحصیل نیز الزامی است. این در حالی است که هریک از مؤسسات آموزش عالی سیاست‌ها و معیارهای پذیرش منحصر به فرد خود را دارند.

چگونگی و ضوابط پذیرش دانشجویان خارجی

در استان مانیتوبا نیز به تبعیت از دولت فدرال، دانشجوی خارجی به شخصی اطلاق می‌شود که نه شهروند کانادا است و نه تابعیت کامل این کشور را در اختیار دارد. به عبارت دیگر، شهروندان کانادا دانشجویان خارجی را با عنوان «دانشجوی بین‌المللی» می‌شناسند. این قبیل دانشجویان تنها در برخی از رشته‌های خاص دانشگاهی و یا فنی‌حرفه‌ای پذیرفته می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی جهت ورود به دانشگاه‌های این استان  نیازمند دریافت «مجوز دانشجویی» از اداره کار و مهاجرت کانادا می‌باشند. گاهی اوقات نیز اجازه‌نامه دیپلماتیک از دانشجوی خارجی درخواست می‌شود. داشتن ضامن مالی، ویزا، توصیه‌نامه از یک مؤسسه آموزش عالی، برگ معاینه پزشکی و صلاحیت زبانی از دیگر پیش‌شرط‌های تعیین شده برای دانشجویان خارجی محسوب می‌شود.[۳] [۴]

نظام آموزشی استان نیوفاوندلند

پیش‌ از دانشگاه

دوره آموزش اجباری (مقدماتی) در این استان 11 سال است (5 تا 16 سالگی). نخستین مرحله، مقطع ابتدایی به مدت سه سال است (کودکان سنین 6 تا 9 سال). پس از آن دوره مقدماتی متوسطه (راهنمایی) است که طول تحصیل در آن پنج سال است (سنین 10 تا 15). سومین مرحله نیز آموزش متوسطه است که مدت تحصیل در آن سه سال است (سنین 16 تا 19).

دراین استان رایج‌ترین روش ارزشیابی تحصیلی روش نمره‌ای از صفر تا 100 و ارزشیابی حروفی می‌باشد.

آموزش عالی

بررسی‌هایی که در سطح استان انجام شده است نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر متوسط سن ورودی‌های دانشگاه، به‌ویژه در آموزش تکمیلی (کارشناسی ارشد)، روبه افزایش نهاده است. اطلاعات آماری منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا نیز نشان می‌دهد که 49 درصد مردان و 34 درصد زنان این استان تحصیلات دانشگاهی دارند. در این بررسی 64 درصد پاسخگویان اعلام نمودند که تنها برای دستیابی به شغل مورد نظر خود وارد دانشگاه شده‌اند. 31 درصد دیگر از آنان نیز هدف از ورود به دانشگاه را اخذ مدرک دانشگاهی عنوان کرده‌اند. 19 درصد رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها و 14 درصد رشته‌ها از طریق کالج‌ها به دانشجویان ارائه شده است.

از جمله مؤسسات آموزش عالی این استان می‌توان به دانشگاه ام.یو.ان (M.U.N.) و کالج استانی نیوفوندلند اشاره نمود. در این کالج برنامه‌های آموزشی متنوع وعلوم فنی و حرفه‌ای به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. گفتنی است که در کالج استانی نیوفوندلند دوره آموزش علوم دریایی و شیلات تحت نظارت دانشگاه ام.یو.ان برگزار می‌شود. مؤسسات آموزش عالی این استان نیز نظیر دیگر استان‌های کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته شامل مؤسساتی هستند که مجوز اعطای مدارک تحصیلی دارند. دانشگاه ام.یو.ان از این نمونه می‌باشد. دسته دیگر مؤسساتی می‌باشند که  چنین مجوزی ندارند و تنها دوره‌های ناپیوسته آموزش دانشگاهی برگزار می کنند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به مؤسسات آموزش عالی فنی و حرفه‌ای اشاره نمود. دانشگاه ام.یو.ان نیز نظیر سایر دانشگاه‌ها از لحاظ مدیریت، برنامه‌ریزی و سایر مقرارت دانشگاهی کاملاً مستقل است. مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای این استان هیأت مدیره (متشکل از نمایندگان واحد آموزش) دارند. علاوه‌بر مؤسسات دولتی پیش گفته، مؤسسات خصوصی دیگری نیز به امور آموزش عالی رسیدگی می‌نمایند.

مقاطع آموزش عالی

مقطع کارشناسی

اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های نیوفوندلند به دریافت گواهی کارشناسی منتهی می‌گردد. این مقطع چهار سال به طول آلبرتامی‌انجامد. دوره تحصیلی سه ساله، موسوم به فوق‌دیپلم، به صورت ناپیوسته ارائه می‌شود. دوره تحصیلی فوق برای رشته‌هایی نظیر پرستاری، بازرگانی و آموزش به صورت پیوسته است و دانشجویان در پایان موفق به اخذ مدرک کارشناسی می‌شوند.

مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد معمولاً یک سال است و افراد پس از اتمام دوره کارشناسی می‌توانند در آن حضور یابند. دوره کارشناسی ارشد برای برخی از رشته‌های تحصیلی، نظیر مدیریت بازرگانی، دو سال به طول می‌انجامد. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان موظف‌اند، علاوه‌بر ارایه پایان‌نامه تحقیقاتی، در رشته تخصصی خود فعالیت تحقیقاتی نیز داشته باشند.

مقطع دکتری

در این استان نیز دوره دکتری عالی‌ترین دوره آموزشی موجود در دانشگاه‌ است. لازمه ورود به این دوره پشت سر گذاردن سه سال تحصیل پس از مقطع آموزشی کارشناسی ارشد، ارائه و دفاع از رساله دکتری و فعالیت در حوزه مرتبط با مطالعاتی می‌باشد.

نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: در استان نیوفوندلند هیچ‌گونه سهمیه‌بندی خاصی وجود ندارد و دانشجویان خارجی (به جز برخی از رشته‌ها که در آنها الویت  تحصیل با شهروندان این استان است) قادرند بدون هیچ‌گونه محدودیتی در دانشگاه‌های این استان تحصیل کنند. البته لازم به یادآوری است که دانشجویان خارجی برای ثبت نام در دانشگاه باید اجازه‌نامه اداره کار و مهاجرت کانادا، ویزای معتبر، ضامن مالی، توصیه‌نامه دانشگاهی یکی از مؤسسات آموزشی کانادایی، برگه معاینه پزشکی و گواهینامه صلاحیت زبانی را ارائه نمایند.[۵] [۶]

نظام آموزشی استان آلبرتا

آموزش پیش‌ از دانشگاه

آموزش پایه (ابتدایی) در استان آلبرتا کانادا 10 سال به طول می‌انجامد (سنین 6 تا 15 سالگی). نخستین دوره آموزشی در این استان مقطع ابتدایی است که شش سال  طول می‌کشد (سنین 6 تا 12 سال). پس از آن دوره متوسطه اول (راهنمایی) است که مدت تحصیل در آن سه سال می‌باشد (سنین 12 تا 15 سال). مقطع آموزشی متوسطه (دبیرستان) نیز سه سال به طول می انجامد (سنین 15 تا 18 سال).

آموزش عالی

ساختار آموزش عالی

ازمهم‌ترین مؤسسات آموزش عالی این استان می‌توان به کالج آلبرتا، دانشگاه پلی‌تکنیک، دانشگاه آلبرتا و کالج فنی حرفه‌ای اشاره نمود. در این استان حق اعطای مدارک تحصیلی و علمی منحصر به دانشگاه‌ها است. سایر مؤسسات تنها مجاز به ارائه دوره‌های آموزشی می‌باشند. البته باید توجه داشت که کالج استان نوعی مدرک جدید، با عنوان مدرک علمی- کاربردی، اعطا می‌کند که هدف آن آماده نمودن شهروندان آلبرتایی جهت پرداختن به آموزش ضمن خدمت است. جهت دریافت مدارک علمی- کاربردی پشت سر گذراندن شش ترم تحصیلی رسمی به ضمیمه دو ترم آموزش عملی الزامی است. گفتنی است که دانشگاه‌های این استان از لحاظ مدیریت و برنامه‌ریزی تحصیلی کاملاً مستقل هستند و هیأت مدیره کالج‌ها و مؤسسات پلی‌تکنیک توسط نمایندگان دولتی مشخص و معرفی می‌شوند.

آموزش عالی

دوره کارشناسی

دوره کارشناسی  معمولاً چهار سال به طول می‌انجامد و در پایان دوره دانشجویان موفق به اخذ مدرک کارشناسی عمومی یا کارشناسی افتخاری می‌گردند. دوره آموزش کاردانی نیز زیرمجموعه‌ای از این دوره است، معمولاً یک تا سه سال به طول می‌انجامد و به دو صورت پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه استانی به دانشجویان ارائه می‌شود.

دوره کارشناسی ارشد

دوره تحصیلی کارشناسی ارشد یک سال است و پس از دوره کارشناسی، دومین مرحله از تحصیلات عالیه دانشگاهی است. در این دوره دانشجویان موظف‌اند پایان‌نامه تدوین کنند و به  فعالیت تحقیقاتی در حوزه تخصصی خود بپردازند.

دوره دکتری

این مقطع  عالی‌ترین دوره دانشگاهی استان‌های کانادا، به جز استان کبک، محسوب می‌شود. این دوره آموزشی سومین و آخرین مرحله از تحصیلات تکمیلی را تشکیل می‌دهد. دانشجویان در این دوره موظف‌اند رساله تحقیقاتی ارایه و در رشته تخصصی خود  فعالیت تحقیقاتی نمایند.

نظام آموزشی استان انتاریو

آموزش عالی

استان اونتاریو از استان‌های فعال در حوزه آموزش عالی محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین مؤسسات آموزشی عالی این استان می‌توان به مراکز آموزشی ذیل اشاره نمود:

o     دانشگاه استانی

o     کالج استانی

o     کالج غیررسمی فنی و حرفه‌ای

o     کالج هنرهای کاربردی  

از جمله مهم‌ترین نهادهای دست‌اندرکار نظام آموزش عالی استان می‌توان به نهادهای زیر اشاره نمود:

o     واحد آموزش

o     هیأت امنای کالج فنی حرفه‌ای و دانشکده هنرهای کاربردی

o     شورای مرکز دانشگاه‌ها و کالج‌های استانی

o     انجمن ملی کالج‌های فنی و هنری

سال تحصیلی این استان ماه سپتامبر آغاز می شود و تا ماه ژوئن ادامه می‌یابد. زبان آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی استان انگلیسی و فرانسه است.

مقاطع آموزش عالی

مقطع کارشناسی

اغلب دوره‌های آموزشی دانشگاهی در این استان به اخذ گواهی کارشناسی عمومی یا کارشناسی افتخاری منتهی می‌شود. این دوره معمولاً چهار سال به طول می‌انجامد. دوره‌های کارشناسی به دو صورت پیوسته و ناپیوسته برگزار می‌گردد. دوره آموزشی کاردانی ازجمله دوره‌های آموزشی ناپیوسته محسوب می‌شود.

مقطع کارشناسی ارشد

این دوره معمولاً یکسال به طول می‌انجامد. البته در برخی از رشته‌های تحصیلی، نظیر مدیریت بازرگانی، آموزش مذکور دو ساله است. در این دوره دانشجویان موظف‌اند پایان‌نامه ارایه کنندو در رشته تخصصی خود فعالیت پژوهشی نمایند. این دوره نیز مانند دوره کارشناسی به دو صورت پیوسته و ناپیوسته برگزار می‌شود.

مقطع دکتری

عالی‌ترین دوره آموزشی دانشگاه‌های این ایالت است. این دوره معمولاً سه سال طول می کشد و دانشجویان این دوره موظف‌اند رساله تحقیقاتی ارائه نمایند.

نحوه پذیرش دانشجویان خارجی

دانشجویان خارجی علاقه‌مند به تحصیل در استان اونتاریو موظف‌اند تشریفات قانونی این کشور را رعایت نمایند. آن ها باید در بدو ورود به کشور از اداره مهاجرت و اشتغال کانادا مجوز دانشجویی دریافت کنند و مدارک دیگر، اعم از ویزای معتبر دانشجویی، برگه معاینه پزشکی، توصیه‌نامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی، را نیز به پیوست آن ارائه نمایند.[۷] [۸]

نظام آموزشی استان ساسکاچوان

آموزش پیش از دانشگاه

آموزش پایه در این استان هفت سال است. (7 تا 14 سال). آموزش ابتدایی در این استان شش سال به طول می‌انجامد (سنین 5 تا 11 سال). دومین مرحله متوسطه اول (آموزش راهنمایی) است و چهار سال به طول می انجامد وافراد سنین 11 تا 14 سال را شامل می‌شود. دروه  متوسطه نیز سه سال است (سنین 15 تا 18). در پایان این دروه گواهینامه دیپلم متوسطه به دانش‌آموزان موفق اعطا می‌شود.

در استان ساسکاچوان مقطع آموزش متوسطه، پایه 10 تا 12 را شامل شده و از 24 واحد تحصیلی تشکیل شده است. گفتنی است که 24 واحد آموزشی مذکور به شرح زیر ارئه می‌شود:

o  واحدهای آموزشی اجباری

o  واحدهای آموزشی تخصصی

o  واحدهای آموزشی اختیاری

آموزش عالی

ساختار آموزش عالی

رسیدگی و نظارت بر امور مراکز آموزش عالی استان ساسکاچوان در حیطه اختیارات قانونی سازمان آموزش است. در این استان دو دانشگاه همراه با چهار دانشکده وابسته و شش کالج ایالتی، یک مؤسسه آموزش عالی فنی و‌حرفه‌ای و علوم کاربردی و 10 کالج منطقه‌ای (شامل یک کالج بین استانی تحت نظارت استان آلبرتا و یک کالج دولتی ویژه خدمات آموزشی سرخ‌پوستان ناحیه) و چندین مدرسه کارآموزی و فنی و حرفه‌ای غیررسمی فعالیت دارند. دانشگاه‌های استانی ساسکاچوان در رشته‌های تحصیلی مختلف به دانشجویان موفق مدرک کاردانی و کارشناسی اعطا می‌نمایند. مؤسسه عالی آموزش فنی و حرفه‌ای و علوم کاربردی استان با عنوان «استست (STAST)» دوره‌های آموزشی متنوعی در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای و هدایت مستقیم دانشجویان به بازار کار برگزار می‌کنند. کالج‌های منطقه‌ای که در استان ساسکاچوان مستقر می‌باشند، تحت نظارت دانشگاه‌های استانی، دوره‌های رسمی آموزشی برگزار می‌نمایند. دانشگاه‌های استانی، کالج‌های منطقه‌ای و مؤسسات پلی‌تکنیک مستقر در استان از لحاظ مدیریت منابع و برنامه‌ریزی آموزشی به صورت کاملاً مستقل اداره می‌شوند و هیأت مدیره خاص خود را دارند.

مقاطع آموزش عالی

دوره کارشناسی

اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاهی این استان به اخذ مدرک کارشناسی عمومی و یا کارشناسی افتخاری منتهی می‌شوند. دوره کارشناسی چهار سال است و به دو صورت پیوسته و ناپیوسته برگزار می‌شود. دوره کاردانی از اقسام ناپیوسته این دوره تحصیلی محسوب می‌شود که مدت زمان آن یک تا دو سال است. دوره کاردانی با نظارت دانشگاه‌ها و کالج‌های منطقه‌ای و مؤسسات رسمی فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

دوره کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد دومین مرحله از تحصیلات دانشگاهی این استان است که معمولاً یک تا دو سال به طول می‌انجامد. در این دوره تحصیلی دانشجویان موظف‌اند علاوه بر ارائه پایان‌نامه تحقیقاتی به پژوهش‌های میدانی (Survey) نیز بپردازند.

مقطع دکتری

این دوره تحصیلی عالی‌ترین و سومین مرحله از تحصیلات تکمیلی است. در این استان نیز دوره آموزشی دکتری سه سال تحصیلی است و دانشجویان موظف‌اند رساله تحقیقاتی ارائه و از آن دفاع کنند. انجام دادن پژوهش‌های علمی از دیگر الزامات این دوره آموزشی محسوب می‌شود.

نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: پذیرش دانشجویان خارجی جهت تحصیل در مؤسسات آموزش عالی این استان نیز منوط به ارائه یکسری از مدارک و مستندات - نظیر مجوز دانشجویی از اداره مهاجرت و اشتغال، برخورداری از ویزای معتبر، برگ معاینه پزشکی، توصیه‌نامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی- می‌باشد. در دانشگاه رجینا (Regina) از دانشجویان خارجی دو آزمون زبان تافل و آزمون زبان تخصصی ویژه دانشگاه رجینا به عمل می‌آید. دانشجویان خارجی ملزم به کسب نمره (550) از کل نمره آزمون تافل و حداقل نمره (180) از آزمون تخصصی زبان انگلیسی دانشگاه رجینا هستند.[۹] [۱۰]

نظام آموزشی استان کبک

آموزش پیش از دانشگاه

تحصیلات پایه در استان کبک 9 سال است (سنین 6 تا 15 سال). نخستین مقطع آموزشی در این استان ابتدایی است که 6 سال به طول می‌انجامد (سنین 6 تا 12 سال). دومین مقطع متوسطه است و مدت آن پنج سال می‌باشد (سنین 12 تا 17 سال). در پایان دوره آموزش پیش‌دانشگاهی، گواهینامه دیپلم متوسطه ارائه می‌شود.

نظام ارزشیابی تحصیلی

نظام ارزشیابی تحصیلی مقطع آموزش پایه

در این استان ارزشیابی تحصیلی آموزش پایه با معیار درصدی و از صفر تا صد به شرح زیر طراحی شده است:

o  بالاترین نمره: 100 درصد

o  متوسط: 60 درصد

o  ضعیف: صفر تا پنجاه درصد

نظام ارزشیابی تحصیلی در مؤسسات مختلف آموزش عالی این استان با یکدیگر تفاوت دارند. در کالج‌ها نمرات پایین‌تر از 60 درصد و در دانشگاه‌ها نمرات پایین‌تر از 50 درصد جزء نمرات مشروط  به حساب می‌آیند.

آموزش عالی

ساختار نظام آموزش عالی: رسیدگی و نظارت بر امور آموزش عالی در حیطه اختیارات قانونی استان است. در استان کبک، دانشگاه‌ها و کالج‌های استانی مسئولیت اداره و نظارت بر امور آموزش عالی را برعهده دارند. در این استان 9 مؤسسه آموزش عالی فعالیت دارند که دوره‌های آموزش دانشگاهی را ارائه می‌کنند. نزدیک به 71 درصد بودجه این دانشگاه‌ها توسط دولت محلی تأمین می‌شود. از 9 دانشگاه مذکور، 8 دانشگاه پروانه فعالیت خصوصی دارند. دانشگاه کبک، (DE QUEBEC) که مؤسسه‌ای دولتی است، 12 دانشکده در سراسر استان دارد. دولت محلی استان کبک بخش عمده‌ای از بودجه مؤسسات آموزش عالی را تأمین می‌نماید، اما این مؤسسات از لحاظ مدیریت منابع و برنامه‌ریزی تحصیلی کاملاً مستقل عمل می‌نمایند. از 9 مؤسسه آموزش عالی این استان 6 مؤسسه در خدمت جمعیت فرانسوی زبان و سه مؤسسه ویژه جمعیت انگلیسی زبان می‌باشند. کالج‌های این استان آموزش‌های فنی و عمومی به دانشجویان ارائه می دهند و امکان ارائه آموزش‌های آکادمیک و عملی را برای دانش‌آموزان استانی فراهم می‌آورند. چنانچه دانش‌آموزان این قبیل کالج‌ها متقاضی شرکت در دوره‌های آموزش عالی باشند، ملزم به پشت سر گذاردن دوره آموزش پیش‌دانشگاهی هستند. گواهینامه‌های دوره‌های آموزش مؤسسات آموزشی عالی استان پس از تأیید وزیر آموزش اعطا می‌شود.

نحوه پذیرش دانشجویان خارجی

در این استان، نظیر سایر استان‌های این کشور، دانشجویان خارجی ملزم‌اند قبل از ورود به قلمرو کشور، ابتدا از اداره مهاجرت و اشتغال کانادا مجوز دانشجویی دریافت نمایند. مدارکی نظیر بیمه‌نامه درمانی از یک مؤسسه درمانی کانادایی، برگ معاینه پزشک معتمد اداره عزیمت، ضمانت مالی، توصیه‌نامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی نیز از الزامات اخذ پذیرش دانشگاهی می باشد.

تأیید مطالعات و مدارک علمی

دانش‌آموزانی که دوره‌های آموزشی فنی- حرفه‌ای سه ساله را با موفقیت پشت سر گذارند، می‌توانند جهت ورود به مقاطع بالاتر آموزشی اقدام نمایند. در سال تحصیلی 1991-1990 میلادی، 17 درصد از فارغ‌التحصیلان این قبیل مدارس، در دوره‌های آموزشی دانشگاهی ثبت نام نمودند. در استان کبک ارزشیابی مدارک تحصیلی برعهده اداره مهاجرت و انجمن جوامع فرهنگی کشور می‌باشد. دانشگاه‌ها، واحد آموزش، وزارت علوم و آموزش عالی و نهادهای رسمی استانی نیز در این امر دخالت دارند.[۱۱] [۱۲][۱۳]

نیز نگاه کنید به

نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا؛ آموزش عالی کانادا

کتابشناسی

  1. Dunae, P. A. (Ed.). (2003). 100 years of advanced education, 1901-2001: Higher education and advanced teacher training in British Columbia. retrieved from http://records.viu.ca/+homeroom/content/postsec/postsec.htm
  2. Logan, H. T. (1958). Tuum est: A history of the University of British Columbia. Mitchell Press.
  3. Gregor, A. D. (1997). Higher education in Manitoba. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 113-146). Garland Publishing.
  4. Gregor, A. D. (1997). Higher education in Manitoba. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 113-146). Garland Publishing.
  5. Bindon, K., & Wilson, P. (1997). Newfoundland: More Canadian than British, but longer getting there. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 147-172). Garland Publishing.
  6. Jensen, S. (2002). Higher education in Newfoundland.
  7. Alberta Centennial Education Savings Plan. (2011). Alberta advanced education and technology.
  8. Alberta Centennial Education Savings Plan Quick Facts. (2011). Human Resources and Skills Development Canada. Retrieved November 28, 2023.
  9. Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.
  10. Muir, W. R. (1997). Higher education in Saskatchewan. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada (pp. 123–145). Garland.
  11. Béchard, B.-M. (2006). The Quebec higher education system in the Canadian context and informationally [Lecture]. Université de Sherbrooke at Fu Jen University. retrieved from http://www.usherbrooke.ca/accueil/direction/allocutions/2006/taiwan-061019.html
  12. Henchey, N., & Burgess, D. (1987). Between past and future: Quebec education in transition. Detselig Enterprises Limited.
  13. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.348-364.