نظام آموزشی استان کبک کانادا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
=== آموزش پیش از دانشگاه ===
=== آموزش پیش از دانشگاه ===
تحصیلات پایه در استان کبک 9 سال است (سنین 6 تا 15 سال). نخستین مقطع آموزشی در این استان ابتدایی است که 6 سال به طول می‌انجامد (سنین 6 تا 12 سال). دومین مقطع متوسطه است و مدت آن پنج سال می‌باشد (سنین 12 تا 17 سال). در پایان دوره آموزش پیش‌دانشگاهی، گواهینامه دیپلم متوسطه ارائه می‌شود.
تحصیلات پایه در استان [[استان کبک کانادا|کبک]] 9 سال است (سنین 6 تا 15 سال). نخستین مقطع آموزشی در این استان [[آموزش های ابتدایی کانادا|ابتدایی]] است که 6 سال به طول می‌انجامد (سنین 6 تا 12 سال). دومین مقطع [[آموزش متوسطه کانادا|متوسطه]] است و مدت آن پنج سال می‌باشد (سنین 12 تا 17 سال). در پایان دوره آموزش پیش‌دانشگاهی، گواهینامه دیپلم [[آموزش متوسطه کانادا|متوسطه]] ارائه می‌شود.


=== نظام ارزشیابی تحصیلی ===
=== نظام ارزشیابی تحصیلی ===
خط ۷: خط ۷:
در این استان ارزشیابی تحصیلی آموزش پایه با معیار درصدی و از صفر تا صد به شرح زیر طراحی شده است:
در این استان ارزشیابی تحصیلی آموزش پایه با معیار درصدی و از صفر تا صد به شرح زیر طراحی شده است:


o  بالاترین نمره: 100 درصد
* بالاترین نمره: 100 درصد
 
* متوسط: 60 درصد
o  متوسط: 60 درصد
* ضعیف: صفر تا پنجاه درصد
 
o  ضعیف: صفر تا پنجاه درصد


نظام ارزشیابی تحصیلی در مؤسسات مختلف آموزش عالی این استان با یکدیگر تفاوت دارند. در کالج‌ها نمرات پایین‌تر از 60 درصد و در دانشگاه‌ها نمرات پایین‌تر از 50 درصد جزء نمرات مشروط  به حساب می‌آیند.
نظام ارزشیابی تحصیلی در مؤسسات مختلف آموزش عالی این استان با یکدیگر تفاوت دارند. در کالج‌ها نمرات پایین‌تر از 60 درصد و در دانشگاه‌ها نمرات پایین‌تر از 50 درصد جزء نمرات مشروط  به حساب می‌آیند.


=== آموزش عالی ===
=== آموزش عالی ===
ساختار نظام آموزش عالی: رسیدگی و نظارت بر امور آموزش عالی در حیطه اختیارات قانونی استان است. در استان کبک، دانشگاه‌ها و کالج‌های استانی مسئولیت اداره و نظارت بر امور آموزش عالی را برعهده دارند. در این استان 9 مؤسسه آموزش عالی فعالیت دارند که دوره‌های آموزش دانشگاهی را ارائه می‌کنند. نزدیک به 71 درصد بودجه این دانشگاه‌ها توسط دولت محلی تأمین می‌شود. از 9 دانشگاه مذکور، 8 دانشگاه پروانه فعالیت خصوصی دارند. دانشگاه کبک، (DE QUEBEC) که مؤسسه‌ای دولتی است، 12 دانشکده در سراسر استان دارد. دولت محلی استان کبک بخش عمده‌ای از بودجه مؤسسات آموزش عالی را تأمین می‌نماید، اما این مؤسسات از لحاظ مدیریت منابع و برنامه‌ریزی تحصیلی کاملاً مستقل عمل می‌نمایند. از 9 مؤسسه آموزش عالی این استان 6 مؤسسه در خدمت جمعیت فرانسوی زبان و سه مؤسسه ویژه جمعیت انگلیسی زبان می‌باشند. کالج‌های این استان آموزش‌های فنی و عمومی به دانشجویان ارائه می دهند و امکان ارائه آموزش‌های آکادمیک و عملی را برای دانش‌آموزان استانی فراهم می‌آورند. چنانچه دانش‌آموزان این قبیل کالج‌ها متقاضی شرکت در دوره‌های آموزش عالی باشند، ملزم به پشت سر گذاردن دوره آموزش پیش‌دانشگاهی هستند. گواهینامه‌های دوره‌های آموزش مؤسسات آموزشی عالی استان پس از تأیید وزیر آموزش اعطا می‌شود.
ساختار نظام آموزش عالی: رسیدگی و نظارت بر امور آموزش عالی در حیطه اختیارات قانونی استان است. در استان [[استان کبک کانادا|کبک]]، دانشگاه‌ها و کالج‌های استانی مسئولیت اداره و نظارت بر امور آموزش عالی را برعهده دارند. در این استان 9 مؤسسه آموزش عالی فعالیت دارند که دوره‌های آموزش دانشگاهی را ارائه می‌کنند. نزدیک به 71 درصد بودجه این دانشگاه‌ها توسط دولت محلی تأمین می‌شود. از 9 دانشگاه مذکور، 8 دانشگاه پروانه فعالیت خصوصی دارند. دانشگاه [[استان کبک کانادا|کبک]]، ([https://www.quebec.ca/en DE QUEBEC]) که مؤسسه‌ای دولتی است، 12 دانشکده در سراسر استان دارد. دولت محلی استان [[استان کبک کانادا|کبک]] بخش عمده‌ای از بودجه مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] را تأمین می‌نماید، اما این مؤسسات از لحاظ مدیریت منابع و برنامه‌ریزی تحصیلی کاملاً مستقل عمل می‌نمایند. از 9 مؤسسه [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] این استان 6 مؤسسه در خدمت جمعیت فرانسوی زبان و سه مؤسسه ویژه جمعیت انگلیسی زبان می‌باشند. کالج‌های این استان آموزش‌های فنی و عمومی به دانشجویان ارائه می دهند و امکان ارائه آموزش‌های آکادمیک و عملی را برای دانش‌آموزان استانی فراهم می‌آورند. چنانچه دانش‌آموزان این قبیل کالج‌ها متقاضی شرکت در دوره‌های آموزش عالی باشند، ملزم به پشت سر گذاردن دوره آموزش پیش‌دانشگاهی هستند. گواهینامه‌های دوره‌های آموزش مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزشی عالی]] استان پس از تأیید وزیر آموزش اعطا می‌شود.


=== نحوه پذیرش دانشجویان خارجی ===
=== نحوه پذیرش دانشجویان خارجی ===
در این استان، نظیر سایر استان‌های این کشور، دانشجویان خارجی ملزم‌اند قبل از ورود به قلمرو کشور، ابتدا از اداره مهاجرت و اشتغال [[کانادا]] مجوز دانشجویی دریافت نمایند. مداركی نظیر بیمه‌نامه درمانی از یک مؤسسه درمانی کانادایی، برگ معاینه پزشک معتمد اداره عزیمت، ضمانت مالی، توصیه‌نامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی نیز از الزامات اخذ پذیرش دانشگاهی می باشد.
در این استان، نظیر سایر استان‌های این کشور، دانشجویان خارجی ملزم‌اند قبل از ورود به قلمرو کشور، ابتدا از اداره مهاجرت و اشتغال [[کانادا]] مجوز دانشجویی دریافت نمایند. مدارکی نظیر بیمه‌نامه درمانی از یک مؤسسه درمانی کانادایی، برگ معاینه پزشک معتمد اداره عزیمت، ضمانت مالی، توصیه‌نامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی نیز از الزامات اخذ پذیرش دانشگاهی می باشد.


=== تأیید مطالعات و مدارک علمی ===
=== تأیید مطالعات و مدارک علمی ===
دانش‌آموزانی که دوره‌های آموزشی فنی- حرفه‌ای سه ساله را با موفقیت پشت سر گذارند، می‌توانند جهت ورود به مقاطع بالاتر آموزشی اقدام نمایند. در سال تحصیلی 1991-1990 میلادی، 17 درصد از فارغ‌التحصیلان این قبیل مدارس، در دوره‌های آموزشی دانشگاهی ثبت نام نمودند. در استان کبک ارزشیابی مدارک تحصیلی برعهده اداره مهاجرت و انجمن جوامع فرهنگی کشور می‌باشد. دانشگاه‌ها، واحد آموزش، وزارت علوم و آموزش عالی و نهادهای رسمی استانی نیز در این امر دخالت دارند.<ref>Béchard, Bruno-Marie., (2006), "The Qubece Higher Education System in the Canadian Context and informationally”, Université de Sherbrooke at Fu Jen University, Retrieved May 20, from <nowiki>http://www.usherbrooke.ca/accueil/direction/allocutions/2006/taiwan-061019.html</nowiki>.</ref> <ref>Henchey, N. and Burgess, D., (1987), “Between Past and Future: Quebec Education in Transition”, Calgary: Detselig Enterprises Limited.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی</ref>
دانش‌آموزانی که دوره‌های آموزشی فنی- حرفه‌ای سه ساله را با موفقیت پشت سر گذارند، می‌توانند جهت ورود به مقاطع بالاتر آموزشی اقدام نمایند. در سال تحصیلی 1991-1990 میلادی، 17 درصد از فارغ‌التحصیلان این قبیل مدارس، در دوره‌های آموزشی دانشگاهی ثبت نام نمودند. در استان [[استان کبک کانادا|کبک]] ارزشیابی مدارک تحصیلی برعهده اداره مهاجرت و انجمن جوامع فرهنگی کشور می‌باشد. دانشگاه‌ها، واحد آموزش، وزارت علوم و [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] و نهادهای رسمی استانی نیز در این امر دخالت دارند.<ref>Béchard, B.-M. (2006). The Quebec higher education system in the Canadian context and informationally [Lecture]. Université de Sherbrooke at Fu Jen University. retrieved from http://www.usherbrooke.ca/accueil/direction/allocutions/2006/taiwan-061019.html</ref> <ref>Henchey, N., & Burgess, D. (1987). Between past and future: Quebec education in transition. Detselig Enterprises Limited.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.362-364.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
*[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا]]
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا]]؛ [[نظام آموزشی استان‌های کانادا]]
*[[نظام آموزشی استان‌های کانادا]]
==کتابشناسی==
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۳۹

آموزش پیش از دانشگاه

تحصیلات پایه در استان کبک 9 سال است (سنین 6 تا 15 سال). نخستین مقطع آموزشی در این استان ابتدایی است که 6 سال به طول می‌انجامد (سنین 6 تا 12 سال). دومین مقطع متوسطه است و مدت آن پنج سال می‌باشد (سنین 12 تا 17 سال). در پایان دوره آموزش پیش‌دانشگاهی، گواهینامه دیپلم متوسطه ارائه می‌شود.

نظام ارزشیابی تحصیلی

نظام ارزشیابی تحصیلی مقطع آموزش پایه

در این استان ارزشیابی تحصیلی آموزش پایه با معیار درصدی و از صفر تا صد به شرح زیر طراحی شده است:

  • بالاترین نمره: 100 درصد
  • متوسط: 60 درصد
  • ضعیف: صفر تا پنجاه درصد

نظام ارزشیابی تحصیلی در مؤسسات مختلف آموزش عالی این استان با یکدیگر تفاوت دارند. در کالج‌ها نمرات پایین‌تر از 60 درصد و در دانشگاه‌ها نمرات پایین‌تر از 50 درصد جزء نمرات مشروط  به حساب می‌آیند.

آموزش عالی

ساختار نظام آموزش عالی: رسیدگی و نظارت بر امور آموزش عالی در حیطه اختیارات قانونی استان است. در استان کبک، دانشگاه‌ها و کالج‌های استانی مسئولیت اداره و نظارت بر امور آموزش عالی را برعهده دارند. در این استان 9 مؤسسه آموزش عالی فعالیت دارند که دوره‌های آموزش دانشگاهی را ارائه می‌کنند. نزدیک به 71 درصد بودجه این دانشگاه‌ها توسط دولت محلی تأمین می‌شود. از 9 دانشگاه مذکور، 8 دانشگاه پروانه فعالیت خصوصی دارند. دانشگاه کبک، (DE QUEBEC) که مؤسسه‌ای دولتی است، 12 دانشکده در سراسر استان دارد. دولت محلی استان کبک بخش عمده‌ای از بودجه مؤسسات آموزش عالی را تأمین می‌نماید، اما این مؤسسات از لحاظ مدیریت منابع و برنامه‌ریزی تحصیلی کاملاً مستقل عمل می‌نمایند. از 9 مؤسسه آموزش عالی این استان 6 مؤسسه در خدمت جمعیت فرانسوی زبان و سه مؤسسه ویژه جمعیت انگلیسی زبان می‌باشند. کالج‌های این استان آموزش‌های فنی و عمومی به دانشجویان ارائه می دهند و امکان ارائه آموزش‌های آکادمیک و عملی را برای دانش‌آموزان استانی فراهم می‌آورند. چنانچه دانش‌آموزان این قبیل کالج‌ها متقاضی شرکت در دوره‌های آموزش عالی باشند، ملزم به پشت سر گذاردن دوره آموزش پیش‌دانشگاهی هستند. گواهینامه‌های دوره‌های آموزش مؤسسات آموزشی عالی استان پس از تأیید وزیر آموزش اعطا می‌شود.

نحوه پذیرش دانشجویان خارجی

در این استان، نظیر سایر استان‌های این کشور، دانشجویان خارجی ملزم‌اند قبل از ورود به قلمرو کشور، ابتدا از اداره مهاجرت و اشتغال کانادا مجوز دانشجویی دریافت نمایند. مدارکی نظیر بیمه‌نامه درمانی از یک مؤسسه درمانی کانادایی، برگ معاینه پزشک معتمد اداره عزیمت، ضمانت مالی، توصیه‌نامه از یک مؤسسه کانادایی و گواهینامه صلاحیت زبانی نیز از الزامات اخذ پذیرش دانشگاهی می باشد.

تأیید مطالعات و مدارک علمی

دانش‌آموزانی که دوره‌های آموزشی فنی- حرفه‌ای سه ساله را با موفقیت پشت سر گذارند، می‌توانند جهت ورود به مقاطع بالاتر آموزشی اقدام نمایند. در سال تحصیلی 1991-1990 میلادی، 17 درصد از فارغ‌التحصیلان این قبیل مدارس، در دوره‌های آموزشی دانشگاهی ثبت نام نمودند. در استان کبک ارزشیابی مدارک تحصیلی برعهده اداره مهاجرت و انجمن جوامع فرهنگی کشور می‌باشد. دانشگاه‌ها، واحد آموزش، وزارت علوم و آموزش عالی و نهادهای رسمی استانی نیز در این امر دخالت دارند.[۱] [۲][۳]

نیز نگاه کنید به

نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا؛ نظام آموزشی استان‌های کانادا

کتابشناسی

  1. Béchard, B.-M. (2006). The Quebec higher education system in the Canadian context and informationally [Lecture]. Université de Sherbrooke at Fu Jen University. retrieved from http://www.usherbrooke.ca/accueil/direction/allocutions/2006/taiwan-061019.html
  2. Henchey, N., & Burgess, D. (1987). Between past and future: Quebec education in transition. Detselig Enterprises Limited.
  3. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.362-364.