آموزش پیش دبستانی فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''آموزش پیش دبستانی''' آموزش پیش دبستانی یکی از پایه های مهم نظام آموزشی فرانسه است که مرحله بین مهد کودک و دوره ابتدایی قرار می گیرد . دوره‌هاي آموزش پيش دبستاني در كشور فرانسه اختياري و رايگان بوده وبه منظور آموزش كودكان رده هاي سني 6-2 سال در...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''آموزش پیش دبستانی'''
[[پرونده:مهد.jpg|بندانگشتی|مهدکودک Eva Samuel kindergarten . برگرفته از سایت archdaily ، قابل بازیابی از https://www.archdaily.com/]]آموزش پیش دبستانی یکی از پایه‌های مهم نظام آموزشی فرانسه است که مرحله بین مهد کودک و دوره ابتدایی قرار می‌گیرد . دوره‌های آموزش پیش دبستانی در کشور فرانسه اختیاری و رایگان بوده و به منظور آموزش کودکان رده‌های سنی 6-2 سال در نظر گرفته شده است. آن دسته از کودکانی که تا روز اول سال تحصیلی مدارس به سن 2 سالگی رسیده باشند، مورد پذیرش واقع می‌گردند. کودکان رده سنی 2 سال(حدود 35% ) منحصرا در چارچوب مدارس و ظرفیت کلاس‌های آموزشی موجود و کلیه کودکان رده سنی3‌سال مورد پذیرش قرار می‌گیرند. با توجه به شرایط سنی کودکان ، سه بخش برای کودکستان در نظر گرفته و کودکان بین این سه بخش تقسیم می‌شوند: بخش کودکان 3 ساله  بخش کودکان 4 ساله ، وبخش  کودکان 5 ساله و برای کودکان زیر 3 ساله را نیز شامل می‌شود و به طور طبیعی بچه‌های شش ساله وارد دوره ابتدایی می‌شوند. تمام کودکان ساکن در فرانسه اعم از فرانسوی و غیر فرانسوی می‌توانند از این امکان آموزشی استفاده کنند. کمتر از 15% کودکان در مدارس خصوصی تعلیم می‌بنند و اصل لائیسیته و اختلاط پسر و دختر و برابری بین افراد را رعایت می‌کند و ساعات آموزشی نیز 26 ساعت در هفته است.


آموزش پیش دبستانی یکی از پایه های مهم نظام آموزشی فرانسه است که مرحله بین مهد کودک و دوره ابتدایی قرار می گیرد . دوره‌هاي آموزش پيش دبستاني در كشور فرانسه اختياري و رايگان بوده وبه منظور آموزش كودكان رده هاي سني 6-2 سال در نظر گرفته شده است. آن دسته از كودكاني كه تا روز اول سال تحصيلي مدارس به سن 2 سالگي رسيده باشند، مورد پذيرش واقع مي‌گردند. كودكان رده سني 2 سال(حدود 35% ) منحصرا در چارچوب مدارس و ظرفيت كلاس هاي آموزشي موجود و كليه كودكان رده سني3‌سال مورد پذيرش قرار مي‌گيرند. با توجه به شرايط سني كودكان ، سه بخش براي كودكستان در نظر گرفته و كودكان بين اين سه بخش تقسيم مي شوند : بخش كودكان 3 ساله  بخش كودكان 4 ساله ، وبخش  كودكان 5 ساله و برای کودکان زیر 3 ساله را نیز شامل می شود و به طور طبیعی بچه های شش ساله وارد دوره ابتدایی می شوند. تمام کودکان ساکن در فرانسه اعم از فرانسوی و غیر فرانسوی می توانند از این امکان آموزشی استفاده کنند. کمتر از 15% کودکان در مدارس خصوصی تعلیم می بنند و اصل لائیسیته و اختلاط پسر و دختر و برابری بین افراد را رعایت می کند و ساعات آموزشی نیز 26 ساعت در هفته است.
از سال 1995 میلادی، طرح آموزش واقعی پیش دبستانی با اهداف دقیق و کارآموزان متبحر به‌اجرا گذارده شد. درتمام مدت 26 ساعت آموزش در هفته، آموزش زبان فرانسه از امتیاز ویژه‌ای برخوردار بوده و تسلط شفاهی و آشنایی با نوشتار،تقویت قدرت احساس، تخیل و قدرت خلاقیت دانش‌آموزان از طریق پرداختن به  آموزش هنری توسعه می‌یابد.


از سال 1995 ميلادي، طرح آموزش واقعي پيش دبستاني با اهداف دقيق و كارآموزان متبحر به‌اجرا گذارده شد. درتمام مدت 26 ساعت آموزش در هفته، آموزش زبان فرانسه از امتياز ويژه اي برخوردار بوده و تسلط شفاهي و آشنايي با نوشتار،تقويت قدرت احساس، تخيل و قدرت خلاقيت دانش آموزان از طريق پرداختن به  آموزش هنري توسعه مي‌يابد.
از آنجایی که کشور فرانسه از تجربه فراوانی در ارائه آموزش پیش دبستانی به کودکان برخوردار می‌‎باشد، از این روی بیش از99% کودکان رده سنی3 سال در این مدارس حضور می‌یابند. رقم مذکور درخصوص کودکان رده سنی 2 سال به 2/35% بالغ می‌گردد. تحصیل در مدارس عمومی ‌پیش دبستانی رایگان می‌باشد. مدارس پیش دبستانی موسسات عمومی مستقل نیستند بلکه مسئولیت ساختمان و بودجه‌های [[مالی]] آن به عهده شهرداری است. این مدارس نیز توسط شهرداری‌ها احداث واداره می‌گردند. طبق قانون اصلاحیه آموزشی مصوب15جولای1989و قانون مصوب 1975کلیه کودکان فرانسوی رده سنی3 سال از امکان حضور در مهدهای کودک برخوردار می‌باشند.علاوه بر این, قانون مصوب 6 سپتامبر 1995 نیز که در خصوص نمایش ساختار و نحوه عملکرد مهدهای کودک تصویب گردیده بر تقویت خصیصه‌های بالقوه کودکان، به فعل در آوردن آن در جهت شکل‌گیری شخصیت آنان و فراهم آوردن بهترین امکانات در جهت موفقیت کودکان در مدارس و یادگیری بیشتر تأکید دارد.


از آنجايي كه كشور فرانسه از تجربه فراواني در ارائه آموزش پيش دبستاني به كودكان برخوردار مي‌باشد، از اين روي بيش از99% كودكان رده سني3 سال در اين مدارس حضور مي‌يابند. رقم مذكور درخصوص كودكان رده سني 2 سال به 2/35% بالغ مي‌گردد. تحصيل در مدارس عمومي ‌پيش دبستاني رايگان مي‌باشد. مدارس پیش دبستانی موسسات عمومی مستقل نیستند بلکه مسئولیت ساختمان و بودجه های [[مالی]] آن به عهده شهرداری است. این مدارس نيز توسط شهرداري ها احداث واداره مي‌گردند. طبق قانون اصلاحيه آموزشي مصوب15جولاي1989و قانون مصوب 1975كليه كودكان فرانسوي رده سني3 سال از امكان حضور در مهدهاي كودك برخوردار مي‌باشند.علاوه بر اين, قانون مصوب 6 سپتامبر 1995 نيز كه در خصوص نمايش ساختار و نحوه عملكرد مهدهاي كودك تصويب گرديده بر تقويت خصيصه‌هاي بالقوه كودكان، به فعل در آوردن آن در جهت شكل گيري شخصيت آنان و فراهم آوردن بهترين امكانات در جهت موفقيت كودكان در مدارس ويادگيري بيشتر تأكيد دارد.
گفتنی است درمهدهای کودک کشور فرانسه از تخصص‌های سرباز معلمان جهت آموزش کودکان استفاده می‌گردد چرا که خدمت سربازی درحال حاضر در کشور فرانسه به حالت تعلیق درآمده و با اجرای طرح جامع جذب سرباز معلم JAPD جایگزین گردیده است. از سوی دیگر،جهت جبران به حد نصاب نرسیدن تعداد ثبت نام کنندگان مهدهای کودک،که معمولاً در مناطق کم جمعیت وکوهستانی کشور رخ می‌دهد، کودکستان‌های بین منطقه‌ای تأسیس گردیده است که به ارائه خدمات آموزشی به کودکان نواحی مختلف مبادرت می‌نمایند. در مناطق کم جمعیت نیز کلاس‌های موقتی پاره‌وقت تشکیل می‌گردد.


گفتني است درمهدهاي كودك كشور فرانسه از تخصص هاي سرباز معلمان جهت آموزش كودكان استفاده مي‌گردد چرا كه خدمت سربازي درحال حاضر در كشور فرانسه به حالت تعليق در آمده و با اجراي طرح جامع جذب سرباز معلم JAPD جايگزين گرديده است. از سوي ديگر،جهت جبران به حد نصاب نرسيدن تعداد ثبت نام كنندگان مهدهاي كودك،كه معمولاً در مناطق كم جمعيت وكوهستاني كشور رخ مي‌دهد، كودكستان هاي بين منطقه اي تأسيس گرديده است كه به ارائه خدمات آموزشي به كودكان نواحي مختلف مبادرت مي‌نمايند. در مناطق كم جمعيت نيز كلاس‌هاي موقتي پاره وقت تشكيل مي‌گردد.
متوسط آموزش هفتگی 26 ساعته به کودکان مقطع پیش دبستانی ارائه می‌گردد.
====سیاست‌های آموزشی پیش دبستانی====
مهم‌ترین سیاست آموزشی مقطع پیش‌دبستانی فرانسه بر این اصل استوار است که مراکز پیش‌دبستانی به عنوان ابزاری جهت برخورداری از برابری فرصت محسوب می‌گردند، چرا که کودکان از طریق به کارگیری زبان و توسعه این وسیله ارتباطی، به آماده‌سازی خود در جهت پرداختن به تمرینات ذهنی که لازمه موفقیت در مقاطع آموزش ابتدایی و کولژ است، مبادرت می‌نمایند.


متوسط آموزش هفتگي 26 ساعته به كودكان مقطع پيش دبستاني ارائه مي‌گردد.
در مهدهای کودک، اجرای بازی‌های مختلف از نقش مهمی ‌برخوردار می‌باشند، اما این امر بدین معنی نیست که درمراکز مذکور تدریس وجود ندارد. هیات نظارت ملی آموزش برفعالیت‌های اداری و آموزشی موسسات نیز نظارت می‌نماید. شورای مدارس نیز به بازدید حداقل یک بار در طول ترم از مدارس کشور مبادرت می‌نمایند. شورای نام‌برده همچنین به ارائه نظراتی درخصوص قوانین داخلی مدارس و تعیین برنامه‌های آموزشی هفتگی مدارس کشور مبادرت می‌نماید. چرخه آموزشی کشور سبب می‌گردد که تیم تدریس به تطبیق فعالیت‌های تدریس با روند آموزش و پیشرفت کودکان مبادرت نمایند. تیم تدریس  همچنین مسئولیت ارزشیابی میزان پیشرفت تحصیلی کودکان را بر عهده دارد. علاوه بر این تیم مذکور همچنین تعیین می‌نماید که کودکان ملزم به ثبت نام  در مدارس ابتدائی بوده و   یا می‌بایستی در سیستم آموزشی پیش دبستانی باقی بمانند.


'''سياستهاي آموزشي پیش دبستانی'''
از آنجایی که مدارس پیش دبستانی از نقش پیچیده‌ای در سیستم آموزشی کشور فرانسه برخوردار می‌باشند، از این روی مدرسین مراکز مذکور، مشابه مدرسین مدارس ابتدایی، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را گذرانده و پس  از گذراندن دوره3 ساله آموزشی (پس از اتمام تحصیلات آموزش متوسطه که به دریافت دیپلم متوسطه منتهی می‌گردد) به گذراندن دوره آموزشی2-1ساله تربیت مدرس در موسسات دانشگاهی تربیت معلم مبادرت می‌نمایند. پس از اتمام سال دوم آموزش دانشگاهی در مراکز تربیت مدرس، از دانشجویان موفق به عنوان معلمین مدارس دعوت به همکاری می‌گردد. معلمین مراکز آموزشی پیش دبستانی، به عنوان مدرسین رسمی نظام آموزش عمومی و ‌یا به عنوان مدرسین قراردادی مدارس خصوصی، از حقوق، وظایف و مسئولیت‌های مشابه معلمین مدارس ابتدایی برخوردار می‌باشند.


مهم‌ترين سياست آموزشي مقطع پيش‌دبستاني فرانسه بر اين اصل استوار است كه مراكز پيش‌دبستاني به عنوان ابزاري جهت برخورداري از برابري فرصت محسوب مي‌گردند، چرا كه كودكان از طريق به كارگيري زبان و توسعه اين وسيله ارتباطي، به آماده‌سازي خود در جهت پرداختن به تمرينات ذهني كه لازمه موفقيت در مقاطع آموزش ابتدايي و کولژ است، مبادرت مي‌نمايند.
با وجود این که دوره پیش دبستانی رایگان و برای همگان قابل استفاده می‌باشد، اما با این حال، افزایش نرخ موالید درکشور فرانسه به وارد آمدن فشار بر پیکره نظام آموزشی کشور منجر گردیده است. به نحوی که افزایش غیرمنتظره نرخ زاد و ولد کودکان از سال2000 به بعد،‌ به انتظار بیش از17 هزار کودک در فهرست ثبت‌نامی منجر گردیده است. بنابر اعلام وزارت آموزش، طی سال 2002، مراکز آموزش پیش دبستانی با کاهش فضای آموزشی برای54 هزار کودک مواجه بوده‌اند که این امر خود به ایجاد مباحثاتی درخصوص تغییر امتیازات آموزشی از سنین پیش دبستانی به پایه منجر گردیده است.‌بیش از99درصد کودکان فرانسوی از رده سنی3 سال رهسپار مدرسه می‌گردند. افزون بر این، بالغ بر 5/35 درصد از کودکان به حضور در مراکز آموزشی،1 سال زودتر از موعد مقرر، مبادرت می‌نمایند.


در مهدهاي كودك، اجراي بازي‌هاي مختلف از نقش مهمي ‌برخوردار مي‌باشند، اما اين امر بدين معني نيست كه درمراكز مذكور تدريس وجود ندارد. هيات نظارت ملي آموزش برفعاليت‌هاي اداري و آموزشي موسسات نيز نظارت مي‌نمايد. شوراي مدارس نيز به بازديد حداقل يك بار در طول ترم از مدارس كشور مبادرت مي‌نمايند. شوراي نامبرده همچنين به ارائه نظراتي درخصوص قوانين داخلي مدارس و تعيين برنامه‌هاي آموزشي هفتگي مدارس كشور مبادرت مي‌نمايد. چرخه آموزشي كشور سبب مي گردد كه تيم تدريس به تطبيق فعاليت‌هاي تدريس با روند آموزش و پيشرفت كودكان مبادرت نمايند. تيم تدريس   همچنين مسئوليت ارزشيابي ميزان پيشرفت تحصيلي كودكان را بر عهده دارد. علاوه بر اين تيم مذكور همچنين تعيين مي نمايد كه كودكان ملزم به ثبت نام   در مدارس ابتدائي بوده و   يا مي‌بايستي   در سيستم آموزشي پيش دبستاني باقي بمانند.
تعداد مدارس پیش دبستانی در سال 2010-2009 ،حدود 16056 (که از این تعداد 133 خصوصی است  )و 2539134 کودک در این مهد‌کودک‌ها آموزش دیدند.<ref>برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/cid166/l-ecole-maternelle.html?menu=4</ref>


از آنجايي كه مدارس پيش دبستاني از نقش پيچيده اي در سيستم آموزشي كشور فرانسه برخوردار مي‌باشند، از اين روي مدرسين مراكز مذكور، مشابه مدرسين مدارس ابتدايي، دوره‌هاي آموزشي ويژه اي را گذرانده و پس   از گذراندن دوره3 ساله آموزشي (پس از اتمام تحصيلات آموزش متوسطه كه به دريافت ديپلم متوسطه منتهي مي‌گردد) به گذراندن دوره آموزشي2-1ساله تربيت مدرس در موسسات دانشگاهي تربيت معلم مبادرت مي‌نمايند. پس از اتمام سال دوم آموزش دانشگاهي در مراكز تربيت مدرس، از دانشجويان موفق به عنوان معلمين مدارس دعوت به همكاري مي گردد. معلمين مراكز آموزشي پيش دبستاني، به عنوان مدرسين رسمي‌ نظام آموزش عمومي و ‌يا به عنوان مدرسين قراردادي مدارس خصوصي، از حقوق، وظايف و مسئوليت هاي مشابه معلمين مدارس ابتدايي برخوردار مي باشند.
برای ثبت‌نام کودک باید به شهرداری مراجعه کرد و با ارائه مدارک مربوط به محل سکونت ، شهرداری طی یک معرفی‌نامه شمارا به نزدیک‌ترین مرکز پیش دبستانی معرفی می‌نماید.


با وجود این كه دوره پیش دبستانی رايگان و براي همگان قابل استفاده مي باشد، اما با اين حال، افزايش نرخ مواليد دركشور فرانسه به وارد آمدن فشار بر پيكره نظام آموزشي كشور منجر گرديده است. به نحوي كه افزايش غيرمنتظره نرخ زاد و ولد كودكان از سال2000 به بعد،‌ به انتظار بيش از17 هزار كودك در فهرست ثبت نامي منجر گرديده است. بنابر اعلام وزارت آموزش، طي سال 2002، مراكز آموزش پيش دبستاني با كاهش فضاي آموزشي براي54 هزار كودك مواجه بوده اند كه اين امر خود به ايجاد مباحثاتي درخصوص تغيير امتيازات آموزشي از سنين پيش دبستاني به پايه منجر گرديده است.‌بيش از99درصد كودكان فرانسوي از رده سني3 سال رهسپار مدرسه مي‌ گردند. افزون بر اين، بالغ بر 5/35 درصد از كودكان به حضور در مراكز آموزشي،1 سال زودتر   از موعد مقرر، مبادرت مي نمايند.
کودک در هفته چهار روز یعنی دوشنبه و سه‌شنبه و پنجشنبه و جمعه به مدرسه پیش‌دبستانی می‌رود و روزهای چهارشنبه ، شنبه و یکشنبه تعطیل است .بنابراین خانواده‌هایی که زوجین شاغل هستند روزهای چهارشنبه فرزندشان را در مهد کودک نگهداری می‌کنند. ساعت رسمی آموزشی از ساعت 8:45 الی 11:30 است و والدین برای آوردن فرزندشان مراجعه می‌کنند. مراکز پیش دبستانی دارای رستوران‌هایی هستند که به آن کانتین می‌گویند. فرزندان زوجین شاغل، در همان محل مدرسه در رستوران غذا می‌خورند و والدین آنها ساعت 4:30 برای تحویل گرفتن آنان مراجعه می‌کنند. ساعات بعداز ظهر جزئی ساعات آموزشی نیست بلکه ساعت استراحت و بازی محسوب می‌شود.<ref>نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] ( در دست انتشار )، </ref>


تعداد مدارس پیش دبستانی در سال 2010-2009 ،حدود 16056 (که از این تعداد 133 خصوصی است  )و 2539134 کودک در این مهد کودک ها آموزش دیدند.[12]
== نیز نگاه کنید به ==
[[آموزش پیش دبستانی کانادا]]؛ [[آموزش پیش دبستانی روسیه]]؛ [[آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین]]؛ [[آموزش پیش دبستانی در سنگال]]؛ [[آموزش پیش دبستانی آرژانتین]]؛ [[آموزش پیش دبستانی اسپانیا]]؛ [[آموزش پیش دبستانی سیرالئون]]


برای ثبت نام کودک باید به شهرداری مراجعه کرد و با ارائه مدارک مربوط به محل سکونت ، شهرداری طی یک معرفی نامه شمارا به نزدیک ترین مرکز پیش دبستانی معرفی می نماید.
== کتابشناسی ==
 
کودک در هفته چهار روز یعنی دوشنبه و سه شنبه و پنجشنبه و جمعه به مدرسه پیش دبستانی می رود و روزهای چهارشنبه ، شنبه و یکشنبه تعطیل است .بنابراین خانواده هایی که زوجین شاغل هستند روزهای چهارشنبه فرزندشان را در مهد کودک نگهداری می کنند. ساعت رسمی آموزشی از ساعت 45/8 الی 30/11 است و والدین برای آوردن فرزندشان مراجعه می کنند. مراکز پیش دبستانی دارای رستوران هایی هستند که به آن کانتین می گویند. فرزندان زوجین شاغل، در همان محل مدرسه در رستوران غذا می خورند و والدین آنها ساعت 30/4 برای تحویل گرفتن آنان مراجعه می کنند. ساعات بعداز ظهر جزئ ساعات آموزشی نیست بلکه ساعت استراحت و بازی محسوب می شود.   

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۲۷

مهدکودک Eva Samuel kindergarten . برگرفته از سایت archdaily ، قابل بازیابی از https://www.archdaily.com/

آموزش پیش دبستانی یکی از پایه‌های مهم نظام آموزشی فرانسه است که مرحله بین مهد کودک و دوره ابتدایی قرار می‌گیرد . دوره‌های آموزش پیش دبستانی در کشور فرانسه اختیاری و رایگان بوده و به منظور آموزش کودکان رده‌های سنی 6-2 سال در نظر گرفته شده است. آن دسته از کودکانی که تا روز اول سال تحصیلی مدارس به سن 2 سالگی رسیده باشند، مورد پذیرش واقع می‌گردند. کودکان رده سنی 2 سال(حدود 35% ) منحصرا در چارچوب مدارس و ظرفیت کلاس‌های آموزشی موجود و کلیه کودکان رده سنی3‌سال مورد پذیرش قرار می‌گیرند. با توجه به شرایط سنی کودکان ، سه بخش برای کودکستان در نظر گرفته و کودکان بین این سه بخش تقسیم می‌شوند: بخش کودکان 3 ساله  بخش کودکان 4 ساله ، وبخش  کودکان 5 ساله و برای کودکان زیر 3 ساله را نیز شامل می‌شود و به طور طبیعی بچه‌های شش ساله وارد دوره ابتدایی می‌شوند. تمام کودکان ساکن در فرانسه اعم از فرانسوی و غیر فرانسوی می‌توانند از این امکان آموزشی استفاده کنند. کمتر از 15% کودکان در مدارس خصوصی تعلیم می‌بنند و اصل لائیسیته و اختلاط پسر و دختر و برابری بین افراد را رعایت می‌کند و ساعات آموزشی نیز 26 ساعت در هفته است.

از سال 1995 میلادی، طرح آموزش واقعی پیش دبستانی با اهداف دقیق و کارآموزان متبحر به‌اجرا گذارده شد. درتمام مدت 26 ساعت آموزش در هفته، آموزش زبان فرانسه از امتیاز ویژه‌ای برخوردار بوده و تسلط شفاهی و آشنایی با نوشتار،تقویت قدرت احساس، تخیل و قدرت خلاقیت دانش‌آموزان از طریق پرداختن به  آموزش هنری توسعه می‌یابد.

از آنجایی که کشور فرانسه از تجربه فراوانی در ارائه آموزش پیش دبستانی به کودکان برخوردار می‌‎باشد، از این روی بیش از99% کودکان رده سنی3 سال در این مدارس حضور می‌یابند. رقم مذکور درخصوص کودکان رده سنی 2 سال به 2/35% بالغ می‌گردد. تحصیل در مدارس عمومی ‌پیش دبستانی رایگان می‌باشد. مدارس پیش دبستانی موسسات عمومی مستقل نیستند بلکه مسئولیت ساختمان و بودجه‌های مالی آن به عهده شهرداری است. این مدارس نیز توسط شهرداری‌ها احداث واداره می‌گردند. طبق قانون اصلاحیه آموزشی مصوب15جولای1989و قانون مصوب 1975کلیه کودکان فرانسوی رده سنی3 سال از امکان حضور در مهدهای کودک برخوردار می‌باشند.علاوه بر این, قانون مصوب 6 سپتامبر 1995 نیز که در خصوص نمایش ساختار و نحوه عملکرد مهدهای کودک تصویب گردیده بر تقویت خصیصه‌های بالقوه کودکان، به فعل در آوردن آن در جهت شکل‌گیری شخصیت آنان و فراهم آوردن بهترین امکانات در جهت موفقیت کودکان در مدارس و یادگیری بیشتر تأکید دارد.

گفتنی است درمهدهای کودک کشور فرانسه از تخصص‌های سرباز معلمان جهت آموزش کودکان استفاده می‌گردد چرا که خدمت سربازی درحال حاضر در کشور فرانسه به حالت تعلیق درآمده و با اجرای طرح جامع جذب سرباز معلم JAPD جایگزین گردیده است. از سوی دیگر،جهت جبران به حد نصاب نرسیدن تعداد ثبت نام کنندگان مهدهای کودک،که معمولاً در مناطق کم جمعیت وکوهستانی کشور رخ می‌دهد، کودکستان‌های بین منطقه‌ای تأسیس گردیده است که به ارائه خدمات آموزشی به کودکان نواحی مختلف مبادرت می‌نمایند. در مناطق کم جمعیت نیز کلاس‌های موقتی پاره‌وقت تشکیل می‌گردد.

متوسط آموزش هفتگی 26 ساعته به کودکان مقطع پیش دبستانی ارائه می‌گردد.

سیاست‌های آموزشی پیش دبستانی

مهم‌ترین سیاست آموزشی مقطع پیش‌دبستانی فرانسه بر این اصل استوار است که مراکز پیش‌دبستانی به عنوان ابزاری جهت برخورداری از برابری فرصت محسوب می‌گردند، چرا که کودکان از طریق به کارگیری زبان و توسعه این وسیله ارتباطی، به آماده‌سازی خود در جهت پرداختن به تمرینات ذهنی که لازمه موفقیت در مقاطع آموزش ابتدایی و کولژ است، مبادرت می‌نمایند.

در مهدهای کودک، اجرای بازی‌های مختلف از نقش مهمی ‌برخوردار می‌باشند، اما این امر بدین معنی نیست که درمراکز مذکور تدریس وجود ندارد. هیات نظارت ملی آموزش برفعالیت‌های اداری و آموزشی موسسات نیز نظارت می‌نماید. شورای مدارس نیز به بازدید حداقل یک بار در طول ترم از مدارس کشور مبادرت می‌نمایند. شورای نام‌برده همچنین به ارائه نظراتی درخصوص قوانین داخلی مدارس و تعیین برنامه‌های آموزشی هفتگی مدارس کشور مبادرت می‌نماید. چرخه آموزشی کشور سبب می‌گردد که تیم تدریس به تطبیق فعالیت‌های تدریس با روند آموزش و پیشرفت کودکان مبادرت نمایند. تیم تدریس  همچنین مسئولیت ارزشیابی میزان پیشرفت تحصیلی کودکان را بر عهده دارد. علاوه بر این تیم مذکور همچنین تعیین می‌نماید که کودکان ملزم به ثبت نام  در مدارس ابتدائی بوده و   یا می‌بایستی در سیستم آموزشی پیش دبستانی باقی بمانند.

از آنجایی که مدارس پیش دبستانی از نقش پیچیده‌ای در سیستم آموزشی کشور فرانسه برخوردار می‌باشند، از این روی مدرسین مراکز مذکور، مشابه مدرسین مدارس ابتدایی، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را گذرانده و پس  از گذراندن دوره3 ساله آموزشی (پس از اتمام تحصیلات آموزش متوسطه که به دریافت دیپلم متوسطه منتهی می‌گردد) به گذراندن دوره آموزشی2-1ساله تربیت مدرس در موسسات دانشگاهی تربیت معلم مبادرت می‌نمایند. پس از اتمام سال دوم آموزش دانشگاهی در مراکز تربیت مدرس، از دانشجویان موفق به عنوان معلمین مدارس دعوت به همکاری می‌گردد. معلمین مراکز آموزشی پیش دبستانی، به عنوان مدرسین رسمی نظام آموزش عمومی و ‌یا به عنوان مدرسین قراردادی مدارس خصوصی، از حقوق، وظایف و مسئولیت‌های مشابه معلمین مدارس ابتدایی برخوردار می‌باشند.

با وجود این که دوره پیش دبستانی رایگان و برای همگان قابل استفاده می‌باشد، اما با این حال، افزایش نرخ موالید درکشور فرانسه به وارد آمدن فشار بر پیکره نظام آموزشی کشور منجر گردیده است. به نحوی که افزایش غیرمنتظره نرخ زاد و ولد کودکان از سال2000 به بعد،‌ به انتظار بیش از17 هزار کودک در فهرست ثبت‌نامی منجر گردیده است. بنابر اعلام وزارت آموزش، طی سال 2002، مراکز آموزش پیش دبستانی با کاهش فضای آموزشی برای54 هزار کودک مواجه بوده‌اند که این امر خود به ایجاد مباحثاتی درخصوص تغییر امتیازات آموزشی از سنین پیش دبستانی به پایه منجر گردیده است.‌بیش از99درصد کودکان فرانسوی از رده سنی3 سال رهسپار مدرسه می‌گردند. افزون بر این، بالغ بر 5/35 درصد از کودکان به حضور در مراکز آموزشی،1 سال زودتر از موعد مقرر، مبادرت می‌نمایند.

تعداد مدارس پیش دبستانی در سال 2010-2009 ،حدود 16056 (که از این تعداد 133 خصوصی است  )و 2539134 کودک در این مهد‌کودک‌ها آموزش دیدند.[۱]

برای ثبت‌نام کودک باید به شهرداری مراجعه کرد و با ارائه مدارک مربوط به محل سکونت ، شهرداری طی یک معرفی‌نامه شمارا به نزدیک‌ترین مرکز پیش دبستانی معرفی می‌نماید.

کودک در هفته چهار روز یعنی دوشنبه و سه‌شنبه و پنجشنبه و جمعه به مدرسه پیش‌دبستانی می‌رود و روزهای چهارشنبه ، شنبه و یکشنبه تعطیل است .بنابراین خانواده‌هایی که زوجین شاغل هستند روزهای چهارشنبه فرزندشان را در مهد کودک نگهداری می‌کنند. ساعت رسمی آموزشی از ساعت 8:45 الی 11:30 است و والدین برای آوردن فرزندشان مراجعه می‌کنند. مراکز پیش دبستانی دارای رستوران‌هایی هستند که به آن کانتین می‌گویند. فرزندان زوجین شاغل، در همان محل مدرسه در رستوران غذا می‌خورند و والدین آنها ساعت 4:30 برای تحویل گرفتن آنان مراجعه می‌کنند. ساعات بعداز ظهر جزئی ساعات آموزشی نیست بلکه ساعت استراحت و بازی محسوب می‌شود.[۲]

نیز نگاه کنید به

آموزش پیش دبستانی کانادا؛ آموزش پیش دبستانی روسیه؛ آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین؛ آموزش پیش دبستانی در سنگال؛ آموزش پیش دبستانی آرژانتین؛ آموزش پیش دبستانی اسپانیا؛ آموزش پیش دبستانی سیرالئون

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/cid166/l-ecole-maternelle.html?menu=4
  2. نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،