آموزش پیش دبستانی فرانسه
آموزش پیش دبستانی یکی از پایههای مهم نظام آموزشی فرانسه است که مرحله بین مهد کودک و دوره ابتدایی قرار میگیرد . دورههای آموزش پیش دبستانی در کشور فرانسه اختیاری و رایگان بوده و به منظور آموزش کودکان ردههای سنی 6-2 سال در نظر گرفته شده است. آن دسته از کودکانی که تا روز اول سال تحصیلی مدارس به سن 2 سالگی رسیده باشند، مورد پذیرش واقع میگردند. کودکان رده سنی 2 سال(حدود 35% ) منحصرا در چارچوب مدارس و ظرفیت کلاسهای آموزشی موجود و کلیه کودکان رده سنی3سال مورد پذیرش قرار میگیرند. با توجه به شرایط سنی کودکان ، سه بخش برای کودکستان در نظر گرفته و کودکان بین این سه بخش تقسیم میشوند: بخش کودکان 3 ساله بخش کودکان 4 ساله ، وبخش کودکان 5 ساله و برای کودکان زیر 3 ساله را نیز شامل میشود و به طور طبیعی بچههای شش ساله وارد دوره ابتدایی میشوند. تمام کودکان ساکن در فرانسه اعم از فرانسوی و غیر فرانسوی میتوانند از این امکان آموزشی استفاده کنند. کمتر از 15% کودکان در مدارس خصوصی تعلیم میبنند و اصل لائیسیته و اختلاط پسر و دختر و برابری بین افراد را رعایت میکند و ساعات آموزشی نیز 26 ساعت در هفته است.
از سال 1995 میلادی، طرح آموزش واقعی پیش دبستانی با اهداف دقیق و کارآموزان متبحر بهاجرا گذارده شد. درتمام مدت 26 ساعت آموزش در هفته، آموزش زبان فرانسه از امتیاز ویژهای برخوردار بوده و تسلط شفاهی و آشنایی با نوشتار،تقویت قدرت احساس، تخیل و قدرت خلاقیت دانشآموزان از طریق پرداختن به آموزش هنری توسعه مییابد.
از آنجایی که کشور فرانسه از تجربه فراوانی در ارائه آموزش پیش دبستانی به کودکان برخوردار میباشد، از این روی بیش از99% کودکان رده سنی3 سال در این مدارس حضور مییابند. رقم مذکور درخصوص کودکان رده سنی 2 سال به 2/35% بالغ میگردد. تحصیل در مدارس عمومی پیش دبستانی رایگان میباشد. مدارس پیش دبستانی موسسات عمومی مستقل نیستند بلکه مسئولیت ساختمان و بودجههای مالی آن به عهده شهرداری است. این مدارس نیز توسط شهرداریها احداث واداره میگردند. طبق قانون اصلاحیه آموزشی مصوب15جولای1989و قانون مصوب 1975کلیه کودکان فرانسوی رده سنی3 سال از امکان حضور در مهدهای کودک برخوردار میباشند.علاوه بر این, قانون مصوب 6 سپتامبر 1995 نیز که در خصوص نمایش ساختار و نحوه عملکرد مهدهای کودک تصویب گردیده بر تقویت خصیصههای بالقوه کودکان، به فعل در آوردن آن در جهت شکلگیری شخصیت آنان و فراهم آوردن بهترین امکانات در جهت موفقیت کودکان در مدارس و یادگیری بیشتر تأکید دارد.
گفتنی است درمهدهای کودک کشور فرانسه از تخصصهای سرباز معلمان جهت آموزش کودکان استفاده میگردد چرا که خدمت سربازی درحال حاضر در کشور فرانسه به حالت تعلیق درآمده و با اجرای طرح جامع جذب سرباز معلم JAPD جایگزین گردیده است. از سوی دیگر،جهت جبران به حد نصاب نرسیدن تعداد ثبت نام کنندگان مهدهای کودک،که معمولاً در مناطق کم جمعیت وکوهستانی کشور رخ میدهد، کودکستانهای بین منطقهای تأسیس گردیده است که به ارائه خدمات آموزشی به کودکان نواحی مختلف مبادرت مینمایند. در مناطق کم جمعیت نیز کلاسهای موقتی پارهوقت تشکیل میگردد.
متوسط آموزش هفتگی 26 ساعته به کودکان مقطع پیش دبستانی ارائه میگردد.
سیاستهای آموزشی پیش دبستانی
مهمترین سیاست آموزشی مقطع پیشدبستانی فرانسه بر این اصل استوار است که مراکز پیشدبستانی به عنوان ابزاری جهت برخورداری از برابری فرصت محسوب میگردند، چرا که کودکان از طریق به کارگیری زبان و توسعه این وسیله ارتباطی، به آمادهسازی خود در جهت پرداختن به تمرینات ذهنی که لازمه موفقیت در مقاطع آموزش ابتدایی و کولژ است، مبادرت مینمایند.
در مهدهای کودک، اجرای بازیهای مختلف از نقش مهمی برخوردار میباشند، اما این امر بدین معنی نیست که درمراکز مذکور تدریس وجود ندارد. هیات نظارت ملی آموزش برفعالیتهای اداری و آموزشی موسسات نیز نظارت مینماید. شورای مدارس نیز به بازدید حداقل یک بار در طول ترم از مدارس کشور مبادرت مینمایند. شورای نامبرده همچنین به ارائه نظراتی درخصوص قوانین داخلی مدارس و تعیین برنامههای آموزشی هفتگی مدارس کشور مبادرت مینماید. چرخه آموزشی کشور سبب میگردد که تیم تدریس به تطبیق فعالیتهای تدریس با روند آموزش و پیشرفت کودکان مبادرت نمایند. تیم تدریس همچنین مسئولیت ارزشیابی میزان پیشرفت تحصیلی کودکان را بر عهده دارد. علاوه بر این تیم مذکور همچنین تعیین مینماید که کودکان ملزم به ثبت نام در مدارس ابتدائی بوده و یا میبایستی در سیستم آموزشی پیش دبستانی باقی بمانند.
از آنجایی که مدارس پیش دبستانی از نقش پیچیدهای در سیستم آموزشی کشور فرانسه برخوردار میباشند، از این روی مدرسین مراکز مذکور، مشابه مدرسین مدارس ابتدایی، دورههای آموزشی ویژهای را گذرانده و پس از گذراندن دوره3 ساله آموزشی (پس از اتمام تحصیلات آموزش متوسطه که به دریافت دیپلم متوسطه منتهی میگردد) به گذراندن دوره آموزشی2-1ساله تربیت مدرس در موسسات دانشگاهی تربیت معلم مبادرت مینمایند. پس از اتمام سال دوم آموزش دانشگاهی در مراکز تربیت مدرس، از دانشجویان موفق به عنوان معلمین مدارس دعوت به همکاری میگردد. معلمین مراکز آموزشی پیش دبستانی، به عنوان مدرسین رسمی نظام آموزش عمومی و یا به عنوان مدرسین قراردادی مدارس خصوصی، از حقوق، وظایف و مسئولیتهای مشابه معلمین مدارس ابتدایی برخوردار میباشند.
با وجود این که دوره پیش دبستانی رایگان و برای همگان قابل استفاده میباشد، اما با این حال، افزایش نرخ موالید درکشور فرانسه به وارد آمدن فشار بر پیکره نظام آموزشی کشور منجر گردیده است. به نحوی که افزایش غیرمنتظره نرخ زاد و ولد کودکان از سال2000 به بعد، به انتظار بیش از17 هزار کودک در فهرست ثبتنامی منجر گردیده است. بنابر اعلام وزارت آموزش، طی سال 2002، مراکز آموزش پیش دبستانی با کاهش فضای آموزشی برای54 هزار کودک مواجه بودهاند که این امر خود به ایجاد مباحثاتی درخصوص تغییر امتیازات آموزشی از سنین پیش دبستانی به پایه منجر گردیده است.بیش از99درصد کودکان فرانسوی از رده سنی3 سال رهسپار مدرسه میگردند. افزون بر این، بالغ بر 5/35 درصد از کودکان به حضور در مراکز آموزشی،1 سال زودتر از موعد مقرر، مبادرت مینمایند.
تعداد مدارس پیش دبستانی در سال 2010-2009 ،حدود 16056 (که از این تعداد 133 خصوصی است )و 2539134 کودک در این مهدکودکها آموزش دیدند.[۱]
برای ثبتنام کودک باید به شهرداری مراجعه کرد و با ارائه مدارک مربوط به محل سکونت ، شهرداری طی یک معرفینامه شمارا به نزدیکترین مرکز پیش دبستانی معرفی مینماید.
کودک در هفته چهار روز یعنی دوشنبه و سهشنبه و پنجشنبه و جمعه به مدرسه پیشدبستانی میرود و روزهای چهارشنبه ، شنبه و یکشنبه تعطیل است .بنابراین خانوادههایی که زوجین شاغل هستند روزهای چهارشنبه فرزندشان را در مهد کودک نگهداری میکنند. ساعت رسمی آموزشی از ساعت 8:45 الی 11:30 است و والدین برای آوردن فرزندشان مراجعه میکنند. مراکز پیش دبستانی دارای رستورانهایی هستند که به آن کانتین میگویند. فرزندان زوجین شاغل، در همان محل مدرسه در رستوران غذا میخورند و والدین آنها ساعت 4:30 برای تحویل گرفتن آنان مراجعه میکنند. ساعات بعداز ظهر جزئی ساعات آموزشی نیست بلکه ساعت استراحت و بازی محسوب میشود.[۲]
نیز نگاه کنید به
آموزش پیش دبستانی کانادا؛ آموزش پیش دبستانی روسیه؛ آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین؛ آموزش پیش دبستانی در سنگال؛ آموزش پیش دبستانی آرژانتین؛ آموزش پیش دبستانی اسپانیا؛ آموزش پیش دبستانی سیرالئون
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/cid166/l-ecole-maternelle.html?menu=4
- ↑ نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،