باورهای عامیانه در مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(۴ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مفهوم جن هر چند ریشه دینی دارد، در میان برخی تودههای مردم مصر با برداشتهای خرافی همراه است. آنان باور دارند که جنها دارای سلطه قدرتمندانهای بر همه عناصر حیاتاند و به هر شکلی که بخواهند خود را نشان میدهند؛ گاه در قامت انسان و گاه در هیئت حیوان و یا به شکل سنگ یا گیاه. به باور عوام، جنها در کوههای قاف سکونت دارند. در ادبیات عامه مردم مصر، اصطلاح «فلان جن» و «جماعة جن» حسب مورد، گاه به افراد هوشمند و گاهی نیز به افراد شرور اشاره دارد. مردم به خصوص کودکان و زنان تصور میکنند که جنها، شب ها در هیئت سگ یا گربه در میآیند و لذا از پرتاب سنگ به سگ و گربه در شب پرهیز میکنند. چنانچه شبی گربهای ناآشنا در خانهای دیده شد تردیدی ندارند که جن است و حرکات و سکنات حیوان را تحت نظر گرفته درباره آن به بحث و گفتوگو میپردازند؛ حتی چنانچه آن حیوان تکه گوشتی را با خود برد، او راتعقیب نمیکنند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة | مفهوم جن هر چند ریشه دینی دارد، در میان برخی تودههای مردم مصر با برداشتهای خرافی همراه است. آنان باور دارند که جنها دارای سلطه قدرتمندانهای بر همه عناصر حیاتاند و به هر شکلی که بخواهند خود را نشان میدهند؛ گاه در قامت انسان و گاه در هیئت حیوان و یا به شکل سنگ یا گیاه. به باور عوام، جنها در کوههای قاف سکونت دارند. در ادبیات عامه مردم مصر، اصطلاح «فلان جن» و «جماعة جن» حسب مورد، گاه به افراد هوشمند و گاهی نیز به افراد شرور اشاره دارد. مردم به خصوص کودکان و زنان تصور میکنند که جنها، شب ها در هیئت سگ یا گربه در میآیند و لذا از پرتاب سنگ به سگ و گربه در شب پرهیز میکنند. چنانچه شبی گربهای ناآشنا در خانهای دیده شد تردیدی ندارند که جن است و حرکات و سکنات حیوان را تحت نظر گرفته درباره آن به بحث و گفتوگو میپردازند؛ حتی چنانچه آن حیوان تکه گوشتی را با خود برد، او راتعقیب نمیکنند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). [[مصر]]: [https://www.gebo.gov.eg/Branches/List الهيئة العامة للكتاب]، [http://www.moc.gov.eg/ وزارة الثقافة]، ج 9، ص111.</ref> | ||
عوام مردم مصر باور دارند که برخی از بیماریها ناشی از خشم جنهاست و لذا شبهای جمعه پس از نماز عشاء، نوعی شکر قرمز را در آب حل میکنند و درون ظرفی قرار داده تا فرد بیمار، یا نماینده او آن را به سطح پشت بام ببرد و در سکوت کامل آن را بر سطح بام بریزد. این عمل را حداقل به مدت سه هفته ادامه میدهند تا به باور آنها جن از آنان راضی و بیمار شفا یابد. آنان، عفریتها را عامل همه شرها، فسادها و بدیها تلقی میکنند و محل سکونت آنها را در اماکن دور افتاده و یا قبرستانها میدانند و اینکه خداوند در ماه رمضان با حبس کردن عفریتها مانع اذیت و آزار رسانی آنها به انسانها میشود. مردم بیسواد و یا کمسواد مصری در تفسیر پدیدههایی چون وزیدن باد و برخاستن گرد و خاک، معتقدند این پدیدهها نتیجه خرابکاری و فساد برخی از جنیان بر روی زمین است که تمایل به شر دارند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة | عوام مردم مصر باور دارند که برخی از بیماریها ناشی از خشم جنهاست و لذا شبهای جمعه پس از نماز عشاء، نوعی شکر قرمز را در آب حل میکنند و درون ظرفی قرار داده تا فرد بیمار، یا نماینده او آن را به سطح پشت بام ببرد و در سکوت کامل آن را بر سطح بام بریزد. این عمل را حداقل به مدت سه هفته ادامه میدهند تا به باور آنها جن از آنان راضی و بیمار شفا یابد. آنان، عفریتها را عامل همه شرها، فسادها و بدیها تلقی میکنند و محل سکونت آنها را در اماکن دور افتاده و یا قبرستانها میدانند و اینکه خداوند در ماه رمضان با حبس کردن عفریتها مانع اذیت و آزار رسانی آنها به انسانها میشود. مردم بیسواد و یا کمسواد مصری در تفسیر پدیدههایی چون وزیدن باد و برخاستن گرد و خاک، معتقدند این پدیدهها نتیجه خرابکاری و فساد برخی از جنیان بر روی زمین است که تمایل به شر دارند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). [[مصر]]: [https://www.gebo.gov.eg/Branches/List الهيئة العامة للكتاب]، [http://www.moc.gov.eg/ وزارة الثقافة]، ج 9، ص112 و 113.</ref> | ||
مردم عامی مصر از برخی اسامی چون سعد و برخی رنگها مثل سبز برداشت خوشبینانه دارند؛ مشاهده ظرف خالی و یا جارو کردن پس از غروب آفتاب و یا فروش سوزن پس از عصرگاه را شوم میدانند. همچنین تصور میکنند که خیاطی در شب سبب آزار اموات میشود و لذا از دوختن در شب اکراه دارند. در برخی از روستاها حساسیت نسبت به این مورد خیلی بالاست، به گونهای که پس از عصر، سوزن به دست کسی نمیدهند و چنانچه ضرورت چنین کاری وجود داشته باشد آن را روی قرص نانی گذاشته به متقاضی میدهند، او نیز نان را گرفته و با دستان پوشیده خود سوزن را برمیدارد. از دیگر باورهای عامیانه مصریان آن است که چنانچه درب خانههای مسکونی آنها به سمت شمال باشد عامل خیر و سعادت است، دربی که به سمت غرب باشد، علامت ریاست و آقایی است و باز شدن درب خانه به سمت شرق به معنای سلامتی و صحت و بالاخره دربی که به سمت جنوب باز شود، نشانه فقر و تنگدستی است.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة | مردم عامی مصر از برخی اسامی چون سعد و برخی رنگها مثل سبز برداشت خوشبینانه دارند؛ مشاهده ظرف خالی و یا جارو کردن پس از غروب آفتاب و یا فروش سوزن پس از عصرگاه را شوم میدانند. همچنین تصور میکنند که خیاطی در شب سبب آزار اموات میشود و لذا از دوختن در شب اکراه دارند. در برخی از روستاها حساسیت نسبت به این مورد خیلی بالاست، به گونهای که پس از عصر، سوزن به دست کسی نمیدهند و چنانچه ضرورت چنین کاری وجود داشته باشد آن را روی قرص نانی گذاشته به متقاضی میدهند، او نیز نان را گرفته و با دستان پوشیده خود سوزن را برمیدارد. از دیگر باورهای عامیانه مصریان آن است که چنانچه درب خانههای مسکونی آنها به سمت شمال باشد عامل خیر و سعادت است، دربی که به سمت غرب باشد، علامت ریاست و آقایی است و باز شدن درب خانه به سمت شرق به معنای سلامتی و صحت و بالاخره دربی که به سمت جنوب باز شود، نشانه فقر و تنگدستی است.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). [[مصر]]: [https://www.gebo.gov.eg/Branches/List الهيئة العامة للكتاب]، [http://www.moc.gov.eg/ وزارة الثقافة]، ج 9، ص117 و 118.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص275-277.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[مصر]]؛ [[فرهنگ عمومی در مصر]]؛ [[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در روسیه]]؛ [[اساطیر و افسانههای کانادایی]]؛ [[اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در تونس]]؛ [[اسطوره ها و افسانه های چینی]]؛ [[باورهای عامیانه مردم ژاپن]]؛ [[افسانه های ژاپنی]]؛ [[اساطیر ژاپن]]؛ [[اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه سنگال]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۱۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۰
مفهوم جن هر چند ریشه دینی دارد، در میان برخی تودههای مردم مصر با برداشتهای خرافی همراه است. آنان باور دارند که جنها دارای سلطه قدرتمندانهای بر همه عناصر حیاتاند و به هر شکلی که بخواهند خود را نشان میدهند؛ گاه در قامت انسان و گاه در هیئت حیوان و یا به شکل سنگ یا گیاه. به باور عوام، جنها در کوههای قاف سکونت دارند. در ادبیات عامه مردم مصر، اصطلاح «فلان جن» و «جماعة جن» حسب مورد، گاه به افراد هوشمند و گاهی نیز به افراد شرور اشاره دارد. مردم به خصوص کودکان و زنان تصور میکنند که جنها، شب ها در هیئت سگ یا گربه در میآیند و لذا از پرتاب سنگ به سگ و گربه در شب پرهیز میکنند. چنانچه شبی گربهای ناآشنا در خانهای دیده شد تردیدی ندارند که جن است و حرکات و سکنات حیوان را تحت نظر گرفته درباره آن به بحث و گفتوگو میپردازند؛ حتی چنانچه آن حیوان تکه گوشتی را با خود برد، او راتعقیب نمیکنند.[۱]
عوام مردم مصر باور دارند که برخی از بیماریها ناشی از خشم جنهاست و لذا شبهای جمعه پس از نماز عشاء، نوعی شکر قرمز را در آب حل میکنند و درون ظرفی قرار داده تا فرد بیمار، یا نماینده او آن را به سطح پشت بام ببرد و در سکوت کامل آن را بر سطح بام بریزد. این عمل را حداقل به مدت سه هفته ادامه میدهند تا به باور آنها جن از آنان راضی و بیمار شفا یابد. آنان، عفریتها را عامل همه شرها، فسادها و بدیها تلقی میکنند و محل سکونت آنها را در اماکن دور افتاده و یا قبرستانها میدانند و اینکه خداوند در ماه رمضان با حبس کردن عفریتها مانع اذیت و آزار رسانی آنها به انسانها میشود. مردم بیسواد و یا کمسواد مصری در تفسیر پدیدههایی چون وزیدن باد و برخاستن گرد و خاک، معتقدند این پدیدهها نتیجه خرابکاری و فساد برخی از جنیان بر روی زمین است که تمایل به شر دارند.[۲]
مردم عامی مصر از برخی اسامی چون سعد و برخی رنگها مثل سبز برداشت خوشبینانه دارند؛ مشاهده ظرف خالی و یا جارو کردن پس از غروب آفتاب و یا فروش سوزن پس از عصرگاه را شوم میدانند. همچنین تصور میکنند که خیاطی در شب سبب آزار اموات میشود و لذا از دوختن در شب اکراه دارند. در برخی از روستاها حساسیت نسبت به این مورد خیلی بالاست، به گونهای که پس از عصر، سوزن به دست کسی نمیدهند و چنانچه ضرورت چنین کاری وجود داشته باشد آن را روی قرص نانی گذاشته به متقاضی میدهند، او نیز نان را گرفته و با دستان پوشیده خود سوزن را برمیدارد. از دیگر باورهای عامیانه مصریان آن است که چنانچه درب خانههای مسکونی آنها به سمت شمال باشد عامل خیر و سعادت است، دربی که به سمت غرب باشد، علامت ریاست و آقایی است و باز شدن درب خانه به سمت شرق به معنای سلامتی و صحت و بالاخره دربی که به سمت جنوب باز شود، نشانه فقر و تنگدستی است.[۳][۴]
نیز نگاه کنید به
مصر؛ فرهنگ عمومی در مصر؛ اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در روسیه؛ اساطیر و افسانههای کانادایی؛ اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در تونس؛ اسطوره ها و افسانه های چینی؛ باورهای عامیانه مردم ژاپن؛ افسانه های ژاپنی؛ اساطیر ژاپن؛ اساطیر، افسانهها و قصههای عامیانه سنگال
کتابشناسی
- ↑ موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9، ص111.
- ↑ موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9، ص112 و 113.
- ↑ موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9، ص117 و 118.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص275-277.