باورهای عامیانه در مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
مفهوم جن هر چند ریشه دینی دارد، در میان برخی توده‌­های مردم مصر با برداشت‌­های خرافی همراه است. آنان باور دارند که جن‌­ها دارای سلطه قدرتمندانه­‌ای بر همه عناصر حیات‌­اند و به هر شکلی که بخواهند خود را نشان می‌­دهند؛ گاه در قامت انسان و گاه در هیئت حیوان و یا به شکل سنگ یا گیاه. به باور عوام، جن­ها در کوه‌های قاف سکونت دارند. در ادبیات عامه مردم مصر، اصطلاح «فلان جن» و «جماعة جن» حسب مورد، گاه به افراد هوشمند و گاهی نیز به افراد شرور اشاره دارد. مردم به خصوص کودکان و زنان تصور می‌­کنند که جن­‌ها، شب ها در هیئت سگ یا گربه در می­‌آیند و لذا از پرتاب سنگ به سگ و گربه در شب پرهیز می‌­کنند. چنانچه شبی گربه‌­ای ناآشنا در خانه‌­ای دیده شد تردیدی ندارند که جن است و حرکات و سکنات حیوان را تحت نظر گرفته درباره آن به بحث و گفت­وگو می­‌پردازند؛ حتی چنانچه آن حیوان تکه گوشتی را با خود برد، او راتعقیب نمی‌­کنند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9م، ص111.</ref>
مفهوم جن هر چند ریشه دینی دارد، در میان برخی توده‌­های مردم مصر با برداشت‌­های خرافی همراه است. آنان باور دارند که جن‌­ها دارای سلطه قدرتمندانه­‌ای بر همه عناصر حیات‌­اند و به هر شکلی که بخواهند خود را نشان می‌­دهند؛ گاه در قامت انسان و گاه در هیئت حیوان و یا به شکل سنگ یا گیاه. به باور عوام، جن­ها در کوه‌های قاف سکونت دارند. در ادبیات عامه مردم مصر، اصطلاح «فلان جن» و «جماعة جن» حسب مورد، گاه به افراد هوشمند و گاهی نیز به افراد شرور اشاره دارد. مردم به خصوص کودکان و زنان تصور می‌­کنند که جن­‌ها، شب ها در هیئت سگ یا گربه در می­‌آیند و لذا از پرتاب سنگ به سگ و گربه در شب پرهیز می‌­کنند. چنانچه شبی گربه‌­ای ناآشنا در خانه‌­ای دیده شد تردیدی ندارند که جن است و حرکات و سکنات حیوان را تحت نظر گرفته درباره آن به بحث و گفت­وگو می­‌پردازند؛ حتی چنانچه آن حیوان تکه گوشتی را با خود برد، او راتعقیب نمی‌­کنند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). [[مصر]]: [https://www.gebo.gov.eg/Branches/List الهيئة العامة للكتاب]، [http://www.moc.gov.eg/ وزارة الثقافة]، ج ص111.</ref>


عوام مردم مصر باور دارند که برخی از بیماری­‌ها ناشی از خشم جن­‌هاست و لذا شب­‌های جمعه پس از نماز عشاء، نوعی شکر قرمز را در آب حل می‌­کنند و درون ظرفی قرار داده تا فرد بیمار، یا نماینده او آن را به سطح پشت بام ببرد و در سکوت کامل آن را بر سطح بام بریزد. این عمل را حداقل به مدت سه هفته ادامه می­‌دهند تا به باور آنها جن از آنان راضی و بیمار شفا یابد. آنان، عفریت‌ها را عامل همه شرها، فسادها و بدی­‌ها تلقی می‌­کنند و محل سکونت آنها را در اماکن دور افتاده و یا قبرستان­‌ها می­‌دانند و اینکه خداوند در ماه رمضان با حبس کردن عفریت­‌ها مانع اذیت و آزار رسانی آنها به انسان­‌ها می­‌شود. مردم بی­‌سواد و یا کم­‌سواد مصری در تفسیر پدیده‌­هایی چون وزیدن باد و برخاستن گرد و خاک، معتقدند این پدیده‌­ها نتیجه خرابکاری و فساد برخی از جنیان بر روی زمین است که تمایل به شر دارند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9م، ص112 و 113.</ref>
عوام مردم مصر باور دارند که برخی از بیماری­‌ها ناشی از خشم جن­‌هاست و لذا شب­‌های جمعه پس از نماز عشاء، نوعی شکر قرمز را در آب حل می‌­کنند و درون ظرفی قرار داده تا فرد بیمار، یا نماینده او آن را به سطح پشت بام ببرد و در سکوت کامل آن را بر سطح بام بریزد. این عمل را حداقل به مدت سه هفته ادامه می­‌دهند تا به باور آنها جن از آنان راضی و بیمار شفا یابد. آنان، عفریت‌ها را عامل همه شرها، فسادها و بدی­‌ها تلقی می‌­کنند و محل سکونت آنها را در اماکن دور افتاده و یا قبرستان­‌ها می­‌دانند و اینکه خداوند در ماه رمضان با حبس کردن عفریت­‌ها مانع اذیت و آزار رسانی آنها به انسان­‌ها می­‌شود. مردم بی­‌سواد و یا کم­‌سواد مصری در تفسیر پدیده‌­هایی چون وزیدن باد و برخاستن گرد و خاک، معتقدند این پدیده‌­ها نتیجه خرابکاری و فساد برخی از جنیان بر روی زمین است که تمایل به شر دارند.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). [[مصر]]: [https://www.gebo.gov.eg/Branches/List الهيئة العامة للكتاب]، [http://www.moc.gov.eg/ وزارة الثقافة]، ج ص112 و 113.</ref>


مردم عامی مصر از برخی اسامی چون سعد و برخی رنگ­‌ها مثل سبز برداشت خوش‌­بینانه دارند؛ مشاهده ظرف خالی و یا جارو کردن پس از غروب آفتاب و یا فروش سوزن پس از عصرگاه را شوم می­‌دانند. همچنین تصور می‌­کنند که خیاطی در شب سبب آزار اموات می­‌شود و لذا از دوختن در شب اکراه دارند. در برخی از روستاها حساسیت نسبت به این مورد خیلی بالاست، به گونه‌­ای که پس از عصر، سوزن به دست کسی نمی‌­دهند و چنانچه ضرورت چنین کاری وجود داشته باشد آن را روی قرص نانی گذاشته به متقاضی می­‌دهند، او نیز نان را گرفته و با دستان پوشیده خود سوزن را برمی­‌دارد. از دیگر باورهای عامیانه مصریان آن است که چنانچه درب خانه­‌های مسکونی آنها به سمت شمال باشد عامل خیر و سعادت است، دربی که به سمت غرب باشد، علامت ریاست و آقایی است و باز شدن درب خانه به سمت شرق به معنای سلامتی و صحت و بالاخره دربی که به سمت جنوب باز شود، نشانه فقر و تنگدستی است.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9م، ص117 و 118.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص275-277.</ref>
مردم عامی مصر از برخی اسامی چون سعد و برخی رنگ­‌ها مثل سبز برداشت خوش‌­بینانه دارند؛ مشاهده ظرف خالی و یا جارو کردن پس از غروب آفتاب و یا فروش سوزن پس از عصرگاه را شوم می­‌دانند. همچنین تصور می‌­کنند که خیاطی در شب سبب آزار اموات می­‌شود و لذا از دوختن در شب اکراه دارند. در برخی از روستاها حساسیت نسبت به این مورد خیلی بالاست، به گونه‌­ای که پس از عصر، سوزن به دست کسی نمی‌­دهند و چنانچه ضرورت چنین کاری وجود داشته باشد آن را روی قرص نانی گذاشته به متقاضی می­‌دهند، او نیز نان را گرفته و با دستان پوشیده خود سوزن را برمی­‌دارد. از دیگر باورهای عامیانه مصریان آن است که چنانچه درب خانه­‌های مسکونی آنها به سمت شمال باشد عامل خیر و سعادت است، دربی که به سمت غرب باشد، علامت ریاست و آقایی است و باز شدن درب خانه به سمت شرق به معنای سلامتی و صحت و بالاخره دربی که به سمت جنوب باز شود، نشانه فقر و تنگدستی است.<ref>موسوعة مصر الحديثة (1997). [[مصر]]: [https://www.gebo.gov.eg/Branches/List الهيئة العامة للكتاب]، [http://www.moc.gov.eg/ وزارة الثقافة]، ج ص117 و 118.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص275-277.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
*[[مصر]]
[[مصر]]؛ [[فرهنگ عمومی در مصر]]؛ [[اساطیر و افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه در روسیه]]؛ [[اساطیر و افسانه‌های کانادایی]]؛ [[اساطیر و افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه در تونس]]؛ [[اسطوره ها و افسانه های چینی]]؛ [[باورهای عامیانه مردم ژاپن]]؛ [[افسانه های ژاپنی]]؛ [[اساطیر ژاپن]]؛ [[اساطیر، افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه سنگال]]
*[[فرهنگ عمومی در مصر]]
*[[اساطیر و افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه در روسیه]]
*[[اساطیر و افسانه‌های کانادایی]]
*[[اساطیر و افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه در تونس]]
*[[اسطوره ها و افسانه های چینی]]
*[[باورهای عامیانه مردم ژاپن]]
*[[افسانه های ژاپنی]]
*[[اساطیر ژاپن]]
*[[اساطیر، افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه سنگال]]
==کتابشناسی==
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۰

مفهوم جن هر چند ریشه دینی دارد، در میان برخی توده‌­های مردم مصر با برداشت‌­های خرافی همراه است. آنان باور دارند که جن‌­ها دارای سلطه قدرتمندانه­‌ای بر همه عناصر حیات‌­اند و به هر شکلی که بخواهند خود را نشان می‌­دهند؛ گاه در قامت انسان و گاه در هیئت حیوان و یا به شکل سنگ یا گیاه. به باور عوام، جن­ها در کوه‌های قاف سکونت دارند. در ادبیات عامه مردم مصر، اصطلاح «فلان جن» و «جماعة جن» حسب مورد، گاه به افراد هوشمند و گاهی نیز به افراد شرور اشاره دارد. مردم به خصوص کودکان و زنان تصور می‌­کنند که جن­‌ها، شب ها در هیئت سگ یا گربه در می­‌آیند و لذا از پرتاب سنگ به سگ و گربه در شب پرهیز می‌­کنند. چنانچه شبی گربه‌­ای ناآشنا در خانه‌­ای دیده شد تردیدی ندارند که جن است و حرکات و سکنات حیوان را تحت نظر گرفته درباره آن به بحث و گفت­وگو می­‌پردازند؛ حتی چنانچه آن حیوان تکه گوشتی را با خود برد، او راتعقیب نمی‌­کنند.[۱]

عوام مردم مصر باور دارند که برخی از بیماری­‌ها ناشی از خشم جن­‌هاست و لذا شب­‌های جمعه پس از نماز عشاء، نوعی شکر قرمز را در آب حل می‌­کنند و درون ظرفی قرار داده تا فرد بیمار، یا نماینده او آن را به سطح پشت بام ببرد و در سکوت کامل آن را بر سطح بام بریزد. این عمل را حداقل به مدت سه هفته ادامه می­‌دهند تا به باور آنها جن از آنان راضی و بیمار شفا یابد. آنان، عفریت‌ها را عامل همه شرها، فسادها و بدی­‌ها تلقی می‌­کنند و محل سکونت آنها را در اماکن دور افتاده و یا قبرستان­‌ها می­‌دانند و اینکه خداوند در ماه رمضان با حبس کردن عفریت­‌ها مانع اذیت و آزار رسانی آنها به انسان­‌ها می­‌شود. مردم بی­‌سواد و یا کم­‌سواد مصری در تفسیر پدیده‌­هایی چون وزیدن باد و برخاستن گرد و خاک، معتقدند این پدیده‌­ها نتیجه خرابکاری و فساد برخی از جنیان بر روی زمین است که تمایل به شر دارند.[۲]

مردم عامی مصر از برخی اسامی چون سعد و برخی رنگ­‌ها مثل سبز برداشت خوش‌­بینانه دارند؛ مشاهده ظرف خالی و یا جارو کردن پس از غروب آفتاب و یا فروش سوزن پس از عصرگاه را شوم می­‌دانند. همچنین تصور می‌­کنند که خیاطی در شب سبب آزار اموات می­‌شود و لذا از دوختن در شب اکراه دارند. در برخی از روستاها حساسیت نسبت به این مورد خیلی بالاست، به گونه‌­ای که پس از عصر، سوزن به دست کسی نمی‌­دهند و چنانچه ضرورت چنین کاری وجود داشته باشد آن را روی قرص نانی گذاشته به متقاضی می­‌دهند، او نیز نان را گرفته و با دستان پوشیده خود سوزن را برمی­‌دارد. از دیگر باورهای عامیانه مصریان آن است که چنانچه درب خانه­‌های مسکونی آنها به سمت شمال باشد عامل خیر و سعادت است، دربی که به سمت غرب باشد، علامت ریاست و آقایی است و باز شدن درب خانه به سمت شرق به معنای سلامتی و صحت و بالاخره دربی که به سمت جنوب باز شود، نشانه فقر و تنگدستی است.[۳][۴]

نیز نگاه کنید به

مصر؛ فرهنگ عمومی در مصر؛ اساطیر و افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه در روسیه؛ اساطیر و افسانه‌های کانادایی؛ اساطیر و افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه در تونس؛ اسطوره ها و افسانه های چینی؛ باورهای عامیانه مردم ژاپن؛ افسانه های ژاپنی؛ اساطیر ژاپن؛ اساطیر، افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه سنگال

کتابشناسی

  1. موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9، ص111.
  2. موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9، ص112 و 113.
  3. موسوعة مصر الحديثة (1997). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 9، ص117 و 118.
  4. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص275-277.