حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۱۰ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Flag of the Chinese Communist Party.svg.png|بندانگشتی|پرچم حزب کمونیست [[چین]]. قابل بازیابی از https://www.idcpc.org.cn/english/cpcbrief/EmblemandFlag/index.html]]
از نظر خیلی از ناظران خارجی و داخلی [[چین]]، در این کشور کمونیسم مرده یا صرفا به الفاظی بدون مفهوم تبدیل شده است. اما نباید فراموش کرد که حیات سیاسی و حاکمیت حزب کمونیست [[چین]] به این ایدئولوژی شدیداً وابسته است. این ایدئولوژی به حاکمیت حزب کمونیست مشروعیت بخشیده و ادعای به ظاهر پیروی از آن به رژیم فعلی ادعای میراث‌داری حزب کمونیست دوران انقلاب را می‌دهد. البته، در کشوری که دارای تاریخی طولانی است، تنها داشتن رشد بالای اقتصادی نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی منشأ حاکمیت و حق مشروعیت باشد، به ویژه اگر این رشد اقتصادی، مشکلات اجتماعی زیاد، از جمله نرخ بالای بیکاری، رشد فاصله‌ی طبقاتی، افزایش فساد در میان مقامات دولتی گرفتار شده باشد.


== تلاش حزب کمونیست برای احیای هویت ملی با استفاده از فرهنگ سنتی ==
تأکید بیش از پیش حزب بر میراث‌داری از انقلاب کمونیستی و ادعای این‌که دلیل رشد و توسعه‌ی اقتصادی و رفاه اجتماعی کنونی از دستاوردهای پیروی از سوسیالیسم است از یک سو، و هم چنین، اقدامات نمایشی عمومی رهبران کنونی حزب، در باز دید از اماکن و نمادهای دوران «انقلاب» و جنگ ضد ژاپنی از سوی دیگر، دلیلی بر نیاز آنان به تداوم مشروعیت حاکمیت [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] در [[جامعه و نظام اجتماعی چین|جامعه‌ی چین]] امروز با توسل به ایدئولوژی کمونیستی است.حزب کمونیست برای احیای هویت ملی تلاش کرد که از [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چین]] بهره گیرد.
حزب کمونیست [[چین]] که در دوران حیات مائو تلاش کرده بود تا برای ملت چین، هویتی خارج از چارچوب سنتی گذشته و با بهره گیری از ایدئولوژی مارکسیست لنینیستی و اندیشه­‌های مائو دست و پا کند، پس از مرگ مائو و شکست تلاش­‌های بی فایده‌­ی گذشته، در دوران اصلاحات، رویکرد به گذشته را نقشه­‌ی راه خود قرار داد. در این دوره، برای تقویت هویت ملی و کسب مشروعیت برای اجرای اصلاحات و هم­چنین توجیه عملگرایی به جای پرداختن به ایدئولوژی دگم مارکسیستی، اقداماتی از قبیل احیای کنفوسیوس، بازنویسی تاریخ، پرداختن به زبان چینی، توجه به اندیشه­‌های فلسفی غرب و بازسازی هویت ملی و فرهنگی را در پیش گرفت که به هرکدام به اختصار پرداخته می­‌شود.<ref>سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص296</ref>


=== کتاب شناسی ===
حزب کمونیست [[چین]] که در دوران حیات [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] تلاش کرده بود تا برای [[نوع جامعه چین|ملت چین]]، هویتی خارج از چارچوب سنتی گذشته و با بهره گیری از ایدئولوژی مارکسیست لنینیستی و اندیشه­‌های [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] دست و پا کند.
 
پس از مرگ [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] و شکست تلاش­‌های بی فایده‌­ی گذشته، در دوران اصلاحات، رویکرد به گذشته را نقشه­‌ی راه خود قرار داد. در این دوره، برای تقویت هویت ملی و کسب مشروعیت برای اجرای اصلاحات و هم­چنین توجیه عملگرایی به جای پرداختن به ایدئولوژی دگم مارکسیستی، اقداماتی از قبیل احیای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]، بازنویسی تاریخ، پرداختن به [[زبان چینی]]، توجه به اندیشه­‌های فلسفی غرب و بازسازی [[هویت فرهنگی و ملی چین|هویت ملی و فرهنگی]] را در پیش گرفت.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد اول، ص.296.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
''' '''[[هویت فرهنگی و ملی چین]]؛ [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین]]؛ [[فرهنگ چینی]]؛ [[ایدئولوژی کمونیستی]]
 
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:احزاب و جریان های سیاسی شاخص]]
[[رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه هویت و هویت یابی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۳۶

پرچم حزب کمونیست چین. قابل بازیابی از https://www.idcpc.org.cn/english/cpcbrief/EmblemandFlag/index.html

از نظر خیلی از ناظران خارجی و داخلی چین، در این کشور کمونیسم مرده یا صرفا به الفاظی بدون مفهوم تبدیل شده است. اما نباید فراموش کرد که حیات سیاسی و حاکمیت حزب کمونیست چین به این ایدئولوژی شدیداً وابسته است. این ایدئولوژی به حاکمیت حزب کمونیست مشروعیت بخشیده و ادعای به ظاهر پیروی از آن به رژیم فعلی ادعای میراث‌داری حزب کمونیست دوران انقلاب را می‌دهد. البته، در کشوری که دارای تاریخی طولانی است، تنها داشتن رشد بالای اقتصادی نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی منشأ حاکمیت و حق مشروعیت باشد، به ویژه اگر این رشد اقتصادی، مشکلات اجتماعی زیاد، از جمله نرخ بالای بیکاری، رشد فاصله‌ی طبقاتی، افزایش فساد در میان مقامات دولتی گرفتار شده باشد.

تأکید بیش از پیش حزب بر میراث‌داری از انقلاب کمونیستی و ادعای این‌که دلیل رشد و توسعه‌ی اقتصادی و رفاه اجتماعی کنونی از دستاوردهای پیروی از سوسیالیسم است از یک سو، و هم چنین، اقدامات نمایشی عمومی رهبران کنونی حزب، در باز دید از اماکن و نمادهای دوران «انقلاب» و جنگ ضد ژاپنی از سوی دیگر، دلیلی بر نیاز آنان به تداوم مشروعیت حاکمیت حزب کمونیست در جامعه‌ی چین امروز با توسل به ایدئولوژی کمونیستی است.حزب کمونیست برای احیای هویت ملی تلاش کرد که از فرهنگ سنتی چین بهره گیرد.

حزب کمونیست چین که در دوران حیات مائو تلاش کرده بود تا برای ملت چین، هویتی خارج از چارچوب سنتی گذشته و با بهره گیری از ایدئولوژی مارکسیست لنینیستی و اندیشه­‌های مائو دست و پا کند.

پس از مرگ مائو و شکست تلاش­‌های بی فایده‌­ی گذشته، در دوران اصلاحات، رویکرد به گذشته را نقشه­‌ی راه خود قرار داد. در این دوره، برای تقویت هویت ملی و کسب مشروعیت برای اجرای اصلاحات و هم­چنین توجیه عملگرایی به جای پرداختن به ایدئولوژی دگم مارکسیستی، اقداماتی از قبیل احیای کنفوسیوس، بازنویسی تاریخ، پرداختن به زبان چینی، توجه به اندیشه­‌های فلسفی غرب و بازسازی هویت ملی و فرهنگی را در پیش گرفت.[۱]

نیز نگاه کنید به

 هویت فرهنگی و ملی چین؛ مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین؛ فرهنگ چینی؛ ایدئولوژی کمونیستی

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول، ص.296.