حاکمیت رقابت نا عادلانه بر بازار بین المللی صنایع فرهنگی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Nou9z1.jpg|بندانگشتی|بازار بین المللی صنایع فرهنگی چین]]
[[پرونده:Nou9z1.jpg|بندانگشتی|بازار بین المللی صنایع فرهنگی [[چین]]. قابل بازیابی از https://vista.ir/w/a/27/nou9z]]
در حالی­که دسترسی به بازارها، تنوع در انتخاب و توانایی در رقابت، می­تواند توسعه­‌ی عادلانه­ ی [[بازار صنایع فرهنگی چین|تجارت محصولات فرهنگی]] را تضمین كند، ولی نبود انگیزه در پدیدآورندگان؛ سطح نازل سرمایه‌­گذاری؛ بی اعتمادی به صنایع نوپا و فقدان نظام آموزش مدیریت و سازوكارهای ترویج محصولات در [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازار بین المللی عرضه‌­ی تولیدات فرهنگی]]؛ از جمله عواملی به شمار می ­روند که در راه گسترش [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی]] مانع ایجاد می ­کنند.
در حالی­که دسترسی به بازارها، تنوع در انتخاب و توانایی در رقابت، می­تواند توسعه­‌ی عادلانه­ ی [[بازار صنایع فرهنگی چین|تجارت محصولات فرهنگی]] را تضمین کند، ولی نبود انگیزه در پدیدآورندگان؛ سطح نازل سرمایه‌­گذاری؛ بی اعتمادی به صنایع نوپا و فقدان نظام آموزش مدیریت و سازوکارهای ترویج محصولات در [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازار بین المللی عرضه‌­ی تولیدات فرهنگی]]؛ از جمله عواملی به شمار می ­روند که در راه گسترش [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی]] مانع ایجاد می ­کنند.


لذا، [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی]] كشورهای درحال توسعه در بازارهای خارجی عموما حضور ناچیزی دارند و در چنین شرایطی، رقابت برای آن­ها کاری دشوار است. تفاوت از نظر ابعاد، منابع مالی، هزینه­‌ی مواد و خدمات مربوط به تولید و توزیع، همراه با سایر محدودیت­‌های دانش فنی و كنترل كیفیت و فقدان چارچوب‌­های قانونی و مالی، از دیگر عوامل كلیدی هستند كه توان رقابتی [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی]] داخلی بسیاری از كشورهای در حال توسعه­‌ی جهان توسعه یافته را کاهش می­دهند.
لذا، [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی]] کشورهای درحال توسعه در بازارهای خارجی عموما حضور ناچیزی دارند و در چنین شرایطی، رقابت برای آن­ها کاری دشوار است. تفاوت از نظر ابعاد، منابع مالی، هزینه­‌ی مواد و خدمات مربوط به تولید و توزیع، همراه با سایر محدودیت­‌های دانش فنی و کنترل کیفیت و فقدان چارچوب‌­های قانونی و مالی، از دیگر عوامل کلیدی هستند که توان رقابتی [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی]] داخلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه­‌ی جهان توسعه یافته را کاهش می­دهند.


گرچه همانند گفت وگوی انسانی كه مستلزم گونه‌­ای ازمبادله بین گوینده و شنونده است، گفت وگوی بین فرهنگی نیز مستلزم تبادل [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|كالاهای فرهنگی]] به گونه‌­ای متعادل و نسبتا برابر است، ولی سلطه‌­ی یکجانبه‌­ی یک فرهنگ خاص در چنین حوزه ­ای، گفت وگو را به تك گویی مبدل می ­سازد، به طوری كه اكثریت شهروندان سراسر جهان باتوجه به رشد تقاضای [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی،]] صرفا به مصرف كنندگان كالاهای وارداتی از یک کشور توانمند تنزل می ­یابند. در چنین شرایطی است که توان خلق كردن، بیان خود و حق انتخاب و ابراز هویت خود به مخاطره افتاده است. چون كشورهای درحال توسعه فاقد ساختارهای لازم [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین|صنایع فرهنگی]] برای هدایت و اشاعه­‌ی خلاقیت زنده­‌ی خویش­اند<ref>میر جلیلی، سید حسین(1386). جهانی شدن صنایع فرهنگی. روزنامه­ ی ایران. مورخ 20 شهریور</ref>.  
گرچه همانند گفت وگوی انسانی که مستلزم گونه‌­ای ازمبادله بین گوینده و شنونده است، گفت وگوی بین فرهنگی نیز مستلزم تبادل [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|کالاهای فرهنگی]] به گونه‌­ای متعادل و نسبتا برابر است، ولی سلطه‌­ی یکجانبه‌­ی یک فرهنگ خاص در چنین حوزه ­ای، گفت وگو را به تک گویی مبدل می ­سازد، به طوری که اکثریت شهروندان سراسر جهان باتوجه به رشد تقاضای [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی،]] صرفا به مصرف کنندگان کالاهای وارداتی از یک کشور توانمند تنزل می ­یابند. در چنین شرایطی است که توان خلق کردن، بیان خود و حق انتخاب و ابراز هویت خود به مخاطره افتاده است. چون کشورهای درحال توسعه فاقد ساختارهای لازم [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین|صنایع فرهنگی]] برای هدایت و اشاعه­‌ی خلاقیت زنده­‌ی خویش­اند<ref>میر جلیلی، سید حسین(1386). جهانی شدن صنایع فرهنگی. روزنامه­ ی ایران. مورخ 20 شهریور</ref>.  


بنابراین، [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی]] با چالش رقابت بین المللی روبه رو است. یك انحصار غیررسمی از كارتل­‌های چندرسانه‌­ای غربی، بخش اعظم و فزاینده­ای از [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازارهای محصولات فرهنگی]] را به خود اختصاص داده و عرصه را برای صنایع نوپای فرهنگی کشورهای درحال توسعه تنگ کرده‌­اند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد دوم، </ref>.
بنابراین، [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی]] با چالش رقابت بین المللی روبه رو است. یک انحصار غیررسمی از کارتل­‌های چندرسانه‌­ای غربی، بخش اعظم و فزاینده­ای از [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازارهای محصولات فرهنگی]] را به خود اختصاص داده و عرصه را برای صنایع نوپای فرهنگی کشورهای درحال توسعه تنگ کرده‌­اند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.567-568. </ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
 [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین]]؛ [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین]]
*  [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین]]
* [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:اقتصاد فرهنگ و بازار صنایع فرهنگی]]
[[رده:صادرات محصولات و خدمات فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۸

بازار بین المللی صنایع فرهنگی چین. قابل بازیابی از https://vista.ir/w/a/27/nou9z

در حالی­که دسترسی به بازارها، تنوع در انتخاب و توانایی در رقابت، می­تواند توسعه­‌ی عادلانه­ ی تجارت محصولات فرهنگی را تضمین کند، ولی نبود انگیزه در پدیدآورندگان؛ سطح نازل سرمایه‌­گذاری؛ بی اعتمادی به صنایع نوپا و فقدان نظام آموزش مدیریت و سازوکارهای ترویج محصولات در بازار بین المللی عرضه‌­ی تولیدات فرهنگی؛ از جمله عواملی به شمار می ­روند که در راه گسترش محصولات فرهنگی مانع ایجاد می ­کنند.

لذا، محصولات فرهنگی کشورهای درحال توسعه در بازارهای خارجی عموما حضور ناچیزی دارند و در چنین شرایطی، رقابت برای آن­ها کاری دشوار است. تفاوت از نظر ابعاد، منابع مالی، هزینه­‌ی مواد و خدمات مربوط به تولید و توزیع، همراه با سایر محدودیت­‌های دانش فنی و کنترل کیفیت و فقدان چارچوب‌­های قانونی و مالی، از دیگر عوامل کلیدی هستند که توان رقابتی صنایع فرهنگی داخلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه­‌ی جهان توسعه یافته را کاهش می­دهند.

گرچه همانند گفت وگوی انسانی که مستلزم گونه‌­ای ازمبادله بین گوینده و شنونده است، گفت وگوی بین فرهنگی نیز مستلزم تبادل کالاهای فرهنگی به گونه‌­ای متعادل و نسبتا برابر است، ولی سلطه‌­ی یکجانبه‌­ی یک فرهنگ خاص در چنین حوزه ­ای، گفت وگو را به تک گویی مبدل می ­سازد، به طوری که اکثریت شهروندان سراسر جهان باتوجه به رشد تقاضای محصولات فرهنگی، صرفا به مصرف کنندگان کالاهای وارداتی از یک کشور توانمند تنزل می ­یابند. در چنین شرایطی است که توان خلق کردن، بیان خود و حق انتخاب و ابراز هویت خود به مخاطره افتاده است. چون کشورهای درحال توسعه فاقد ساختارهای لازم صنایع فرهنگی برای هدایت و اشاعه­‌ی خلاقیت زنده­‌ی خویش­اند[۱].

بنابراین، صنایع فرهنگی با چالش رقابت بین المللی روبه رو است. یک انحصار غیررسمی از کارتل­‌های چندرسانه‌­ای غربی، بخش اعظم و فزاینده­ای از بازارهای محصولات فرهنگی را به خود اختصاص داده و عرصه را برای صنایع نوپای فرهنگی کشورهای درحال توسعه تنگ کرده‌­اند[۲].

نیز نگاه کنید به

 صنایع و کالاهای فرهنگی در چین؛ صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین

کتابشناسی

  1. میر جلیلی، سید حسین(1386). جهانی شدن صنایع فرهنگی. روزنامه­ ی ایران. مورخ 20 شهریور
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.567-568.