حاکمیت رقابت نا عادلانه بر بازار بین المللی صنایع فرهنگی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == '''حاکمیت رقابت نا عادلانه بر بازار بین المللی صنایع فرهنگی''' == در حالی­که دسترسي به بازارها، تنوع در انتخاب و توانايي در رقابت، مي­تواند توسعه­ی عادلانه­ی تجارت محصولات فرهنگي را تضمين كند، ولی نبود انگيزه در پديدآورندگان؛ سطح نازل سرمايه...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Nou9z1.jpg|بندانگشتی|بازار بین المللی صنایع فرهنگی [[چین]]. قابل بازیابی از https://vista.ir/w/a/27/nou9z]]
در حالی­که دسترسی به بازارها، تنوع در انتخاب و توانایی در رقابت، می­تواند توسعه­‌ی عادلانه­ ی [[بازار صنایع فرهنگی چین|تجارت محصولات فرهنگی]] را تضمین کند، ولی نبود انگیزه در پدیدآورندگان؛ سطح نازل سرمایه‌­گذاری؛ بی اعتمادی به صنایع نوپا و فقدان نظام آموزش مدیریت و سازوکارهای ترویج محصولات در [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازار بین المللی عرضه‌­ی تولیدات فرهنگی]]؛ از جمله عواملی به شمار می ­روند که در راه گسترش [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی]] مانع ایجاد می ­کنند.


== '''حاکمیت رقابت نا عادلانه بر بازار بین المللی صنایع فرهنگی''' ==
لذا، [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی]] کشورهای درحال توسعه در بازارهای خارجی عموما حضور ناچیزی دارند و در چنین شرایطی، رقابت برای آن­ها کاری دشوار است. تفاوت از نظر ابعاد، منابع مالی، هزینه­‌ی مواد و خدمات مربوط به تولید و توزیع، همراه با سایر محدودیت­‌های دانش فنی و کنترل کیفیت و فقدان چارچوب‌­های قانونی و مالی، از دیگر عوامل کلیدی هستند که توان رقابتی [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی]] داخلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه­‌ی جهان توسعه یافته را کاهش می­دهند.
در حالی­که دسترسي به بازارها، تنوع در انتخاب و توانايي در رقابت، مي­تواند توسعه­ی عادلانه­ی تجارت محصولات فرهنگي را تضمين كند، ولی نبود انگيزه در پديدآورندگان؛ سطح نازل سرمايه­گذاري؛ بي اعتمادي به صنايع نوپا و فقدان نظام آموزش مديريت و سازوكارهاي ترويج محصولات در بازار بین المللی عرضه­ی تولیدات فرهنگی؛ از جمله عواملی به شمار می­روند که در راه گسترش محصولات فرهنگي مانع ایجاد می­کنند. لذا، محصولات فرهنگي كشورهاي درحال توسعه در بازارهاي خارجي عموما حضور ناچيزی دارند و در چنين شرايطي، رقابت براي آن­ها کاری دشوار است. تفاوت از نظر ابعاد، منابع مالي، هزينه­ی مواد و خدمات مربوط به توليد و توزيع، همراه با ساير محدوديت­هاي دانش فني و كنترل كيفيت و فقدان چارچوب­هاي قانوني و مالي، از دیگر عوامل كليدي هستند كه توان رقابتی صنايع فرهنگي داخلي بسياري از كشورهای در حال توسعه­ی جهان توسعه یافته را کاهش می­دهند.


گرچه همانند گفت وگوي انساني كه مستلزم گونه­اي ازمبادله بين گوينده و شنونده است، گفت وگوي بين فرهنگي نيز مستلزم تبادل كالاهاي فرهنگي به گونه­اي متعادل و نسبتا برابر است، ولی سلطه­ی یکجانبه­ی یک فرهنگ خاص در چنين حوزه­اي، گفت وگو را به تك گويي مبدل می­سازد، به طوري كه اكثريت شهروندان سراسر جهان باتوجه به رشد تقاضاي محصولات فرهنگي، صرفا به مصرف كنندگان كالاهاي وارداتي از یک کشور توانمند تنزل مي­يابند. در چنین شرايطی است که توان خلق كردن، بيان خود و حق انتخاب و ابراز هويت خود به مخاطره افتاده است. چون كشورهاي درحال توسعه فاقد ساختارهاي لازم صنايع فرهنگي براي هدايت و اشاعه­ی خلاقيت زنده­ی خويش­اند. (میر جلیلی، 1386) بنابراين، صنايع فرهنگي با چالش رقابت بين المللي روبه رو است. يك انحصار غيررسمي از كارتل­هاي چندرسانه­اي غربی، بخش اعظم و فزاينده­اي از بازارهاي محصولات فرهنگي را به خود اختصاص داده و عرصه را برای صنایع نوپای فرهنگی کشورهای درحال توسعه تنگ کرده­اند.
گرچه همانند گفت وگوی انسانی که مستلزم گونه‌­ای ازمبادله بین گوینده و شنونده است، گفت وگوی بین فرهنگی نیز مستلزم تبادل [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|کالاهای فرهنگی]] به گونه‌­ای متعادل و نسبتا برابر است، ولی سلطه‌­ی یکجانبه‌­ی یک فرهنگ خاص در چنین حوزه ­ای، گفت وگو را به تک گویی مبدل می ­سازد، به طوری که اکثریت شهروندان سراسر جهان باتوجه به رشد تقاضای [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|محصولات فرهنگی،]] صرفا به مصرف کنندگان کالاهای وارداتی از یک کشور توانمند تنزل می ­یابند. در چنین شرایطی است که توان خلق کردن، بیان خود و حق انتخاب و ابراز هویت خود به مخاطره افتاده است. چون کشورهای درحال توسعه فاقد ساختارهای لازم [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین|صنایع فرهنگی]] برای هدایت و اشاعه­‌ی خلاقیت زنده­‌ی خویش­اند<ref>میر جلیلی، سید حسین(1386). جهانی شدن صنایع فرهنگی. روزنامه­ ی ایران. مورخ 20 شهریور</ref>.
 
بنابراین، [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی]] با چالش رقابت بین المللی روبه رو است. یک انحصار غیررسمی از کارتل­‌های چندرسانه‌­ای غربی، بخش اعظم و فزاینده­ای از [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازارهای محصولات فرهنگی]] را به خود اختصاص داده و عرصه را برای صنایع نوپای فرهنگی کشورهای درحال توسعه تنگ کرده‌­اند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.567-568. </ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
 [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین]]؛ [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین]]
 
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:اقتصاد فرهنگ و بازار صنایع فرهنگی]]
[[رده:صادرات محصولات و خدمات فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۸

بازار بین المللی صنایع فرهنگی چین. قابل بازیابی از https://vista.ir/w/a/27/nou9z

در حالی­که دسترسی به بازارها، تنوع در انتخاب و توانایی در رقابت، می­تواند توسعه­‌ی عادلانه­ ی تجارت محصولات فرهنگی را تضمین کند، ولی نبود انگیزه در پدیدآورندگان؛ سطح نازل سرمایه‌­گذاری؛ بی اعتمادی به صنایع نوپا و فقدان نظام آموزش مدیریت و سازوکارهای ترویج محصولات در بازار بین المللی عرضه‌­ی تولیدات فرهنگی؛ از جمله عواملی به شمار می ­روند که در راه گسترش محصولات فرهنگی مانع ایجاد می ­کنند.

لذا، محصولات فرهنگی کشورهای درحال توسعه در بازارهای خارجی عموما حضور ناچیزی دارند و در چنین شرایطی، رقابت برای آن­ها کاری دشوار است. تفاوت از نظر ابعاد، منابع مالی، هزینه­‌ی مواد و خدمات مربوط به تولید و توزیع، همراه با سایر محدودیت­‌های دانش فنی و کنترل کیفیت و فقدان چارچوب‌­های قانونی و مالی، از دیگر عوامل کلیدی هستند که توان رقابتی صنایع فرهنگی داخلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه­‌ی جهان توسعه یافته را کاهش می­دهند.

گرچه همانند گفت وگوی انسانی که مستلزم گونه‌­ای ازمبادله بین گوینده و شنونده است، گفت وگوی بین فرهنگی نیز مستلزم تبادل کالاهای فرهنگی به گونه‌­ای متعادل و نسبتا برابر است، ولی سلطه‌­ی یکجانبه‌­ی یک فرهنگ خاص در چنین حوزه ­ای، گفت وگو را به تک گویی مبدل می ­سازد، به طوری که اکثریت شهروندان سراسر جهان باتوجه به رشد تقاضای محصولات فرهنگی، صرفا به مصرف کنندگان کالاهای وارداتی از یک کشور توانمند تنزل می ­یابند. در چنین شرایطی است که توان خلق کردن، بیان خود و حق انتخاب و ابراز هویت خود به مخاطره افتاده است. چون کشورهای درحال توسعه فاقد ساختارهای لازم صنایع فرهنگی برای هدایت و اشاعه­‌ی خلاقیت زنده­‌ی خویش­اند[۱].

بنابراین، صنایع فرهنگی با چالش رقابت بین المللی روبه رو است. یک انحصار غیررسمی از کارتل­‌های چندرسانه‌­ای غربی، بخش اعظم و فزاینده­ای از بازارهای محصولات فرهنگی را به خود اختصاص داده و عرصه را برای صنایع نوپای فرهنگی کشورهای درحال توسعه تنگ کرده‌­اند[۲].

نیز نگاه کنید به

 صنایع و کالاهای فرهنگی در چین؛ صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین

کتابشناسی

  1. میر جلیلی، سید حسین(1386). جهانی شدن صنایع فرهنگی. روزنامه­ ی ایران. مورخ 20 شهریور
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.567-568.