نقاشی سوئیبوکوگا: تفاوت میان نسخهها
ظاهر
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[نقاشی ژاپن|نقاشی]] آب مرکب یا سوئیبوکوگا: این نوع [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] که به آن سومیئه هم گفته میشود، تنها با استفاده از کم و زیاد کردن غلظت مرکب یا سومی خلق میشود. این هنر در [[سلسله تانگ|دوران دودمان تانگ]] در [[چین]] خلق شد، اما سبکها و روشهای آن در [[دوره کاماکورا|دوران کاماکورا]] همراه با آیین ذن به [[ژاپن]] آورده شد و در [[دوره موروماچی]] به اوج شکوفایی خود رسید. از آنجا که بیشتر امور مربوط به ذن در آن تصویر میشود و نقاشان سر آمد آن بیشتر راهبان آیین ذن هستند، به آن [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] آیین ذن هم میگویند. معروفترین نقاش این نوع [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] سشو راهب و نقاش [[دوره موروماچی]] است. | [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] آب مرکب یا سوئیبوکوگا: این نوع [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] که به آن سومیئه هم گفته میشود، تنها با استفاده از کم و زیاد کردن غلظت مرکب یا سومی خلق میشود. این هنر در [[سلسله تانگ|دوران دودمان تانگ]] در [[چین]] خلق شد، اما سبکها و روشهای آن در [[دوره کاماکورا|دوران کاماکورا]] همراه با آیین ذن به [[ژاپن]] آورده شد و در [[دوره موروماچی]] به اوج شکوفایی خود رسید. از آنجا که بیشتر امور مربوط به ذن در آن تصویر میشود و نقاشان سر آمد آن بیشتر راهبان آیین ذن هستند، به آن [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] آیین ذن هم میگویند. معروفترین نقاش این نوع [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] سشو راهب و نقاش [[دوره موروماچی]] است. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[هنر ژاپن]]؛ [[نقاشی ژاپن]]؛ [[نقاشی نيهونگا]] | |||
==منبع اصلی== | |||
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281. | |||
== | |||
== نویسندگان مقاله == | |||
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۶
نقاشی آب مرکب یا سوئیبوکوگا: این نوع نقاشی که به آن سومیئه هم گفته میشود، تنها با استفاده از کم و زیاد کردن غلظت مرکب یا سومی خلق میشود. این هنر در دوران دودمان تانگ در چین خلق شد، اما سبکها و روشهای آن در دوران کاماکورا همراه با آیین ذن به ژاپن آورده شد و در دوره موروماچی به اوج شکوفایی خود رسید. از آنجا که بیشتر امور مربوط به ذن در آن تصویر میشود و نقاشان سر آمد آن بیشتر راهبان آیین ذن هستند، به آن نقاشی آیین ذن هم میگویند. معروفترین نقاش این نوع نقاشی سشو راهب و نقاش دوره موروماچی است.
نیز نگاه کنید به
هنر ژاپن؛ نقاشی ژاپن؛ نقاشی نيهونگا
منبع اصلی
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.
نویسندگان مقاله
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری