پرش به محتوا

نمادها، سنت‌ها و آیین‌های مذهبی تصوف در یمن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «'''نمادها، سنت‌ها و آیین‌های مذهبی تصوف در کشور یمن''' '''نویسنده : غلامرضا لایقی''' '''ویرایش : دانشنامه ملل''' '''Ø جایگاه تاریخی و فرهنگی تصوف در یمن''' -        تصوف در یمن از قرون اولیه اسلامی حضور داشته و در شکل‌گیری ساختار معنوی و فرهنگی جامعه ن...» ایجاد کرد
 
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۷ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''نمادها، سنت‌ها و آیین‌های مذهبی تصوف در کشور یمن'''
تصوف در یمن از قرون اولیه اسلامی حضور داشته و در شکل‌گیری ساختار معنوی و فرهنگی جامعه نقش ایفا کرده است<ref>Al-Attas, S. M. N. (2014). ''Sufism and Islam: An Inquiry into the Origins of Mysticism''. Kuala Lumpur: ISTAC.</ref><ref name=":0">Knysh, A. (2017). ''Sufism: A New    History of Islamic Mysticism''. Princeton University Press. [[DOI: 10.1093/jis/ety050]]</ref>. مناطق حضرموت و تریم از مراکز اصلی تصوف محسوب می‌شوند که با دارا بودن رباط‌ها و مدارس عرفانی، نقش مهمی در تربیت نسل‌های جدید ایفا کرده‌اند<ref name=":1">Daum, W., & al-Rubaidi, A.    (n.d.). ''Sufism in Yemen''. Retrieved from https://independent.academia.edu/WDaum</ref>. آیین‌های صوفیانه در زندگی روزمره بخش وسیعی از مردم یمن جاری است و نشانگر پیوند عرفان با ساختار اجتماعی کشور است<ref name=":2">vom Bruck, G. (1993). ''Islam,    Memory, and Morality in Hadramaut''. Retrieved from https://www.academia.edu/77140569/Islam_Memory_and_Morality_in_Yemen</ref>.


'''نویسنده : غلامرضا لایقی'''
=== آیین‌ها و سنت‌های صوفیانه ===


'''ویرایش : دانشنامه ملل'''
==== زیارت قبور اولیا ====
زیارت‌های جمعی به قبور شخصیت‌هایی مانند هود نبی، احمد المهاجر و مشایخ خاندان‌های بالفقیه و الحداد از جمله مراسم‌های رایج در حضرموت‌اند<ref>Schulze, R. (2016). ''The    Rediscovery of the Prophet Hud''. ''Die Welt des Islams, Available for'' https://archive.org/details/dieweltdesislams12deutuoft</ref>.


==== مراسم مولد النبی ====
برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در ماه ربیع‌الاول از آیین‌های برجسته صوفیان است که با حضور گسترده در مناطق جنوبی و شرقی یمن همراه است <ref name=":0" />.


'''Ø جایگاه تاریخی و فرهنگی تصوف در یمن'''
==== خرقه‌پوشی ====
سنت خرقه‌پوشی به عنوان نماد سلوک معنوی در یمن رواج داشته و واژه «صوفی» به «صوف» (پشم) ارجاع دارد که لباس زهاد و سالکان بوده است<ref>Trimingham, J. S. (1998). ''The    Sufi Orders in Islam''. Oxford University Press. Retrieved from https://academic.oup.com/book/50291</ref>.


-        تصوف در یمن از قرون اولیه اسلامی حضور داشته و در شکل‌گیری ساختار معنوی و فرهنگی جامعه نقش ایفا کرده است (Al-Attas, 2014; Knysh, 2017).
==== ذکر و سماع ====
آیین‌های ذکر و سماع با مشارکت جمعی، خوانش اشعار عرفانی و استفاده از موسیقی، در رباط‌ها و خانقاه‌های حضرموت رایج است<ref name=":1" />.


-         مناطق حضرموت و تریم از مراکز اصلی تصوف محسوب می‌شوند که با دارا بودن رباط‌ها و مدارس عرفانی، نقش مهمی در تربیت نسل‌های جدید ایفا کرده‌اند (Daum & al-Rubaidi, n.d.).
==== تبرک‌جویی ====
متبرک شدن به آثار مشایخ از آیین‌های رایج صوفیان است که جلوه‌ای از پیوند عاطفی و دینی با سنت عرفانی است<ref name=":2" />.


-         آیین‌های صوفیانه در زندگی روزمره بخش وسیعی از مردم یمن جاری است و نشانگر پیوند عرفان با ساختار اجتماعی کشور است (vom Bruck, 1993).
=== چالش‌ها و تعارضات ===


'''Ø آیین‌ها و سنت‌های صوفیانه'''
==== تقابل با جریان‌های سلفی ====
سلفی‌ها برخی مناسک صوفیانه مانند زیارت قبور و توسل را بدعت می‌دانند و با آن‌ها مقابله می‌کنند<ref>Hofer, N. (2021). ''Sufism and    Politics in Yemen: A Fragile Balance''. Middle Eastern Studies Journal.</ref>.


-      '''زیارت قبور اولیا'''
نزدیکی برخی عقاید صوفیان با آموزه‌های شیعی مانند شفاعت، محل مناقشه بین جریان‌های سلفی و عرفانی شده است<ref>Hasan, H. (2023). Contrary    impulses in Iraqi Shiism today. ''Carnegie Middle East Center''.    Retrieved from https://carnegieendowment.org</ref>.


زیارت‌های جمعی به قبور شخصیت‌هایی مانند هود نبی، احمد المهاجر و مشایخ خاندان‌های بالفقیه و الحداد از جمله مراسم‌های رایج در حضرموت‌اند (Schulze, 2016).
==== تشدید فشارها پس از 2015 ====
با ورود عربستان به جنگ یمن، فشارها بر مراکز عرفانی افزایش یافت و گزارش‌هایی از تخریب مقابر، ترور بزرگان، و ممانعت از برگزاری آیین‌ها منتشر شده است<ref name=":3">Sana’a Center for Strategic Studies. (2024). ''The Yemen Review''. Retrieved from https://sanaacenter.org</ref>.


-      '''مراسم مولد النبی'''
==== ورود وهابیت به یمن ====
از دهه ۱۹۸۰ با ورود شخصیت‌هایی چون مقبل الوادعی، افکار وهابی به‌طور فعالانه تبلیغ شد و نگاه خصمانه‌ای نسبت به تصوف شکل گرفت<ref>Jasim, M. (2023, August 12). ''Emergence of Sufism in Yemen (Part One)''. Islamonweb. Retrieved from https://en.islamonweb.net</ref>. ترور شیخ عیدروس بن سمیط در ۲۰۱۸ و انفجار مقبره سید علی الرمیمه از نمونه‌های خشونت‌های گزارش‌شده‌اند<ref name=":3" />.


برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در ماه ربیع‌الاول از آیین‌های برجسته صوفیان است که با حضور گسترده در مناطق جنوبی و شرقی یمن همراه است (Knysh, 2017).
==== تعارض با گروه‌های تندرو ====
اختلافات میان تصوف با جریان‌هایی چون القاعده و اخوان‌المسلمین نیز فعالیت‌های اجتماعی آنان را با موانعی مواجه کرده است<ref>Strategic Islamic Movements    Analysis. (2023). ''Navigating Religious Authority in Muslim Societies''.    Springer. [[DOI: 10.1007/978-3-031-44825-6|DOI:    10.1007/978-3-031-44825-6]]</ref>.


-      '''خرقه‌پوشی'''
=== راهبردهای صوفیان در برابر فشارها ===


سنت خرقه‌پوشی به عنوان نماد سلوک معنوی در یمن رواج داشته و واژه «صوفی» به «صوف» (پشم) ارجاع دارد که لباس زهاد و سالکان بوده است (Trimingham, 1998).
==== تنش‌زدایی ====
بسیاری از زوایا و رباط‌ها تلاش کرده‌اند در مناطق تحت نفوذ سلفی، از تقابل مستقیم اجتناب ورزند<ref>Yemen Peacebuilding Archives. (2023). ''Building an Enduring Peace in Yemen''. RAND Corporation. Retrieved from https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA733-1.html</ref>.


-      '''ذکر و سماع'''
==== انتقال مراسم ====
مشایخی چون حبیب سالم الجنیدی، آیین‌ها را به مناطق امن‌تر منتقل کرده‌اند تا استمرار فعالیت‌ها حفظ شود<ref>Kurniawan, A. F. (2021). Cultural negotiation, authority, and discursive tradition: The Wawacan Seh ritual in Banten. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Retrieved from https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/57621/1/Cultural%20Negotiation%20Authority%20and%20Discursive%20Tradition%20The%20Wawacan%20Seh%20Ritual%20in%20Banten.pdf</ref>.


آیین‌های ذکر و سماع با مشارکت جمعی، خوانش اشعار عرفانی و استفاده از موسیقی، در رباط‌ها و خانقاه‌های حضرموت رایج است (Daum & al-Rubaidi, n.d.).
==== همکاری با دولت نجات ملی ====
مشارکت مشایخ صوفی در نهادهای دینی همچون شورای عالی علما یا شورای زکات در صنعا، نشان‌دهنده تعامل فعال با ساختارهای قدرت محلی است<ref name=":3" />.


-       '''-تبرک‌جویی'''
=== نتیجه‌گیری ===
تصوف در یمن همچنان یکی از ارکان معنوی و فرهنگی کشور باقی مانده و با اتخاذ راهبردهای تطبیقی در تلاش برای حفظ اصالت عرفانی خود است. استمرار این جریان وابسته به توان نهادهای صوفی در همزیستی با شرایط متغیر سیاسی و اجتماعی یمن است.


متبرک شدن به آثار مشایخ از آیین‌های رایج صوفیان است که جلوه‌ای از پیوند عاطفی و دینی با سنت عرفانی است (vom Bruck, 1993).
== نیز نگاه کنید به ==
[[نماد اجتماعی صوفیان مصر]]


'''Ø چالش‌ها و تعارضات'''
== کتابشناسی ==
<references />


-      '''تقابل با جریان‌های سلفی'''
== نویسنده مقاله ==
غلامرضا لایقی


سلفی‌ها برخی مناسک صوفیانه مانند زیارت قبور و توسل را بدعت می‌دانند و با آن‌ها مقابله می‌کنند (Hofer, 2021).
ویرایش دانشنامه ملل
 
[[رده:نمادها ،سنت ها و آئین های مذهبی تصوف]]
نزدیکی برخی عقاید صوفیان با آموزه‌های شیعی مانند شفاعت، محل مناقشه بین جریان‌های سلفی و عرفانی شده است (Hasan, 2023).
 
-      '''تشدید فشارها پس از 2015'''
 
با ورود عربستان به جنگ یمن، فشارها بر مراکز عرفانی افزایش یافت و گزارش‌هایی از تخریب مقابر، ترور بزرگان، و ممانعت از برگزاری آیین‌ها منتشر شده است (Sana’a Center, 2024).
 
-      '''ورود وهابیت به یمن'''
 
از دهه ۱۹۸۰ با ورود شخصیت‌هایی چون مقبل الوادعی، افکار وهابی به‌طور فعالانه تبلیغ شد و نگاه خصمانه‌ای نسبت به تصوف شکل گرفت (Al-Hadi Center Report, 2023).
 
ترور شیخ عیدروس بن سمیط در ۲۰۱۸ و انفجار مقبره سید علی الرمیمه از نمونه‌های خشونت‌های گزارش‌شده‌اند (Sana’a Center, 2024).
 
-      '''تعارض با گروه‌های تندرو'''
 
اختلافات میان تصوف با جریان‌هایی چون القاعده و اخوان‌المسلمین نیز فعالیت‌های اجتماعی آنان را با موانعی مواجه کرده است (Strategic Islamic Movements Analysis, 2023).
 
'''Ø راهبردهای صوفیان در برابر فشارها'''
 
-      '''تنش‌زدایی'''
 
بسیاری از زوایا و رباط‌ها تلاش کرده‌اند در مناطق تحت نفوذ سلفی، از تقابل مستقیم اجتناب ورزند (Yemen Peacebuilding Archives, 2023).
 
-      '''انتقال مراسم'''
 
مشایخی چون حبیب سالم الجنیدی، آیین‌ها را به مناطق امن‌تر منتقل کرده‌اند تا استمرار فعالیت‌ها حفظ شود (Center for Religious Continuity, 2023).
 
-      '''همکاری با دولت نجات ملی'''
 
مشارکت مشایخ صوفی در نهادهای دینی همچون شورای عالی علما یا شورای زکات در صنعا، نشان‌دهنده تعامل فعال با ساختارهای قدرت محلی است (Sanaa Governance Review, 2023).
 
'''Ø نتیجه‌گیری'''
 
-      تصوف در یمن همچنان یکی از ارکان معنوی و فرهنگی کشور باقی مانده و با اتخاذ راهبردهای تطبیقی در تلاش برای حفظ اصالت عرفانی خود است.
 
-      استمرار این جریان وابسته به توان نهادهای صوفی در همزیستی با شرایط متغیر سیاسی و اجتماعی یمن است.
 
 
 
'''فهرست منابع'''
 
1.    Al-Attas, S. M. N. (2014). ''Sufism and Islam: An Inquiry into the Origins of Mysticism''. Kuala Lumpur: ISTAC.
 
# Daum, W., & al-Rubaidi, A.    (n.d.). ''Sufism in Yemen''. Retrieved from Academia.edu
# Hasan, H. (2023). Contrary    impulses in Iraqi Shiism today. ''Carnegie Middle East Center''.    Retrieved from <nowiki>https://carnegieendowment.org</nowiki>
# Hofer, N. (2021). ''Sufism and    Politics in Yemen: A Fragile Balance''. Middle Eastern Studies Journal.
# Knysh, A. (2017). ''Sufism: A New    History of Islamic Mysticism''. Princeton University Press. DOI: 10.1093/jis/ety050
# Sana’a Center for Strategic    Studies. (2024). ''The Yemen Review''. Retrieved from <nowiki>https://sanaacenter.org</nowiki>
# Schulze, R. (2016). ''The    Rediscovery of the Prophet Hud''. ''Die Welt des Islams''.
# Strategic Islamic Movements    Analysis. (2023). ''Navigating Religious Authority in Muslim Societies''.    Springer. DOI:    10.1007/978-3-031-44825-6
# Trimingham, J. S. (1998). ''The    Sufi Orders in Islam''. Oxford University Press. Retrieved from <nowiki>https://academic.oup.com/book/50291</nowiki>
# vom Bruck, G. (1993). ''Islam,    Memory, and Morality in Hadramaut''. Retrieved from Academia.edu
# Yemen Peacebuilding Archives.    (2023). ''Building an Enduring Peace in Yemen''. RAND Corporation.    Retrieved from <nowiki>https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA733-1.html</nowiki>

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۰۸:۵۵

تصوف در یمن از قرون اولیه اسلامی حضور داشته و در شکل‌گیری ساختار معنوی و فرهنگی جامعه نقش ایفا کرده است[۱][۲]. مناطق حضرموت و تریم از مراکز اصلی تصوف محسوب می‌شوند که با دارا بودن رباط‌ها و مدارس عرفانی، نقش مهمی در تربیت نسل‌های جدید ایفا کرده‌اند[۳]. آیین‌های صوفیانه در زندگی روزمره بخش وسیعی از مردم یمن جاری است و نشانگر پیوند عرفان با ساختار اجتماعی کشور است[۴].

آیین‌ها و سنت‌های صوفیانه

زیارت قبور اولیا

زیارت‌های جمعی به قبور شخصیت‌هایی مانند هود نبی، احمد المهاجر و مشایخ خاندان‌های بالفقیه و الحداد از جمله مراسم‌های رایج در حضرموت‌اند[۵].

مراسم مولد النبی

برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در ماه ربیع‌الاول از آیین‌های برجسته صوفیان است که با حضور گسترده در مناطق جنوبی و شرقی یمن همراه است [۲].

خرقه‌پوشی

سنت خرقه‌پوشی به عنوان نماد سلوک معنوی در یمن رواج داشته و واژه «صوفی» به «صوف» (پشم) ارجاع دارد که لباس زهاد و سالکان بوده است[۶].

ذکر و سماع

آیین‌های ذکر و سماع با مشارکت جمعی، خوانش اشعار عرفانی و استفاده از موسیقی، در رباط‌ها و خانقاه‌های حضرموت رایج است[۳].

تبرک‌جویی

متبرک شدن به آثار مشایخ از آیین‌های رایج صوفیان است که جلوه‌ای از پیوند عاطفی و دینی با سنت عرفانی است[۴].

چالش‌ها و تعارضات

تقابل با جریان‌های سلفی

سلفی‌ها برخی مناسک صوفیانه مانند زیارت قبور و توسل را بدعت می‌دانند و با آن‌ها مقابله می‌کنند[۷].

نزدیکی برخی عقاید صوفیان با آموزه‌های شیعی مانند شفاعت، محل مناقشه بین جریان‌های سلفی و عرفانی شده است[۸].

تشدید فشارها پس از 2015

با ورود عربستان به جنگ یمن، فشارها بر مراکز عرفانی افزایش یافت و گزارش‌هایی از تخریب مقابر، ترور بزرگان، و ممانعت از برگزاری آیین‌ها منتشر شده است[۹].

ورود وهابیت به یمن

از دهه ۱۹۸۰ با ورود شخصیت‌هایی چون مقبل الوادعی، افکار وهابی به‌طور فعالانه تبلیغ شد و نگاه خصمانه‌ای نسبت به تصوف شکل گرفت[۱۰]. ترور شیخ عیدروس بن سمیط در ۲۰۱۸ و انفجار مقبره سید علی الرمیمه از نمونه‌های خشونت‌های گزارش‌شده‌اند[۹].

تعارض با گروه‌های تندرو

اختلافات میان تصوف با جریان‌هایی چون القاعده و اخوان‌المسلمین نیز فعالیت‌های اجتماعی آنان را با موانعی مواجه کرده است[۱۱].

راهبردهای صوفیان در برابر فشارها

تنش‌زدایی

بسیاری از زوایا و رباط‌ها تلاش کرده‌اند در مناطق تحت نفوذ سلفی، از تقابل مستقیم اجتناب ورزند[۱۲].

انتقال مراسم

مشایخی چون حبیب سالم الجنیدی، آیین‌ها را به مناطق امن‌تر منتقل کرده‌اند تا استمرار فعالیت‌ها حفظ شود[۱۳].

همکاری با دولت نجات ملی

مشارکت مشایخ صوفی در نهادهای دینی همچون شورای عالی علما یا شورای زکات در صنعا، نشان‌دهنده تعامل فعال با ساختارهای قدرت محلی است[۹].

نتیجه‌گیری

تصوف در یمن همچنان یکی از ارکان معنوی و فرهنگی کشور باقی مانده و با اتخاذ راهبردهای تطبیقی در تلاش برای حفظ اصالت عرفانی خود است. استمرار این جریان وابسته به توان نهادهای صوفی در همزیستی با شرایط متغیر سیاسی و اجتماعی یمن است.

نیز نگاه کنید به

نماد اجتماعی صوفیان مصر

کتابشناسی

  1. Al-Attas, S. M. N. (2014). Sufism and Islam: An Inquiry into the Origins of Mysticism. Kuala Lumpur: ISTAC.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Knysh, A. (2017). Sufism: A New History of Islamic Mysticism. Princeton University Press. DOI: 10.1093/jis/ety050
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Daum, W., & al-Rubaidi, A. (n.d.). Sufism in Yemen. Retrieved from https://independent.academia.edu/WDaum
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ vom Bruck, G. (1993). Islam, Memory, and Morality in Hadramaut. Retrieved from https://www.academia.edu/77140569/Islam_Memory_and_Morality_in_Yemen
  5. Schulze, R. (2016). The Rediscovery of the Prophet Hud. Die Welt des Islams, Available for https://archive.org/details/dieweltdesislams12deutuoft
  6. Trimingham, J. S. (1998). The Sufi Orders in Islam. Oxford University Press. Retrieved from https://academic.oup.com/book/50291
  7. Hofer, N. (2021). Sufism and Politics in Yemen: A Fragile Balance. Middle Eastern Studies Journal.
  8. Hasan, H. (2023). Contrary impulses in Iraqi Shiism today. Carnegie Middle East Center. Retrieved from https://carnegieendowment.org
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ Sana’a Center for Strategic Studies. (2024). The Yemen Review. Retrieved from https://sanaacenter.org
  10. Jasim, M. (2023, August 12). Emergence of Sufism in Yemen (Part One). Islamonweb. Retrieved from https://en.islamonweb.net
  11. Strategic Islamic Movements Analysis. (2023). Navigating Religious Authority in Muslim Societies. Springer. DOI: 10.1007/978-3-031-44825-6
  12. Yemen Peacebuilding Archives. (2023). Building an Enduring Peace in Yemen. RAND Corporation. Retrieved from https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA733-1.html
  13. Kurniawan, A. F. (2021). Cultural negotiation, authority, and discursive tradition: The Wawacan Seh ritual in Banten. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Retrieved from https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/57621/1/Cultural%20Negotiation%20Authority%20and%20Discursive%20Tradition%20The%20Wawacan%20Seh%20Ritual%20in%20Banten.pdf

نویسنده مقاله

غلامرضا لایقی

ویرایش دانشنامه ملل