مبانی فکری طریقت تائویی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۳: | خط ۳: | ||
[[آیین بومی تائو|طریقت تائو]] با بهرهگیری از اعتقادات مذهبی در [[چین]] باستان، و با جذب باورها یا راه و روشها از دیگر ادیان و مکاتب اعتقادی همچون تائوی کیمیاگری( Alchemist Taoism)، تائوی خوانگدی- لائوزی((Huangdi-Lao Zi Taoism)افسانهای که میگوید خوانگدی رقیب لائوزی بوده و از نظر ارزش و اعتبار به عنوان بنیانگذار [[آیین بومی تائو|طریقت تائو]]<nowiki/>شمرده میشده است)، | [[آیین بومی تائو|طریقت تائو]] با بهرهگیری از اعتقادات مذهبی در [[چین]] باستان، و با جذب باورها یا راه و روشها از دیگر ادیان و مکاتب اعتقادی همچون تائوی کیمیاگری( Alchemist Taoism)، تائوی خوانگدی- لائوزی((Huangdi-Lao Zi Taoism)افسانهای که میگوید خوانگدی رقیب لائوزی بوده و از نظر ارزش و اعتبار به عنوان بنیانگذار [[آیین بومی تائو|طریقت تائو]]<nowiki/>شمرده میشده است)، | ||
جینگ شووِ((Jing Xue) [[آیین بومی کنفوسیوس|مطالعهی ادبیات کنفوسویسی]]) و [[موهیست ها|اعتقادات موهیست]](Mohist doctorine)[iii]( مکتب مهم فکری در [[دوران حکومت های هم ستیز|دوران کشورهای هم ستیز]]، که با [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] مقابله میکرد) توسعه یافته و به کمال رسیده است. این طریقت همیشه به مذهب التقاط مشهور بوده است. در [[آیین بومی تائو|اندیشهی تائو]]، وظیفهی هر فرد تطبیق دادن زندگی و رفتار خود با آهنگ جهان طبیعت، برای پیروی کامل از نظام هستی و طبیعت است. برخلاف [[کنفوسیوس و اندیشه های او|ایدههای کنفوسیوسی]] که بیشتر بر عقلانیت اجتماعی استوار است، در [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] کافی است ذهن را از پیش داوری و پیش پنداریها تهی سازیم و آزادش بگذاریم تا به امور همان سان که هستند واکنش نشان دهد، آنگاه از دید [[آیین بومی تائو|تائو(محور طریقت)]] خواهند بود<ref>جوزف،ا.اَدلر (1386) .دین های چین،ترجمه ی حسن افشار. تهران: نشر مرکز</ref> .ایدهی مسالمت جویانه و هماهنگی با طبیعت لائو را | جینگ شووِ((Jing Xue) [[آیین بومی کنفوسیوس|مطالعهی ادبیات کنفوسویسی]]) و [[موهیست ها|اعتقادات موهیست]](Mohist doctorine)[iii]( مکتب مهم فکری در [[دوران حکومت های هم ستیز|دوران کشورهای هم ستیز]]، که با [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] مقابله میکرد) توسعه یافته و به کمال رسیده است. این طریقت همیشه به مذهب التقاط مشهور بوده است. در [[آیین بومی تائو|اندیشهی تائو]]، وظیفهی هر فرد تطبیق دادن زندگی و رفتار خود با آهنگ جهان طبیعت، برای پیروی کامل از نظام هستی و طبیعت است. برخلاف [[کنفوسیوس و اندیشه های او|ایدههای کنفوسیوسی]] که بیشتر بر عقلانیت اجتماعی استوار است، در [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] کافی است ذهن را از پیش داوری و پیش پنداریها تهی سازیم و آزادش بگذاریم تا به امور همان سان که هستند واکنش نشان دهد، آنگاه از دید [[آیین بومی تائو|تائو(محور طریقت)]] خواهند بود<ref>جوزف،ا.اَدلر (1386) .دین های چین،ترجمه ی حسن افشار. تهران: نشر مرکز</ref> .ایدهی مسالمت جویانه و هماهنگی با طبیعت لائو را میتوان در گفتههای زیر که به او و یا پیروان او منتسب است درک نمود.<blockquote>«شکسته باش تا درست شوی؛ خمیده باش تا راست شوی؛ تهی باش تا پر شوی؛ کهنه باش تا نو شوی.»</blockquote>و یا<blockquote>«از آب مطیعتر و ضعیفتر در جهان نیست، اما در یورش به حریف سرسختتر و نیرومندتر از آب یافت نمیشود.»</blockquote>و یا | ||
«پس سلاحی که نیرومند است پیروز نخواهد شد؛ درختی که نیرومند است از تبر آسیب خواهد دید؛ بزرگ و نیرومند را جایگاه پست است؛ نرم و سست را مرتبت بلند است.» | «پس سلاحی که نیرومند است پیروز نخواهد شد؛ درختی که نیرومند است از تبر آسیب خواهد دید؛ بزرگ و نیرومند را جایگاه پست است؛ نرم و سست را مرتبت بلند است.» | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[آیین بومی تائو]]؛ [[جهان بینی طریقت تائو]] | |||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
[iii] - <small>Mohist doctorine ( مکتبی نوگرا و ضد سنت گرایی منسوب به فردی به نام موتسو که بر برابری و مساوات تأکید دارد. مترجم).</small> | [iii] - <small>Mohist doctorine ( مکتبی نوگرا و ضد سنت گرایی منسوب به فردی به نام موتسو که بر برابری و مساوات تأکید دارد. مترجم).</small> | ||
| خط ۱۶: | خط ۱۴: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | <references /> | ||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:ادیان و مذاهب]] | |||
[[رده:ایدئولوژی، مکتب، انگاره(پارادایم) و رویکرد حاکم بر نظام سیاسی]] | |||
نسخهٔ ۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۲:۵۵

طریقت تائو با بهرهگیری از اعتقادات مذهبی در چین باستان، و با جذب باورها یا راه و روشها از دیگر ادیان و مکاتب اعتقادی همچون تائوی کیمیاگری( Alchemist Taoism)، تائوی خوانگدی- لائوزی((Huangdi-Lao Zi Taoism)افسانهای که میگوید خوانگدی رقیب لائوزی بوده و از نظر ارزش و اعتبار به عنوان بنیانگذار طریقت تائوشمرده میشده است)،
جینگ شووِ((Jing Xue) مطالعهی ادبیات کنفوسویسی) و اعتقادات موهیست(Mohist doctorine)[iii]( مکتب مهم فکری در دوران کشورهای هم ستیز، که با آیین کنفوسیوس مقابله میکرد) توسعه یافته و به کمال رسیده است. این طریقت همیشه به مذهب التقاط مشهور بوده است. در اندیشهی تائو، وظیفهی هر فرد تطبیق دادن زندگی و رفتار خود با آهنگ جهان طبیعت، برای پیروی کامل از نظام هستی و طبیعت است. برخلاف ایدههای کنفوسیوسی که بیشتر بر عقلانیت اجتماعی استوار است، در طریقت تائویی کافی است ذهن را از پیش داوری و پیش پنداریها تهی سازیم و آزادش بگذاریم تا به امور همان سان که هستند واکنش نشان دهد، آنگاه از دید تائو(محور طریقت) خواهند بود[۱] .ایدهی مسالمت جویانه و هماهنگی با طبیعت لائو را میتوان در گفتههای زیر که به او و یا پیروان او منتسب است درک نمود.
«شکسته باش تا درست شوی؛ خمیده باش تا راست شوی؛ تهی باش تا پر شوی؛ کهنه باش تا نو شوی.»
و یا
«از آب مطیعتر و ضعیفتر در جهان نیست، اما در یورش به حریف سرسختتر و نیرومندتر از آب یافت نمیشود.»
و یا
«پس سلاحی که نیرومند است پیروز نخواهد شد؛ درختی که نیرومند است از تبر آسیب خواهد دید؛ بزرگ و نیرومند را جایگاه پست است؛ نرم و سست را مرتبت بلند است.»
نیز نگاه کنید به
آیین بومی تائو؛ جهان بینی طریقت تائو
پاورقی
[iii] - Mohist doctorine ( مکتبی نوگرا و ضد سنت گرایی منسوب به فردی به نام موتسو که بر برابری و مساوات تأکید دارد. مترجم).
کتابشناسی
- ↑ جوزف،ا.اَدلر (1386) .دین های چین،ترجمه ی حسن افشار. تهران: نشر مرکز
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی